Trwa ładowanie...

Naukowcy zbadali przyczepki rowerowe. "Dzieci są narażone na niebezpieczne substancje"

 Maria Krasicka
15.02.2022 13:35
Naukowcy zbadali przyczepki rowerowe. "Dzieci są narażone na niebezpieczne substancje"
Naukowcy zbadali przyczepki rowerowe. "Dzieci są narażone na niebezpieczne substancje" (GettyImages)

Od lat przyczepki rowerowe są traktowane jako alternatywa dla dziecięcych fotelików. Dzieci mogą się wygodnie rozsiąść z ukochaną zabawką, bez ryzyka upadku, czy wpatrywania się jedynie w plecy rodzica. Naukowcy z Wielkiej Brytanii postanowili jednak sprawdzić, czy taki model przewożenia dzieci jest dla nich zdrowy. Swoje badania opublikowali w magazynie "Journal of Hazardous Materials Advances".

spis treści

1. Przyczepki rowerowe dla dzieci

Być może ze względu na rosnącą świadomość ekologiczną i zdrowotną, widok rodzica na rowerze z dzieckiem w specjalnej przyczepce staje się w ostatnich latach coraz bardziej popularny. Naukowcy z University of Surrey przestrzegają jednak, że taka metoda transportu może nie być najlepszym rozwiązaniem.

Jak twierdzą, na typowej drodze np. ze szkoły, czy żłobka średnie stężenie zanieczyszczeń jest o 14 proc. wyższe w przyczepce, niż na wysokości rowerzysty. Po południu, kiedy wielu rodziców wozi dzieci w taki sposób, stężenie toksycznych substancji jest w wózku o 18 proc. wyższe. Jeszcze gorsza sytuacja panuje w rannych godzinach szczytu, w najbardziej niebezpiecznych punktach - np. na światłach.

Zobacz film: "Jak wybrać dobre pomarańcze?"

Tymczasem zanieczyszczenie powietrza to jedna z najważniejszych przyczyn śmiertelności dzieci do piatego roku życia - przestrzegają naukowcy. Powołują się na dane, według których rocznie na świecie umiera z tego powodu ok. 500 tys. małych dzieci.

- To niefortunne, że ludzie, którzy przyczyniają się do zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza przez jazdę rowerem, mogą narażać swoje dzieci na zanieczyszczenie na wyższym poziomie. Zachęcałbym rodziców do stosowania specjalnych zasłon na przyczepkach. Z rosnącą popularnością w Europie rowerów elektrycznych ważne jest, aby planiści zapewnili infrastrukturę odpowiednią dla bezpiecznego ekologicznego transportu - mówi prof. Prashant Kumar, autor publikacji, która ukazała się na łamach "Journal of Hazardous Materials Advances".

2. Badania stężenia zanieczyszczeń w przyczepkach

Zespół prof. Prashanta Kumara wykonał pomiary na ponad 80 trasach mierzących łącznie prawie 180 km. Sprawdził stan powietrza na różnych wysokościach, w przyczepce z zakrywającą ją zasłoną i bez niej. Taki dodatek zmniejszał ilość szkodliwych związków aż o połowę. Badanie uwzględniło również wpływ związanego z pandemią lockdownu. Kiedy szkoły były zamknięte, a ruch na drogach mniejszy, ilość niebezpiecznych cząstek wokół dziecka spadła aż o 91 proc.

Dziecko w przyczepce
Dziecko w przyczepce (GettyImages)

Autorzy odkrycia chcą kontynuować swoje badania i sprawdzić m.in. zależność stanu powietrza od rodzaju przyczepki, natężenia ruchu oraz od otoczenia.

Problem dotyczy także Polski - jakość powietrza w naszym kraju jest na ogół gorsza niż w innych europejskich państwach.

Źródło: PAP

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze