Inteligencja emocjonalna dzieci - czym jest i jak rozwijać?

Inteligencja emocjonalna to zdolność do rozumienia własnych emocji i radzenia sobie z nimi oraz rozumienia i współodczuwania stanów emocjonalnych innych ludzi. Jej rozwój następuje w okresie przedszkolnym, kiedy dziecko uczy się diagnozowania i rozumienia emocji swoich i swojego otoczenia, zbiera doświadczenia i uczy się radzenia z problemami. Jak rozwijać inteligencję emocjonalną?

Inteligencja emocjonalna dziecka rozwija się w wieku przedszkolnymInteligencja emocjonalna dziecka rozwija się w wieku przedszkolnym
Źródło zdjęć: © 123rf
Ewa Rosiecka

Inteligencja emocjonalna - co to jest?

Czym jest inteligencja emocjonalna? Termin ten (ang. Emotional Intelligence Quotient - EQ, bądź Emotional Intelligence - EI) oznacza kompetencje człowieka, które pozwalają mu na zrozumienie własnych stanów emocjonalnych i stanów emocjonalnych innych osób.

W zakres terminu wchodzi także umiejętność właściwego używania własnych emocji. Według naukowców zajmujących się tą tematyką jest to:

  • zdolność rozumienia własnych i cudzych emocji, samomotywacja, empatia i zdolności o charakterze społecznym;
  • dostrzeganie emocji, myślenie biorące pod uwagę emocje, rozumienie i kierowanie emocjami;
  • inteligencja intrapersonalna i interpersonalna, umiejętność radzenia sobie z sytuacjami stresowymi, zdolności adaptacyjne i ogólny nastrój.

Teraz już wiesz, co to jest inteligencja emocjonalna, warto zatem dowiedzieć się, jak ją kształtować u dziecka.

Jak rozwijać inteligencję emocjonalną dziecka?

Rozwój inteligencji emocjonalnej u dzieci następuje w wieku przedszkolnym, choć kształtowanie umiejętności emocjonalnych dzieci zaczyna się jeszcze w okresie niemowlęcym. Najmłodsze dzieci, które dostają od rodziców dużo zachęty i aprobaty, nabierają pewności, że sobie poradzą z wszelkimi życiowymi wyzwaniami.

W wieku przedszkolnym dzieci poznają swoje emocje i emocje innych osób, uczą się różnicowania życia emocjonalnego i doznań uczuciowych, które są ich udziałem. Jest to początek kształtowania tzw. uczuć wyższych, które odgrywają ogromną rolę w dorosłym życiu.

Dzięki inteligencji emocjonalnej człowiek uczy się adekwatnych do danej sytuacji zachowań i pokonywania problemów. Na rozwój inteligencji emocjonalnej duży wpływ ma otoczenie, w którym dziecko dorasta.

Inteligencja emocjonalna - jak rozwijać ten rodzaj inteligencji? Pamietajmy: aby nauczyć dziecko radzenia sobie z emocjami, musimy najpierw sami mieć te umiejętności, czytać na ten temat, uczestniczyć w warsztatach, treningach i ćwiczyć. Ludzie, którzy potrafią nazywać swoje emocje, łatwiej nad nimi panują, a także są w stanie zrozumieć uczucia innych.

Jak wychowywać inteligentne emocjonalnie dziecko?

Oto kilka wskazówek, jak wychowywać inteligentne emocjonalnie dziecko:

  • chwal dziecko najczęściej, jak możesz - chwalenie ma wielką moc, ponieważ daje dziecku informację, co zrobiło dobrze i warto to powtarzać; dobrze jest opisać, za co maluch dostał pochwałę, unikając ogólników, w stylu: "jesteś zdolny";
  • ukazuj różne punkty widzenia - umiejętność patrzenia na świat oczami innych osób to jedna z cech wysokiej inteligencji emocjonalnej; warto ćwiczyć tę umiejętność np. podczas oglądania bajki, zadając dziecku pytania: co czuł bohater, skąd dziecko to wie, czy czułoby to samo;
  • opisuj zachowanie dziecka i jego skutki, oddzielaj sprawcę od czynu - zamiast zdania: "jesteś kłamcą" powiedz "oszukałeś mnie, teraz będzie mi trudno Ci zaufać";
  • nie myl radzenia sobie z uczuciami z ich wypieraniem (wypieranie to mechanizm obronny, który uruchamia się w trudnej dla nas sytuacji i może świadczyć o nieprawidłowościach; radzenie sobie z uczuciami to umiejętność rozpoznawania uczuć i właściwego ich wyrażania);
  • ucz dziecko, w jaki sposób radzić sobie z niepowodzeniami (pomóż przeanalizować porażkę, wspólnie z dzieckiem pomyśl, co można zrobić następnym razem, by tej porażki uniknąć, czego maluch dowiedział się z popełnionych błędów i kto może pomóc, by w przyszłości odnieść sukces);
  • często rozmawiaj o uczuciach - zadawaj pytania: "Co czujesz?", "Jak sądzisz, co czuje Zosia?"; ucz słów, które określają stany emocjonalne, mów o swojej radości, złości i smutku, dziecko może narysować, co czuje;
  • nie zaprzeczaj emocjom dziecka - akceptuj uczucia, uważnie słuchaj, możesz powiedzieć: rozumiem, że jestem smutny, to musiało być przykre; nie używaj, nawet w dobrej wierze sformułowań tego rodzaju: brzydko wyglądasz, jak płaczesz, to głupstwo, nie bądź smutny;
  • nie nagradzaj i nie utrwalaj zachowań świadczących o niedostatecznym rozwoju emocjonalnym - nie reaguj na wymuszanie, napady złości czy dąsanie się, nie kupuj dziecku czegoś wbrew sobie z powodu przewidywanej reakcji;
  • ucz dziecko słuchać, pokazuj maluchowi, co to jest aktywne słuchanie i że dobra rozmowa wymaga czasu i skupienia;
  • uświadom dziecko, że skrywane emocje mogą prowadzić do nieporozumień i konfliktów; maluch powinien wiedzieć, że czasem trudno jest odkryć czyjeś emocje i można się pomylić;
  • wskazuj konsekwencje, które wynikają z dobrego i złego zachowania, unikaj stosowania kar - konsekwencje postępowania pomagają zrozumieć dziecku, że to ono ma wpływ na swoje życie, podczas gdy kary uczą, że to dorośli kontrolują sytuację i podejmują decyzje.

