Trwa ładowanie...

Witaminy i mikroelementy, które wzmacniają odporność. Gdzie jest ich najwięcej?

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu potrzebne są witaminy i mikroelementy. Większość z nich organizm wchłania za pomocą odpowiednio zbilansowanej diety. Są jednak takie witaminy, do których wytwarzania potrzebne są odpowiednie warunki na dworze. Co w przypadku, kiedy pojawi się niedobór witamin i mikroelementów?

Zobacz film: "Objawy niedoboru witaminy C"

1. Niedobór witamin podczas epidemii

Badania przeprowadzone pod dyrekcją dr Kathleen M Fairfield z Maine Medical Center w Portland pokazały, że w krajach rozwiniętych u dorosłych ludzi częściej występują deficyty związane z niedoborem witamin i mikroelementów. Szczególnie widoczne jest to u osób starszych.

Lekarze zauważyli również niedobór witamin u osób przewlekle chorych. Największe niedobory zauważono u pacjentów, u których zdiagnozowano choroby nowotworowe, miażdżycę, czy osteoporozę. Zdaniem lekarzy z Portland długotrwałe niedobory witamin są powiązane z ryzykiem występowania niektórych chorób przewlekłych.

Witaminy znajdziemy w warzywach i owocach (Getty Images)
Witaminy znajdziemy w warzywach i owocach (Getty Images)

2. Niedobór witamin - objawy

Witamina D jest wytwarzana przez ludzki organizm, dzięki promieniowaniu słonecznemu, które oddziałuje na skórę. Przy rzadszym wychodzeniu na zewnątrz, w czasie pandemii koronawirusa, może się okazać, że nasz organizm nie jest w stanie wytworzyć odpowiedniej ilości witaminy D, czego objawem może być przemęczenie, bóle kości, czy mięśni.

Podobna sytuacja może wystąpić w przypadku witaminy C. Choć tę witaminę dostarczamy z pokarmem, to nieodpowiednio zbilansowana dieta może przyczynić się do szybkiego pojawienia się niedoboru kwasu askorbinowego. Jej pierwszym objawem jest powolne gojenie ran, ale również osłabienie i utrata apetytu.

Na koniec należy zwrócić uwagę na objawy niedoboru wapnia w organizmie. Wapń jest pierwiastkiem, który pomaga w budowaniu zdrowych kości, a także w utrzymywaniu dobrego samopoczucia. Objawy mówiące o niedoborze wapnia to przede wszystkim skurcze mięśni, a także drętwienie kończyn.

3. Gdzie jest najwięcej witamin?

Większość witamin dostarczana jest do organizmu dzięki odpowiednio zbilansowanej diecie. I tak witaminy z grupy B można odnaleźć w kiełkach zbożowych, płatkach owsianych, orzechach czy ziarnach i nasionach. Świetnym źródłem witaminy C są cytrusy, truskawki, ale również rabarbar czy natka pietruszki. Witaminę E natomiast znajdziemy w warzywach kapuścianych, mięcie, botwinie, szpinaku, awokado, jarmużu, jeżynach, marchwi, szparagach, jajkach. Witaminę D znajdziemy głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego: w serach, wątrobie, jajkach, drobiu, ale też w olejach roślinnych.

Zobacz także: Co utrudnia wchłanianie witamin?

Suplementacja witaminami to ostateczność i powinna być prowadzona pod okiem lekarza, ponieważ nieprawidłowe dawkowanie witamin może prowadzić do eskutków ubocznych. Dobrym przykładem witaminy, której suplementacja jest często niezbędna, jest witamina D.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.