Trwa ładowanie...

Notatka zamiast jedynki. Jak zachęcić dziecko do nauki?

 Maria Krasicka
14.03.2022 14:48
Budząca się szkoła
Budząca się szkoła (Facebook)

Pedagodzy od dawna apelują o stosowanie innowacji w nauczaniu, które pozwolą uczniom swobodnie się rozwijać, a nie potęgować wyścig po oceny i bezsensowne zaliczanie materiału. Fundacja "Budząca Się Szkoła" zwróciła uwagę na różnicę w odbiorze między postawieniem jedynki a krótkiej notatki dla danego ucznia.

spis treści

1. Notatka zamiast jedynki

Na jednej ze stron poświęconych edukacji, opublikowany został post, w którym autorzy zwrócili uwagę na różnicę między postawieniem negatywnej oceny a zachętą do ponownego rozwiązania zadania.

Nauczyciel, zamiast postawić jedynkę, zachęca dziecko, by spróbowało jeszcze raz
Nauczyciel, zamiast postawić jedynkę, zachęca dziecko, by spróbowało jeszcze raz (Facebook)

Udostępnione zdjęcie przedstawia fragment zadania matematycznego, które uczeń rozwiązał źle. Nauczyciel, zamiast postawić jedynkę, napisał pod zadaniem: "Spróbuj jeszcze raz". Jak zaznaczają pedagodzy z fundacji "Budząca Się Szkoła", jest to ogromna różnica dla dziecka.

Zobacz film: "Cyfrowe drogowskazy ze Stacją Galaxy i Samsung: część 2"

"Nauczyciele z Budzącej Się Szkoły w Roźwienicy chcą swoich uczniów zachęcać do wytężonej pracy, ale nie przez wytykanie im błędów, ale przez pokazywanie tego, co już umieją, co już udało się osiągnąć i przez motywowanie do podejmowania kolejnych prób" – czytamy na stronie.

2. Kultura błędu a kultura wspierania rozwoju

Fundacja "Budząca Się Szkoła" jest oddolną inicjatywą pedagogów, których celem jest propagowanie kultury uczenia się opartej na rozwoju potencjału uczniów, nauczycieli i szkół. Szkoły z całej Polski przyłączają się do programu i wprowadzają indywidualne innowacje.

Jednym z głoszonych przez organizację postulatów do wprowadzenia w nauczaniu jest odejście od kultury błędu (która bazuje na tym, co uczeń robi źle) i przejście do kultury wspierania rozwoju (co już umie i nad czym powinien pracować). Można to wprowadzać, stosując m.in. oceny opisowe i wskazówki, co uczeń powinien poprawić. Jak dodają, drzwi do rozwoju są zawsze otwarte, a uczniowie są zachęcani do podejmowania kolejnych prób.

"Przejście od kultury błędu, w której się wszyscy wychowaliśmy, do kultury wspierania rozwoju, to przejście Rubikonu – piszą autorzy. - Gdyby jedynki były skuteczne, to nie byłoby słabych uczniów. Wystarczyłoby postawić kilka jedynek i byłoby po kłopocie. Ale... uczniowie z problemami są i kolejne jedynki, które dostają, w niczym im nie pomagają. Wręcz przeciwnie".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze