ADHD u niemowląt

ADHD (ang. Attention Deficit Hyperactivity Disorder) określa się inaczej jako zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi. To jedno z najczęściej spotykanych zaburzeń w okresie dzieciństwa, które objawia się zaburzeniami koncentracji uwagi, impulsywnością i nadpobudliwością. ADHD utrudnia normalne funkcjonowanie dziecka i powoduje wzrost prawdopodobieństwa pojawienia się w przyszłości zaburzeń zachowania oraz prób eksperymentowania ze środkami psychoaktywnymi. Jakie są pierwsze symptomy, które mogą wskazywać na nadpobudliwość psychoruchową? Jakie zachowania wskazują na ADHD u niemowląt?

ADHD u niemowlątADHD u niemowląt
Źródło zdjęć: © 123rf

Pierwsze objawy ADHD

ADHD jest chorobą o nieznanej dokładnie etiologii. Nie wiadomo, co tak naprawdę powoduje rozwój ADHD u dziecka. Specjaliści uwypuklają rolę czynników genetycznych. Najprawdopodobniej u dzieci cierpiących na ADHD dochodzi do osłabienia pracy dopaminy i noradrenaliny, które uczestniczą w przekazywaniu pobudzeń w układzie nerwowym. Charakterystyczne objawy ADHD, to triada:

  1. zaburzenia koncentracji uwagi,
  2. impulsywność,
  3. nadmierna ruchliwość.

Powyższe objawy muszą pojawić się przed piątym-szóstym rokiem życia dziecka w każdym środowisku (dom, szkoła, podwórko), występować jako trwałe wzorce zachowań przez co najmniej ostatnie pół roku i faktycznie upośledzać życie malucha – wówczas można postawić diagnozę ADHD. Jakie są jednak pierwsze symptomy nadpobudliwości psychoruchowej, które mogą pojawić się już w wieku niemowlęcym? Do najbardziej charakterystycznych objawów ADHD u niemowląt zalicza się między innymi:

Rozpoznanie ADHD

  • płaczliwość,
  • kłopoty ze spaniem – płytki sen, trudności z usypianiem, częste budzenie się,
  • dziecko znacznie bardziej pobudzone niż jego rówieśnicy,
  • wzmożoną aktywność niemowlęcia,
  • częstą gestykulację, wymachiwanie rączkami,
  • bogatą mimikę twarzy.

Oczywiście fakt, że dziecko jest bardziej żywiołowe i absorbujące dla otoczenia, nie oznacza, że maluch w wieku przedszkolnym na pewno zachoruje na ADHD. Rzetelna diagnoza ADHD może być postawiona dopiero około szóstego roku życia dziecka i jest to dość skomplikowany proces. Nie każde „żywe srebro” to dziecko z ADHD.

Niestety, trzeba jednak być bardzo uważnym obserwatorem i reagować na wszelkie niepokojące sygnały. Dzieci nadpobudliwe są znacznie bardziej żywiołowe niż ich rówieśnicy, mają kłopoty z wyraźnym mówieniem, jąkają się, niedbale prowadzą zeszyty, wykonują polecenia nauczyciela szybko, lecz niestarannie, popełniając przy tym wiele błędów. Im wcześniej rozpozna się ADHD u malucha, tym szybciej można podjąć oddziaływania terapeutyczne.

Diagnoza i leczenie ADHD

Diagnozę ADHD stawia się w oparciu o wywiad i obserwację dziecka. Rozmowę przeprowadza się także z rodzicami szkraba oraz zbiera się potrzebne informacje z placówki, w której uczy się dziecko, np. z przedszkola.

Niezbędna jest również wizyta dziecka u psychologa, pediatry i neurologa (EEG, rezonans, tomografia). Psycholog wykonuje maluchowi różne testy psychologiczne, na podstawie których wnioskuje o poziomie inteligencji dziecka i jego koncentracji uwagi. Kompleksowe leczenie ADHD obejmuje między innymi:

  • integrację sensoryczną,
  • EEG Biofeedback,
  • kinezjoterapię,
  • trening panowania nad emocjami,
  • trening umiejętności społecznych,
  • warsztaty dla rodziców dzieci z ADHD,
  • psychoterapię, np. w nurcie behawioralno-poznawczym,
  • farmakoterapię.

Warto pamiętać, że wzmożona aktywność niemowląt, płacz, brak snu i ogólne pobudzenie nie muszą świadczyć od razu o ADHD. Nie wolno panikować. Każde dziecko jest inne i ma inny temperament – jedno jest spokojniejsze, drugie bardziej żywiołowe, marudne albo wrażliwe.

Najważniejsze, żeby od początku dbać o systematyczny plan dnia – w miarę stałe pory spania, posiłków, spacerów, zabaw i kąpieli. Uporządkowany tryb życia daje dziecku poczucie bezpieczeństwa i przewidywalności, a rodzicom ułatwia komunikację i poznawanie reakcji własnego szkraba. Ciągła improwizacja, chaos, niespodziewane zmiany powodują, że dziecko staje się niespokojne. Starajmy się wprowadzać w życie dzieci ład, harmonię, spokój i cierpliwość.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Niespokojne niemowlę - przyczyny, pomoc.

Źródła

  1. Hallowell E.M., Ratey J.J., Jak żyć z ADHD?, Media Rodzina, Poznań 2007, ISBN 978-83-7278-273-3.
  2. Hanć T., Dzieciństwo i dorastanie z ADHD. Rozwój dzieci nadpobudliwych psychoruchowo – zagrożenia i możliwości wsparcia, Impuls, Kraków 2009, ISBN 978-83-7587-151-7.
Wybrane dla Ciebie
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Odkryli jedną z możliwych przyczyn poronień. Naukowcy wskazali na rolę metabolizmu
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Gorączka bez objawów? Eksperci tłumaczą, co może się za tym kryć
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Kobiety w patowej sytuacji. Odstawienie tych leków przed ciążą zwiększa ryzyko tycia
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Emoji jako wołanie o pomoc. KidsAlert ujawnia ukryty język dzieci w internecie
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Dwulatek po hipotermii wrócił do zdrowia. "Cud zespołowej pracy"
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące