Trwa ładowanie...
Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Agata Pacia (Katulska)

Nauka literek dla przedszkolaka

Avatar placeholder
09.06.2017 13:27
Nauka literek dla przedszkolaka
Nauka literek dla przedszkolaka

Nauka literek to ważna umiejętność, którą dziecko nabywa już w przedszkolu. Maluch w trakcie zabawy poznaje i oswaja się z nowymi dla niego rzeczami. Zazwyczaj przyswajanie umiejętności czytania zaczyna się w zerówce, gdy dziecko ma 6 lat. Tymczasem istnieje skuteczna nauka literek dla najmłodszych, czyli dzieci mających około 3 lat. Rozwój dzieci nigdy nie przebiega identycznie. Niektóre maluchy wcześniej zaczynają się interesować literkami i łatwiej je przyswajają.

spis treści

1. Rozumienie sensu wyrazów

Nauka liter może być trudnym zadaniem, gdy dziecko przyswaja wiedzę oderwaną od rzeczywistości. W takiej sytuacji litery stanowią w umyśle malucha jedynie znaki graficzne, których nie łączy z konkretnym sensem. Tymczasem nauka czytania to poznawanie sensu ukrytego w piśmie. Dlatego dziecko musi nabyć umiejętność odbierania znaczeń wyrazów. Pierwszym słowem, które maluch może poznać w formie graficznej jest jego imię. Wynika to z faktu, że dziecko łączy to właśnie słowo z konkretnym desygnatem, czyli sobą. Pismo zaczyna pojmować jako zbiór sensów, a nie liter. W ten prosty sposób maluch intuicyjnie pojmuje reakcję zachodzącą między pismem i mową.

Nauka literek to rozwijająca zabawa dla dzieci. Maluchy zdobywają wiedzę w sposób naturalny i prosty. Naukę można rozpocząć jeszcze zanim dziecko pójdzie do zerówki. Jest to dobry pomysł, gdyż maluchy uczące się liter jedynie podczas ostatniego roku przedszkola musiały przykładać dużo pracy do tego. Nauka liter w ciągu roku wymaga dużego wysiłku, a nie wszystkie przedszkolaki uczą się w tym samym tempie.

2. Etapy nauki literek

Zobacz film: "Jak rozwija się przedszkolak?"
  • Moment inicjacji
    Alfabet dla dzieci można wprowadzać powoli i niekoniecznie po kolei. Pierwsze słowo, z którym maluchowi będzie się najprościej oswoić to jego imię w formie graficznej. W przedszkolu można wprowadzić wizytówki z imionami dzieci. Należy umieścić je na szafkach, przy krzesełkach czy biurkach maluchów. Każdą literkę warto wytłumaczyć. Dzieci bardzo szybko oswoją się z napisem i zaczną same literować swoje imię.
  • Alfabet na ścianie

    W sali przedszkolnej na tablicy powinien znajdować się wypisany alfabet. Ważne jest, żeby znalazły się na nim litery drukowane i pisane, zarówno małe, jak i duże. Uświadomi to maluchom, że wszystkie wyrazy są zapisywane przy użyciu ograniczonej liczby znaków. Zaczną odszukiwać w alfabecie litery tworzące ich imiona.

  • Poznawanie literek
  • Nauka alfabetu to proces, którego nie należy przyspieszać. Nauczycielka powinna codziennie wprowadzać po jednej literce. Maluchy muszą oswoić się z kształtem literki i jej brzmieniem. Żeby zaciekawić maluchy, warto spytać się, czy dana litera występuje w ich imieniu.
  • Gry i zabawy z literkami
  • Dzieci są aktywizowane i dzięki różnym manualnym czynnościom, utrwalają sobie zdobytą wiedzę. Na początku stykają się z prostymi wyrazami. Poszczególne litery z tych wyrazów i ich zapis graficzny powinny zostać utożsamione z dźwiękiem.
  • Sylabizowanie

Maluchy powoli poznają, w jaki sposób z sylaby utworzyć wyraz. Zabawa polega na rozdaniu dzieciom napisanych na kartkach prostych sylab. Maluchy powinny, jeśli mogą, utworzyć z nich wyraz.

Ostatnim etapem jest przypisywanie etykietek słownym wszystkim rzeczom znajdującym się wokół. Im więcej dziecko poznało liter, tym więcej przedmiotów będzie w stanie opisać.

Należy jednak pamiętać, że każde dziecko ma swoje tempo rozwoju. Wiek przedszkolny to przede wszystkim czas zabawy, a nie nauki. Jeżeli dziecko nie jest zainteresowane naszą zabawą w literki, nie należy dziecka zmuszać. Widocznie nie jest jeszcze zainteresowane poznawaniem liter.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze