Trwa ładowanie...

Logorytmika. Jakie daje korzyści?

 Agnieszka Gotówka
05.08.2022 11:17
Logorytmika. Jakie daje korzyści?
Logorytmika. Jakie daje korzyści? (https://stock.adobe.com/)

Logorytmika to, jak sugeruje nazwa, połączenie terapii logopedycznej z rytmiką. Odpowiednio dobrane ćwiczenia oddziałują na sferę słuchową i ruchową pacjenta. Dla kogo przeznaczone są zajęcia logorytmiczne? I dlaczego logorytmika w przedszkolu jest tak ważna? Przeczytajcie!

spis treści

1. Logorytmika – zajęcia dla dzieci

Logorytmika to pojęcie funkcjonujące od początku lat siedemdziesiątych ubiegłego wieku. Na początku wykorzystywano tę metodę do wspomagania terapii dzieci jąkających się. Z czasem terapię zaczęto stosować również u pacjentów z niepełnosprawnościami.

Dziś zabawy logorytmiczne dla najmłodszych znajdują zastosowanie również jako uzupełnienie logopedii korekcyjnej i surdologopedii. Są ważnym elementem rehabilitacji dzieci z ubytkami słuchu.

Zabawa logorytmiczna opiera się na muzyce, słowie i ruchu. Nie tylko wspiera rozwój mowy, ale też uspokaja i wycisza oraz uwrażliwia dzieci na dźwięki otoczenia i mowy. Poprawia ponadto koncentrację. Stąd tak często zajęcia logorytmiczne pojawiają się w żłobkach i przedszkolach.

Zobacz film: "W co należy wyposażyć przedszkolaka?"
Neurologopeda dziecięcy - kiedy powinniśmy udać się do tego specjalisty?
Neurologopeda dziecięcy - kiedy powinniśmy udać się do tego specjalisty?

Neurologopeda dziecięcy zajmuje się diagnozą i terapią zaburzeń językowych, które wynikają z uszkodzeń

przeczytaj artykuł

2. Logorytmika – ćwiczenia. Jak wyglądają?

Scenariusz zajęć logorytmicznych w dużej mierze opiera się na zabawie. Ćwiczenia mogą być wykonywane w niewielkiej grupie lub indywidualnie i są dostosowane do poziomu sprawności narządów artykulacyjnych dziecka. Specjalista bierze również pod uwagę sprawność motoryki małej i dużej podpiecznych. Nieco inne będą zabawy logorytmiczne dla 3-latków, inne – dla starszych przedszkolaków.

Na zajęciach logorytmicznych wykorzystuje się m.in. ćwiczenia:

  • oddechowe,
  • słuchowe,
  • usprawniające narządy artykulacyjne,
  • głosowe (np. utrwalanie głosek),
  • muzyczne (np. gra na instrumentach).

3. Logorytmika – studia podyplomowe czy kurs?

Prowadzenie zajęć z logorytmiki jest możliwe po ukończeniu określonych kwalifikacji zawodowych. Nauczyciele, logopedzi i pedagodzy najczęściej zdobywają je na studiach podyplomowych.

Popularne są też szkolenia z zakresu logorytmiki, które m.in. dostarczają sprawdzonych pomysłów na urozmaicenie zajęć logorytmicznych. Polecane są osobom posiadającym przygotowanie pedagogiczne.

Czy zaburzenia mowy są dziedziczne?
Czy zaburzenia mowy są dziedziczne?

To, że dziecko ma identyczną wadę wymowy jak jedno z rodziców czy dziadków, nie musi świadczyć o tym,

przeczytaj artykuł

Program zajęć logorytmicznych obejmuje zagadnienia takie jak:

  • podstawy logopedii,
  • zaburzenia mowy (diagnoza, terapia),
  • wpływ muzyki na rozwój dziecka,
  • śpiew w terapii logopedycznej,
  • wady zgryzu u dzieci,
  • muzykoterapia w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju.

4. Logorytmika – piosenki do śpiewania w domu

Ćwiczenia logorytmiczne dla przedszkolaków można wykonywać również w domu. To świetna zabawa i sposób na spędzenie wspólnego czasu z dzieckiem.

Wśród prostszych piosenek do wykonania jest "Zielona półnutka":

Ja jestem Zielona Półnutka, w zielonych skarpetkach i butkach, w sukience zielonej jak listek, Półnutka inna niż wszystkie.

Zielony mam nosek i oczy, zielony, zielony warkoczyk, zielone mam nóżki i ręce, zielone słowa w piosence.

5. Zabawy logorytmiczne – przykłady

Wśród zabaw logorytmicznych idealnych do wykonania w domu z rodzicem są:

  • Logorytmiczne memory – potrzebujecie kart z różnymi zwierzętami, które układacie odwrócone na podłodze. Losujecie po jednej karcie i waszym zadaniem jest naśladować odgłos zwierzęcia znajdującego się na obrazku.
  • Mecz – potrzebujecie piłeczki do ping-ponga, która staracie się przedmuchać do siebie (ustawiacie się naprzeciwko).
  • Całuski – to świetne zadanie na początek: prześlijcie sobie co najmniej dziesięć całusków.

Ważnym elementem logorytmiki są rymowanki. Nauczcie się na pamięć kilku prostych wierszyków, np.:

(1) Ęk, pęk balon pękł! A z balona wyszła wrona, Bardzo mądra i uczona.

(2) Jestem smok, wielki smok, I potykam się co krok. Prawą łapą brzuch masuję, Lewą w górze wymachuję. Chodzę w koło na czworakach. Tylną łapą sobie macham. Pływać w rzece też potrafię, Lecz najlepiej muchy łapię, Wyskok w gorę raz, dwa, trzy, Gdy ich nie mam, chodzę zły.

(3) Zrób do przodu cztery kroki, I rozejrzyj się na boki. Tupnij nogą raz i dwa, Ta zabawa nadal trwa. Teraz w lewo jeden krok, Przysiad i do góry skok. Zrób do tyłu kroków trzy, By koledze otrzeć łzy. Klaśnij w ręce razy pięć, Na klaskanie też nasz chęć. Teraz obróć się dokoła I hurraaa! Zawołaj.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze