Lekarze często błędnie diagnozują ADHD u dzieci z autyzmem
Powszechnie stosowane narzędzie przesiewowe do oceny dzieci z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) może być mniej dokładne, gdy dziecko ma zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD).
Naukowcy donoszą, że dzieci z ASD mogą być błędnie diagnozowane, ponieważ mają charakterystyczne dla autyzmu upośledzenie społeczne, a nie problemy z uwagą. Rozumienie tej różnicy jest kluczowe przy doborze odpowiedniej terapii dla chorych dzieci.
Zespół badawczy, w tym jeden z psychologów, który opracował narzędzie przesiewowe dla ADHD, stwierdza, że musi ono zostać zmodyfikowane w celu lepszej identyfikacji zaburzenia i że lekarze powinni przeprowadzać staranny wywiad kliniczny.
"Jeden z naszych najlepszych obecnie środków przesiewowych dla ADHD może zbyt często diagnozować ADHD u dzieci z autyzmem" - powiedział lider badań, Benjamin E. Yerys z Centrum Badań nad Autyzmem w Szpitalu Dziecięcym w Filadelfii.
"Jest to ważne, ponieważ leki, które działają na ADHD mogą być mniej skuteczne w przypadku dziecka z zaburzeniami ze spektrum autyzmu".
Badanie zostało opublikowane w „Journal of Autism and Developmental Disorders”.
Jednym z czynników utrudniających diagnozę jest współwystępowanie schorzeń, ponieważ szacunkowo 30 proc. lub więcej dzieci z ASD ma również ADHD. Naukowcy sugerują, że narzędzie, które analizują, czyli ADHD Rating Scale Fourth Edition (ADHD-RS-IV), dobrze potwierdza ADHD u ogólnej populacji dzieci, ale może źle diagnozować ADHD u dzieci z ASD.
Rodzice i nauczyciele mają podać w nim ocenę liczbową w odpowiedzi na 18 pytań dotyczących zachowania dziecka: dziewięć odnosi się do trudności z koncentracją i dziewięć do nadpobudliwości i impulsywności.
ZOBACZ TAKŻE:
Współautor badania Thomas J. Moc, dyrektor Centrum Leczenia ADHD w Szpitalu Dziecięcym w Filadelfii, opracował ADHD-RS-IV w 1990 (zaktualizowaną wersje, piątej edycji, która została opublikowana na początku tego roku, ale nie jest wykorzystana w tym badaniu).
"Jestem podekscytowany, że mogę brać udział w tym badaniu, które ma na celu udoskonalenie narzędzi przesiewowych" - powiedział . "Zwłaszcza że kilku naukowców już wcześniej badało za pomocą tej skali dzieci z ASD. Nasze badania budzą wątpliwości nie tylko odnośnie do tego narzędzia, ale również wszystkich metod diagnozujących ADHD, które opierają się na ocenie rodziców i nauczycieli".
Obecne badanie analizowało dane 386 dzieci w wieku od 7 do 17, którzy mieli ASD bez niepełnosprawności intelektualnej. Aby sprawdzić, czy skala oceny ADHD u dzieci ze spektrum autyzmu była ważna, zespół badawczy zastosował procedurę zwaną analizę czynnikową.
Okazało się, że niektóre pytania dotyczące skali oceny ADHD były wyższe u dzieci z ASD niż w grupie dzieci, które miały znaczące objawy ADHD.
"Jednym z podstawowych problemów może być sposób zadawania tych pytań. Pytania często nie rozróżniają braku uwagi u dziecka od upośledzenia społecznego, które jest cechą dzieci z autyzmem" - powiedział Yerys.
Wiele pytań skupia się również na aktywności dziecka podczas zabaw, jednak zarówno dzieci z ADHD, jak i autyzmem mają z tym problemy, wynikające z ich chorób, np. dziecko z ADHD łatwo oderwać od zabawy, a dziecko z autyzmem przestanie grać z powodu trudności z grą społeczną.
Zespół badawczy zaleca zmodyfikowanie skali oceny, aby zminimalizować wpływ ASD na ocenę zachowań charakterystycznych dla ADHD. Ponadto, zanim będzie dostępna nowa wersja skali oceny lekarze muszą dokładniej analizować każdy przypadek, aby dostrzec prawdziwe przyczyny zachowania dziecka.