Nowe zasady przewożenia dzieci w fotelikach samochodowych
W życie weszły najnowsze zasady dotyczące przewożenia dzieci w autach. Zmiany dotyczą przede wszystkim kryterium wyboru fotelika samochodowego dla malucha. Zobacz, jak odpowiednio przygotować się do podróży z dzieckiem, by nie złamać przepisów.
1. Wzrost zamiast wieku
Podstawowa zmiana przepisów w zasadach przewożenia dzieci dotyczy sposobu, w jaki dopasowywać będziemy fotelik. Do tej pory kwestią decydującą był wiek malucha – bez fotelików mogły podróżować dzieci, które ukończyły 12. rok życia. Po zmianach – o tym, czy dziecko może już usiąść na siedzeniu bez specjalnych zabezpieczeń zadecyduje jego wzrost. Niezależnie od tego, ile maluch ma lat, fotelik samochodowy będzie niezbędny jeżeli dziecko nie mierzy więcej niż 150 cm. W samych pasach na tylnym siedzeniu będzie mogło jeździć także dziecko o wzroście co najmniej 135 cm, pod warunkiem że masa jego ciała i wzrost nie pozwalają na umieszczenie go w foteliku.
Zmiana dotyczy także zasad przewożenia dziecka na przednim siedzeniu. Zgodnie z najnowszymi przepisami zabronione jest ustawianie fotelika tyłem do kierunku jazdy w sytuacji, kiedy samochód wyposażony jest w aktywną poduszkę powietrzną dla pasażera. Nowum stanowi także zakaz podróżowania dziecka w samochodzie, w którym nie ma pasów bezpieczeństwa.
2. Podróże z trójką
Nieco kontrowersyjna może wydawać się zmiana dotycząca przewożenia na tylnym siedzeniu trójki dzieci, które teoretycznie powinny znajdować się w fotelikach, jednak nie jest to możliwe ze względu na brak wystarczającej ilości miejsca na ich zamontowanie. Nowe przepisy zezwalają na podróżowanie dziecka poniżej 3. roku życia bez zabezpieczającego siedziska, jeśli zostanie ono usadzone pomiędzy dwoma umieszczonymi w aucie fotelikami. Chociaż dla jednych pomysł ten wydaje się zasadnym udogodnieniem, inni upatrują w tym zagrożenie dla bezpieczeństwa malucha.
Tak jak do tej pory, wybierając fotelik, będziemy musieli wziąć pod uwagę wzrost i wagę dziecka. Dodatkowo sprzęt będzie musiał spełniać określone wymogi techniczne, sprecyzowane w przepisach unijnych.