Kolorowe i samodzielnie przyrządzone – najlepsze przekąski dla niejadka!

Twoje dziecko nie ma apetytu i marudzi w trakcie karmienia? Wygląda na to, że jesteś rodzicem niejadka. Sprawdź, jak w skuteczny sposób zachęcić swojego malucha do jedzenia i przygotuj z nim w ramach zabawy proste, kolorowe desery!

Większość dzieci, które rodzice przyprowadzają do pediatry z powodu niechęci do jedzenia, jest zdrowa. Okazuje się zwykle, że ich łaknienie jest właściwe dla wieku oraz etapu rozwoju, w jakim się znajdują. U lekarza pojawiają się nie z powodu realnych problemów z jedzeniem, ale przez niepokój rodziców i ich nierealistyczne oczekiwania1.

Mamo, tato, tego nie róbcie!

Rodzice zdziwieni, że dziecko nie chce jeść, zmuszają je do spożywania pięciu posiłków dziennie, a niekiedy nakładają mu porcje odpowiednie raczej dla dorosłego. Wobec niejadków stosują też często groźby lub kary. Za wszelką cenę próbują przekonać malca do dokończenia posiłku. Padają wówczas popularne sformułowania, zachęcające dzieci do zjedzenia mięsa i surówki oraz zostawienia na talerzu ziemniaków. Rodzice próbują także na wiele sposobów przekonać dziecko do skonsumowania dwóch kolejnych kęsów, ostatniej łyżeczki lub dokończenia zupy (nieśmiertelne „za mamusię, za tatusia”…). Nie zauważają, że ich pociecha w tym dniu zdążyła już zjeść kilka posiłków i wypić buteleczkę soku owocowego.

Mama i tata często zapominają też, że dzieci mają o wiele mniejsze żołądki i skromne porcje naprawdę są w stanie je nasycić. Dziecko do jedzenia zniechęca również… karmienie. Jest nudne, czasem nerwowe, a Twoja pociecha przecież chce być samodzielna. I choćby miała ubrudzić siebie i wszystko w okolicy, woli zrobić to sama. Takie spożywanie posiłku jest o wiele ciekawsze i powoduje, że dziecko zjada więcej, mimo że trwa to znacznie dłużej.

Jak postępować z niejadkiem?

Porad, jak zachęcić niejadka do jedzenia, jest naprawdę sporo. Jedni radzą, aby nie przemycać w posiłkach warzyw lub mięsa, bo dziecko powinno widzieć i wiedzieć, co je. Natomiast inni są zwolennikami "małych oszustw", czyli chociażby dodawania do mięsnych klopsików odrobiny warzyw. Wśród sprawdzonych sposobów jest również ograniczenie liczby posiłków i ilości pitych soków, które zawierają głównie cukier.

Istotną kwestią jest również regularność posiłków i upewnianie się, czy dziecko jest głodne właśnie wtedy, gdy nadchodzi ich pora. Maluchów nie należy również porównywać do rodziców, którzy jedzą znacznie więcej, ani do rówieśników, którzy konsumują większe porcje w szkole czy przedszkolu.

Zaangażuj niejadka w przygotowywanie posiłków!

Choć najlepiej smakuje nam to, co ktoś dla nas przygotuje, w przypadku dzieci ta reguła nie działa! Maluch, który samodzielnie przyrządzi posiłek, chętniej go również zje. Dlatego pobawcie się razem w kuchni i przygotujcie coś smacznego. Możesz założyć dziecku fartuszek i czapkę kucharza, aby jeszcze lepiej odnalazło się w swojej roli.

W czasie wspólnego gotowania maluch może próbować nowych smaków i testować ich różne kompozycje. Z pewnością będzie dumny z własnoręcznie przygotowanego posiłku i z radością go zje.

Takie przyrządzanie podwieczorku czy kolacji zamienia się w świetną zabawę, dzięki której zacieśniacie rodzinne więzi i umacniacie wzajemną relację. Dziecko poznaje nowe składniki, działa według ustalonego planu, zaczyna rozumieć, na czym polega współpraca, i ćwiczy zdolności manualne. Wśród zalet wspólnego gotowania znajduje się również tworzenie i utrwalanie prawidłowych nawyków żywieniowych u dziecka.

W trakcie przygotowywania posiłków maluch przyswaja sobie zasady dopasowywania składników, dzięki czemu już we wczesnym etapie życia wyrabia sobie zdrowy stosunek do jedzenia.

Przepisy na proste przekąski, które możecie przygotować wspólnie

Budyń czekoladowy z kukurydzianymi pałeczkami

Składniki:

  • szklanka mleka,
  • łyżeczka mąki pszennej,
  • łyżeczka mąki ziemniaczanej,
  • łyżka cukru,
  • łyżeczka kakao,
  • pałeczki kukurydziane Tygryski.

Przygotowanie:

Odmierzcie ⅓ szklanki mleka. Dodajcie do niego mąkę ziemniaczaną i pszenną. Pozostałą część mleka zagotujcie z cukrem, dodając w trakcie kakao. Do gorącego mleka powoli, stale mieszając, dodajcie przygotowane wcześniej mleko z mąką. Zagotujcie, a potem przelejcie do kolorowych miseczek. Na końcu budyń udekorujcie kukurydzianymi pałeczkami. Możecie je połamać i ułożyć z nich uśmiechnięte buźki, kwiatuszki lub po prostu pokruszyć je na powierzchni budyniu.

Owocowy kisiel z truskawkowymi chrupkami

Składniki:

  • pół litra wody,
  • 5 łyżek soku z owoców (domowego lub kupionego w sklepie),
  • 1 łyżka cukru,
  • 2–3 łyżki mąki ziemniaczanej,
  • truskawkowe chrupki Tygryski barwione owocami i warzywami.

Przygotowanie:

Zagotuj 350 ml wody, a pozostałą jej część wymieszaj z sokiem owocowym, cukrem oraz mąką. Część z syropem wlej do gotującej się wody i nieustannie mieszaj tak, by nie powstały grudki. Doprowadź do wrzenia, a następnie gotuj przez ok. 3 minuty i wystudź. Tak przygotowany kisiel umieść w miseczkach, a obok na stole podaj truskawkowe chrupki, które dziecko będzie mogło chrupać.

Wspólne chwile radości!

Po wspólnej zabawie w kuchni możesz wnieść jeszcze więcej radości w życie Twojego malucha! Tygryski zachęcają dzieci do zabawy i dodają do paczek karty, które dziecko może umieścić w albumie "Sprytne myki Tygryska". Karty znajdziecie w deserowych wariantach chrupek (czekoladowych, toffi, owocowych, truskawkowych i bananowych), które barwione są owocami i warzywami.

Na kartach Tygrysek wciela się w 3 postaci: naukowca, magika i kucharza. Na odwrocie kart znajdziecie eksperymenty, magiczne sztuczki oraz przepisy, według których dziecko z Twoją pomocą przygotuje różne smakołyki. W każdej paczce umieszczona została jedna karta, a łącznie możecie zebrać ich aż 15! Album zawiera również dodatkowe zabawy i łamigłówki przygotowane specjalnie dla Twojego małego Tygryska.

Więcej informacji na temat chrupek oraz kart znajdziesz na www.tygryski.pl

Artykuł sponsorowany

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.