Przedszkola integracyjne

Przedszkola integracyjne to placówki, które przyjmują zarówno dzieci zdrowe, jak i dzieci z orzeczonym stopniem niepełnosprawności umysłowej lub fizycznej. Działanie placówek integracyjnych wpływa pozytywnie na rozwój dzieci. Pełnosprawne maluchy uczą się tolerancji i empatii. Z kolei dzieci niepełnosprawne mają możliwość łatwiejszego wdrożenia się w świat ludzi pełnosprawnych i rozwinięcia zdolności społecznych. Dzieci spotykają się ze specjalistami i zdobywają wiedzę na temat niepełnosprawności.

1. Zalety placówek integracyjnych

Przedszkola integracyjne zrównują prawa dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych. Wszyscy uczęszczający do klasy integracyjnej mają również te same obowiązki. Dzieci niepełnosprawne powinny mieć zapewnione jak najlepsze warunki do nauki. Nauczyciele są zobowiązani kontrolować rozwój dziecka tak, by był prawidłowy. Dużą zaletą grup, w których znajdują się dzieci pełnosprawne i niepełnosprawne, jest ich mała liczebność. Do każdej z nich uczęszcza kilkoro dzieci z orzeczonym stopniem niepełnosprawności.

Zobacz film: "Ile i co powinien jeść przedszkolak?"

Przedszkola integracyjne mogą poszczycić się lepszą opieką specjalistów. W takich placówkach zatrudnieni są specjaliści: psycholog, pedagog, pedagog specjalny, logopeda, rehabilitant. Tak więc dziecko niepełnosprawne może liczyć na profesjonalną opiekę.

Placówki integracyjne integrują, czyli jednoczą dzieci pełnosprawne i niepełnosprawne. Jakie wynikają z tego korzyści dla rozwoju dzieci z problemami? Okazuje się, że dzieci niepełnosprawne, mające częstszy kontakt z rówieśnikami pełnosprawnymi, lepiej się rozwijają, zarówno pod względem fizycznym, jak i umysłowym. Chcą dogonić rówieśników. Dzieci pełnosprawne uczą się tolerancji, empatii, a przede wszystkim szacunku do drugiej osoby. Maluchy dowiadują się tego, jak nieść bezinteresowną pomoc wszystkim, którzy jej potrzebują.

2. Dzieci w grupach integracyjnych

Na zajęcia integracyjne razem z dziećmi zdrowymi, mogą uczęszczać maluchy z:

  • lekkim lub umiarkowanym upośledzeniem umysłowym;
  • chorobami somatycznymi;
  • zaburzeniami mowy;
  • niepełnosprawnością ruchową;
  • zaburzeniami emocjonalnymi.

Niektórzy rodzice, u których dzieci zdiagnozowano ADHD lub autyzm zastanawiają się, czy istnieje konieczność przeniesienia dziecka do klasy integracyjnej. Nie można jednak tego jednoznacznie rozstrzygnąć. Wszystko zależy od stopnia zaawansowania choroby i wskazań psychologa.

Dzieci z ADHD lub dzieci autystyczne nie przepadają za nowościami i zmianami. Należy pamiętać, że mają one duże trudności z adaptacją w nowym otoczeniu. Dlatego, jeśli maluch nie czuje się źle w swojej dotychczasowej klasie, lepiej jest go tam zostawić. Uszczęśliwianie na siłę dziecka może przynieść rezultaty zgoła odmienne do zamierzonych. Szczególną uwagę należy zwrócić na dziecko autystyczne. Maluch z autyzmem nie integruje się z kolegami i koleżankami z grupy. Jest wyobcowany z otoczenia. Jeśli chodzi do przedszkola, to na pewno ma w nim ulubione miejsce. Dlatego nie warto go tego pozbawiać, ponieważ zmiana otoczenia tylko go unieszczęśliwi.

Beata Kłoczko

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!