Cechy inteligencji emocjonalnej

Jak wspomniano na początku artykułu, cechy oraz umiejętności, które wskazują na wysoki poziom emocjonalnej inteligencji to m.in.:

  • samokontrola, umiejętność zarządzania emocjami;
  • empatia;
  • samoświadomość;
  • umiejętne kontrolowanie gniewu;
  • umiejętność słuchania;
  • zdolność do samodzielnego podejmowania decyzji.

Osoby odznaczające się wysoką inteligencją emocjonalną charakteryzują się ponadto:

  • pewnością siebie i wiarą we własne możliwości;
  • ciekawością świata;
  • towarzyskością;
  • intencjonalnością.

Rozwój inteligencji emocjonalnej dziecka - dlaczego jest tak istotny?

Rozwój tego rodzaju jest ważny z kilku różnych względów. Człowiek kieruje się dwoma rodzajami inteligencji (inteligencją poznawczą - IQ i inteligencją emocjonalną - EQ). Harmonijny rozwój może zapewnić jedynie współpraca obydwu wymienionych.

Warto mieć świadomość, że uczucia determinują nasze życie i nie można ich pomijać, traktować jak coś mało istotnego. Emocjonalna inteligencja pozwala nam je akceptować i skupić się na rozwijaniu pozytywnych zachowań i emocji, co w sposób bezpośredni przekłada się na jakość naszego życia, tak prywatnego, jak i zawodowego.

Inteligencja emocjonalna ma wpływ również na nasz stan zdrowia. Wstrzymywanie czy tłumienie negatywnych emocji wpływa w znaczący sposób na odporność organizmu. Negatywne uczucia mogą podobnie destrukcyjnie wpływać jak np. palenie papierosów. Z drugiej strony pozytywne emocje, takie jak np. radość bardzo pozytywnie wpływają na nasz system immunologiczny.

Inteligencja emocjonalna rzutuje również w bardzo dużym stopniu na nasze relacje z innymi. Osoby, które potrafią radzić sobie z emocjami lub umiejętnie je okazywać, dobrze rozumieją otaczający je świat i czują się komfortowo w środowisku, w którym przebywają.

Inteligencja emocjonalna sprawia, że potrafimy elastycznie i sprawnie dopasować swoje zachowanie do postępowania innych osób. Nie chodzi o to, aby kogoś naśladować, a o zdolność do zaakceptowania wartości i norm, które obowiązują w danej grupie.

Warto rozwijać ten rodzaj inteligencji u dziecka również ze względu na to, że umiejętności emocjonalne często decydują o powodzeniu w życiu. Osoby pozytywnie nastawione do świata i zmotywowane potrafią zrozumieć grupę i dopasować się do niej, co zwiększa ich szanse na osiągnięcie zamierzonego celu.

Wybrane dla Ciebie
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Przełomowe wytyczne dotyczące cukrzycy w ciąży. 27 kluczowych rekomendacji WHO
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Dwa produkty dla dzieci wycofane z dużych sieciówek. Stanowią realne zagrożenie
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Liczba dzieci z nadciśnieniem się podwoiła. Eksperci alarmują
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Barwniki w żywności zagrażają zdrowiu dzieci. Naukowcy alarmują o skali problemu
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Oglądanie TV a późniejsze objawy ADHD. Brytyjczycy doszli do ciekawych wniosków
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Finlandia uczy tego już przedszkolaków. Dlaczego Polska powinna wziąć z niej przykład?
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Autyzm a COVID-19. Naukowcy odkryli powiązanie, wyniki są niepokojące
Nowe normy żywienia w szkołach. Takich produktów ma być więcej
Nowe normy żywienia w szkołach. Takich produktów ma być więcej
Ilu uczniów chodzi na edukację zdrowotną? Wymijająca wypowiedź Nowackiej
Ilu uczniów chodzi na edukację zdrowotną? Wymijająca wypowiedź Nowackiej
Dziecku przerzedza się czupryna? Winny może być niedobór ważnej witaminy
Dziecku przerzedza się czupryna? Winny może być niedobór ważnej witaminy
Dlaczego dziecko kaszle? Pediatra wskazuje 3 najczęstsze przyczyny
Dlaczego dziecko kaszle? Pediatra wskazuje 3 najczęstsze przyczyny
Jak odczytać potrzeby dziecka? Psycholog o tym, jak zatroszczyć się o emocje
Jak odczytać potrzeby dziecka? Psycholog o tym, jak zatroszczyć się o emocje