Warto mieć kota na punkcie mleka!
Dane Zakładu Dietetyki i Żywienia Klinicznego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku są alarmujące – niemal połowa dzieci w wieku szkolnym spożywa ilości wapnia nie odpowiadające nawet 50% dziennego zapotrzebowania na ten ważny dla rozwoju dziecka składnik. Najwyższy czas, by przeciwdziałać temu niekorzystnemu trendowi. Taki cel przyświeca organizatorom programu "Mam kota na punkcie mleka", który ruszył w lutym 2013 roku. Pomysłodawcy kampanii mają nadzieję, że uda im się poprawić świadomość społeczną z zakresu roli mleka i przetworów mlecznych w diecie młodych ludzi. Programem objętych jest 20 miast, do udziału w nim zaproszono aż 600 polskich szkół. Szkoły, które nie otrzymały zaproszenia również mogą wziąć udział w akcji, zgłaszając chęć uczestnictwa poprzez wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej Mam kota na punkcie mleka.
1. Konsumpcja mleka w Polsce
Spożycie
nabiału w naszym kraju rośnie z roku na rok, ale podczas gdy w Unii Europejskiej średnie spożycie mleka w różnej postaci wynosi około 370 litrów na osobę, w Polsce jest to zaledwie około 200 litrów. Niepokojący jest fakt, iż w grupie wiekowej 8-13 lat popularność mleka jest na stałym, stosunkowo niskim poziomie. Badania prowadzone przez Instytut Żywności i Żywienia w latach 2005-2006 wykazały, że 40% chłopców i aż 55% dziewcząt spożywa mniej niż połowę zalecanej dziennej dawki wapnia . Nie sposób nie zauważyć, że produkty mleczne cieszą się dużo mniejszym zainteresowaniem wśród dzieci niż słodycze , dania typu fast food i słodkie napoje gazowane. Konieczne jest uświadomienie młodym ludziom, jak ważny dla ich prawidłowego rozwoju i funkcjonowania jest nabiał. Z tego właśnie powodu kampania "Mam kota na punkcie mleka" jest skierowana przede wszystkim do dzieci, ich rodziców oraz nauczycieli.
2. Kampania na rzecz picia mleka
Organizatorzy akcji podkreślają, że ich głównym celem jest wprowadzenie swego rodzaju mody na spożywanie nabiału. Narzędziem kampanii są
gry edukacyjne : gra karciana dla dzieci młodszych oraz społecznościowa gra online dla dzieci starszych, która polega na prowadzeniu farmy mlecznej. W ramach kampanii w lecie odbędą się pikniki rodzinne oraz konkursy z atrakcyjnymi nagrodami. Z myślą o odbiorcach programu przygotowano broszury edukacyjne oraz platformę internetową. Działać będzie także infolinia – pod numerem 801 888 886 w godzinach 8:00-16:00 od poniedziałku do piątku będzie można zapoznać się z zasadami rejestracji w programie, bogactwem odżywczym mleka i działaniami prowadzonymi w ramach kampanii.
Organizatorzy programu to: Polska Federacja Hodowców Bydła i Producentów Mleka oraz Polska Izba Mleka. Kampania będzie trwać 3 lata – środki na jej prowadzenie pochodzą z Funduszu Promocji Mleka, Rządu RP oraz Unii Europejskiej. Udział szkół w akcji jest bezpłatny.