Potrawy dla matki karmiącej

Kobieta karmiąca piersią powinna odpowiednio się odżywiać, by zapewnić prawidłowy rozwój noworodka oraz zapobiec niedoborom witamin i składników mineralnych w swoich organizmie. Optymalnie zbilansowana dieta dla mam karmiących dostarcza wszystkie składniki odżywcze oraz witaminy w odpowiednich ilościach. Ponadto nie zawiera pokarmów, które mogą powodować bóle brzuszka i kolki u niemowląt

1. Składniki odżywcze w diecie dla karmiącej

W czasie karmienia piersią wzrasta zapotrzebowanie na składniki odżywcze oraz kalorie. Dlatego też należy stosować odpowiednio zbilansowaną dietę, by zapewnić optymalny rozwój dziecka oraz uniknąć niedożywienia kobiety karmiącej. Do przygotowania potraw dla mamy karmiącej należy wybierać produkty świeże, najlepiej z uprawy ekologicznej, niezawierające konserwantów, sztucznych barwników oraz aromatów. Ogromną rolę w diecie kobiety karmiącej odgrywa białko, gdyż warunkuje prawidłową regenerację organizmu kobiety oraz prawidłowy wzrost dziecka. Do produktów zawierających pełnowartościowe białko należą: mięso (indyk, schab, cielęcina, wołowina), ryby (dorsz, łosoś norweski, halibut, morszczuk) oraz jajka. Mięso obok białka zawiera w sporych ilościach żelazo hemowe, które zapobiega anemii i jest łatwo przyswajalne, zwłaszcza w obecności warzyw. Kobieta karmiąca powinna spożywać dużo warzyw i owoców, które chronią przed zaparciami oraz chorobami jelit.

Zobacz film: "Parenting.pl"

Ze względu na fakt, iż wiele pokarmów wywołuje alergie, należy unikać podczas karmienia piersią następujących produktów oraz przygotowanych z nich dań:

  • pomidory (powyżej 1 pomidora w ciągu dnia),
  • mleko krowie (powyżej 2 szklanek na dzień),
  • owoce cytrusowe (powyżej 2 mandarynek, 1 dużej pomarańczy czy grejpfruta),
  • truskawki,
  • orzechy, zwłaszcza ziemne (powyżej 50 g),
  • czekolada (powyżej pół tabliczki na dzień, czyli 50 g),
  • owoce morza.

2. Jakie dania dla kobiety karmiącej?

Kobieta karmiąca piersią powinna spożywać 5-6 posiłków w ciągu dnia, przy czym śniadanie należy spożyć w ciągu 30 minut od wstania z łóżka. Pokarmy powinny być małej objętości, gdyż wtedy nie zalegają w układzie pokarmowym oraz pomagają zrzucić wagę po ciąży. Ponadto, przygotowując dania, należy unikać smażenia i grillowania potraw na otwartym ogniu, gdyż pod wpływem wysokiej temperatury powstają spore ilości WWA, które nie tylko niekorzystnie wpływają na zdrowie kobiety, ale również dziecka. Powodują zaburzenia wzrostu, uszkodzenie komórek nerwowych (mózgu) oraz spadek odporności. Matka karmiąca powinna unikać potraw mocno przyprawionych: pikantnych, słonych, zawierających ocet, gdyż substancje te przechodzą do mleka i powodują zmianę jego smaku. Aby nadać potrawom smak, należy stosować zioła – bazylię, oregano, rozmaryn, ziele angielskie, majeranek, koper, oraz w niewielkich ilościach czosnek (pół ząbka) oraz cebulę (plasterek). Mama karmiąca powinna unikać spożywania potraw ciężkostrawnych, które przygotowywane są najczęściej z fasoli, grochu, kapusty oraz wędzonych ryb. U maluszka bowiem mogą spowodować wystąpienie bólu brzuszka oraz kolki jelitowej.

W okresie karmienia piersią należy pić duże ilości bogatej w wapń i magnez wody mineralnej oraz zielonej herbaty. Ułatwiają bowiem usuwanie produktów przemiany materii z organizmu oraz nawadniają komórki. Ponadto zielona herbata zawiera polifenole, które wykazują działanie prozdrowotne.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.