Trwa ładowanie...

Warto mieć kota na punkcie mleka!

Avatar placeholder
Patrycja Nowak 19.12.2013 14:21
Warto mieć kota na punkcie mleka!
Warto mieć kota na punkcie mleka!

Dane Zakładu Dietetyki i Żywienia Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku są alarmujące – niemal połowa dzieci w wieku szkolnym spożywa ilości wapnia nie odpowiadające nawet 50% dziennego zapotrzebowania na ten ważny dla rozwoju dziecka składnik. Najwyższy czas, by przeciwdziałać temu niekorzystnemu trendowi. Taki cel przyświeca organizatorom programu "Mam kota na punkcie mleka", który ruszył w lutym 2013 roku. Pomysłodawcy kampanii mają nadzieję, że uda im się poprawić świadomość społeczną z zakresu roli mleka i przetworów mlecznych w diecie młodych ludzi. Programem objętych jest 20 miast, do udziału w nim zaproszono aż 600 polskich szkół. Szkoły, które nie otrzymały zaproszenia również mogą wziąć udział w akcji, zgłaszając chęć uczestnictwa poprzez wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej Mam kota na punkcie mleka.

spis treści

1. Konsumpcja mleka w Polsce

Spożycie

nabiału w naszym kraju rośnie z roku na rok, ale podczas gdy w Unii Europejskiej średnie spożycie mleka w różnej postaci wynosi około 370 litrów na osobę, w Polsce jest to zaledwie około 200 litrów. Niepokojący jest fakt, iż w grupie wiekowej 8-13 lat popularność mleka jest na stałym, stosunkowo niskim poziomie. Badania prowadzone przez Instytut Żywności i Żywienia w latach 2005-2006 wykazały, że 40% chłopców i aż 55% dziewcząt spożywa mniej niż połowę zalecanej dziennej dawki wapnia . Nie sposób nie zauważyć, że produkty mleczne cieszą się dużo mniejszym zainteresowaniem wśród dzieci niż słodycze , dania typu fast food i słodkie napoje gazowane. Konieczne jest uświadomienie młodym ludziom, jak ważny dla ich prawidłowego rozwoju i funkcjonowania jest nabiał. Z tego właśnie powodu kampania "Mam kota na punkcie mleka" jest skierowana przede wszystkim do dzieci, ich rodziców oraz nauczycieli.

2. Kampania na rzecz picia mleka

Zobacz film: "Katar u niemowlaka"

Organizatorzy akcji podkreślają, że ich głównym celem jest wprowadzenie swego rodzaju mody na spożywanie nabiału. Narzędziem kampanii są

gry edukacyjne : gra karciana dla dzieci młodszych oraz społecznościowa gra online dla dzieci starszych, która polega na prowadzeniu farmy mlecznej. W ramach kampanii w lecie odbędą się pikniki rodzinne oraz konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Z myślą o odbiorcach programu przygotowano broszury edukacyjne oraz platformę internetową. Działać będzie także infolinia – pod numerem 801 888 886 w godzinach 8:00-16:00 od poniedziałku do piątku będzie można zapoznać się z zasadami rejestracji w programie, bogactwem odżywczym mleka i działaniami prowadzonymi w ramach kampanii.

Organizatorzy programu to: Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Polska Izba Mleka. Kampania będzie trwać 3 lata – środki na jej prowadzenie pochodzą z Funduszu Promocji Mleka, Rządu RP oraz Unii Europejskiej. Udział szkół w akcji jest bezpłatny.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze