Oceny z zachowania. Jakie są kryteria ich wystawiania?
Ocena z zachowania jest okresowym podsumowaniem zachowania dziecka w szkole. Nie jest tak przejrzysta i oczywista jak ocena z danego przedmiotu. Uczniowie często czują się pokrzywdzeni przez nauczycieli, ponieważ cały rok starali się dobrze zachowywać, a mimo to otrzymują niższą notę niż koledzy z klasy. Od czego to zależy? Jakie oceny z zachowania uczeń może dostać?
- 1. Jak wystawiana jest ocena z zachowania?
- 2. Kryteria oceny z zachowania
- 3. Jakie są w Polsce oceny z zachowania?
- 3.1. Wzorowa ocena z zachowania
- 3.2. Bardzo dobra ocena z zachowania
- 3.3. Dobra ocena z zachowania
- 3.4. Poprawna ocena z zachowania
- 3.5. Nieodpowiednia ocena z zachowania
- 3.6. Naganna ocena z zachowania
1. Jak wystawiana jest ocena z zachowania?
Ocena z zachowania jest wystawiana przez wychowawcę klasy. Nauczyciel podczas wystawiania jej uwzględnia zachowanie ucznia, własne obserwacje, jego aktywność i zaangażowanie, oraz przestrzeganie przez niego regulaminu szkoły.
Ocena ta może być czasem kontrowersyjna, ponieważ to samo zachowanie obydwie strony mogą widzieć w inny sposób. Uczeń może być przekonany, że w ciągu roku szkolnego dobrze się wywiązywał ze swoich obowiązków, przestrzegał regulaminu szkoły, był pomocny i uczynny, a mimo to może nie otrzymać najwyższej oceny.
Okazuje się, że aby mieć ocenę wzorową, nie wystarczy być jedynie dobrym, pomocnym uczniem i nie sprawiać problemów. Wzorowy uczeń powinien wyróżniać się na tle innych, robić coś czego nie robią inni, godnie i z sukcesami reprezentować szkołę na różnego rodzaju konkursach i olimpiadach. Nie powinien mieć ani jednej nieusprawiedliwionej nieobecności i mówiąc najogólniej być wzorem dla innych.
2. Kryteria oceny z zachowania
Jakie są poszczególne kryteria dla ocen z zachowania? Na ocenę ma wpływ wiele czynników, oprócz wyżej wspomnianych duże znaczenie ma również punktualność i frekwencja. Oprócz nich wychowawca zwraca uwagę na:
- okazywanie szacunku i pomocy;
- dbałość i troskę o zdrowie swoje i kolegów;
- postępowanie zgodne z dobrem całej klasy i szkoły;
- dbałość o tradycję i honor szkoły;
- estetykę mowy w ojczystym języku.
3. Jakie są w Polsce oceny z zachowania?
W Polskich szkołach nauczyciele oceniają zachowanie ucznia według sześciostopniowej skali. Oceny w kolejności od najlepszej do najgorszej:
- wzorowa;
- bardzo dobra;
- dobra;
- poprawna;
- nieodpowiednia;
- naganna.
Poniżej opiszemy krótką charakterystykę każdej z nich.
3.1. Wzorowa ocena z zachowania
Wzorową ocenę z zachowania otrzymuje uczeń, który, tak jak wcześniej wspomnieliśmy, oprócz wywiązywania się z obowiązków szkolnych i spełniania wszystkich kryteriów oceny bardzo dobrej, aktywnie uczestniczy w życiu szkoły, godnie ją reprezentuje, jest punktualny i odpowiedzialny.
Bierze udział w przygotowywaniu szkolnych i pozaszkolnych uroczystości. Jego zachowanie można stawiać innym za wzór do naśladowania.
3.2. Bardzo dobra ocena z zachowania
Ocena ta wystawiana jest uczniom, którzy spełniają wszystkie kryteria tej oceny, czyli wywiązują się obowiązków szkolnych, są pomocni, odpowiedzialni, punktualni, z szacunkiem odnoszą się do innych uczniów oraz nauczycieli.
Nie sprawiają problemów wychowawczych. Ocenę bardzo dobrą mogą otrzymać uczniowie, którzy mają do 3 nieusprawiedliwionych godzin lekcyjnych i spóźnień.
3.3. Dobra ocena z zachowania
Ocena dobra jest przyznawana uczniom, którzy spełniają kryteria wyższych ocen, jednak robią to nieco słabiej, są mniej punktualni, mniej odpowiedzialni i w mniejszym stopniu wywiązują się ze szkolnych obowiązków.
Nie reprezentują swojej szkoły w konkursach czy olimpiadach. Uczeń z oceną dobrą może mieć do 5 godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień.
3.4. Poprawna ocena z zachowania
By otrzymać ocenę poprawną z zachowania uczeń powinien wywiązywać się ze swoich szkolnych obowiązków, starać się prezentować poprawną postawę, nie ulegać nałogom (np. palenia tytoniu) i dbać o mienie szkoły.
W ciągu półrocza może mieć do 20 godzin nieusprawiedliwionych oraz spóźnień. Powinien używać poprawnej polszczyzny i nie stosować wulgaryzmów.
3.5. Nieodpowiednia ocena z zachowania
Ocenę nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który nie wywiązuje się ze szkolnych obowiązków, ma więcej niż 20 godzin nieusprawiedliwionych oraz wiele spóźnień. Używa wulgarnych słów, jego zachowanie wobec klasy i nauczycieli jest nieodpowiednie.
Uczeń z nieodpowiednim zachowaniem nie przestrzega zasad życia społecznego, naraża innych i siebie na niebezpieczeństwo utraty zdrowia lub nawet życia, jego wygląd zewnętrzny zaś budzi obiekcje.
3.6. Naganna ocena z zachowania
Ostatnią i najgorszą z możliwych jest ocena naganna, Otrzymuje ją uczeń, który pretenduje do oceny nieodpowiedniej, jednak jego zachowanie jest jeszcze gorsze. Taki uczeń zagrożony jest niedostosowaniem społecznym, jest z nim wiele problemów, nie tylko wychowawczych.
Uczeń z oceną naganną zazwyczaj boryka się z problemami natury emocjonalnej. Nie wywiązuje się ze szkolnych obowiązków, jego zachowanie jest powodem skarg nauczycieli i dzieci. Ulega nałogom, niszczy szkolne mienie, nie dba o kulturę wypowiedzi, o siebie ani o innych. Zdarza mu się wchodzić w konflikt z prawem.