Trwa ładowanie...

Tłuszcze trans niszczą mózg dziecka. Unikaj ich

Zwiększone spożycie tłuszczów trans jest niebezpieczne dla naszego zdrowia, a zwłaszcza dla dziecka, którego organizm dopiero się kształtuje. Spotykamy je powszechnie w smażonych i wysokoprzetworzonych produktach spożywczych. Nie od wczoraj wiadomo, że podnoszą ryzyko rozwoju chorób serca czy otyłości. Wpływają negatywnie również na mózg - jeżeli dziecko zaczyna przynosić coraz gorsze oceny, warto przyjrzeć się szczególnie jego diecie.

Zobacz film: "Tłuszcze, których WHO chce się pozbyć"

spis treści

1. Tłuszcze w diecie dziecka

W codziennej diecie osoby dorosłe powinny dostarczać organizmowi około 25 proc. energii z tłuszczów. Z kolei zapotrzebowanie u dzieci jest jeszcze większe (30-35 proc.), ponieważ rozwijający się organizm potrzebuje odpowiednio zbilansowanej diety, bogatej w składniki odżywcze do prawidłowego funkcjonowania.

Tłuszcze w diecie dziecka odpowiadają m.in. za wchłanianie witamin A, D, E i K, których niedobór może negatywnie wpłynąć na wzrost, budowę błon komórkowych oraz rozwój mózgu i siatkówki oka. Należy jednak pamiętać, że kolosalne znaczenie dla zdrowia ma rodzaj spożywanego tłuszczu.

Wybierając olej, warto zwrócić uwagę na produkty nierafinowane. Rafinacja jest to bowiem proces obróbki termicznej, do której wykorzystywane są substancje chemiczne. Wtedy dochodzi do przekształcenia się nienasyconych kwasów tłuszczowych w tłuszcze trans.

2. Negatywne skutki tłuszczów trans

O negatywnych skutkach spożycia tłuszczów trans można mówić bez końca. Udowodniono, że utwardzają ściany tętnic, podnoszą ciśnienie krwi oraz zwiększają poziom złego cholesterolu. Zapychają naczynia krwionośne, w dużej mierze przyczyniają się do rozwoju nadwagi, otyłości, cukrzycy. Zwiększają też ryzyko zawału i udaru mózgu.

Gdy regularnie spożywamy tłuszcze trans grożą nam również zaburzenia pamięci. Dziecko ma coraz gorsze oceny w szkole, nie może zapamiętać prostych poleceń, trudno skupić mu się na nauce - to sygnały, że czas zmienić dietę. Objawy łatwo przeoczyć, bo tłuszcze trans początkowo wpływają na pamięć krótkoterminową.

Gdzie znajdziemy te szkodliwe dla naszego zdrowia składniki?

W ciastach, ciasteczkach, margarynach, smarowidłach do kanapek, słodyczach, mrożonych i gotowych daniach, a także produktach smażonych. Najwięcej jest ich przede wszystkim w wysokoprzetworzonym jedzeniu.

Produkty, w których znajdziesz tłuszcze trans
Produkty, w których znajdziesz tłuszcze trans [7 zdjęć]

Oleje utwardzone, nazywane także tłuszczami trans, uznawane są za szkodliwe dla zdrowia. Eksperci zaznaczają,...

zobacz galerię

3. Nadmiar tłuszczów trans

Naukowcy z University California San Francisco przeprowadzili badania, które miały pokazać, jak tłuszcze trans wpływają na pracę mózgu. W eksperymencie wzięło udział 1000 zdrowych mężczyzn w wieku produkcyjnym. Sprawdzano ich pamięć za pomocą specjalnych kart oraz wykonywano badania krwi. Jak się okazało mężczyźni, którzy spożywali więcej tłuszczów trans mieli słabsze wyniki na testach pamięciowych aż o 76 proc. Najgorzej w badaniu wypadli mężczyźni, którzy spożywali aż 15 g tłuszczów trans dziennie.

Naukowcy uważają, że tłuszcze trans mają negatywny wpływ na krążenie krwi, a tym samym jej przepływ do najważniejszych obszarów naszego mózgu. Nieodżywione komórki mózgowe nie moga pracowac na pełnych obrotach. Co więcej, powoli ulegają wyniszczeniu. To nie pierwsze badania, które potwierdzają związek pomiędzy układem sercowo-naczyniowym a mózgiem. Naukowcy uważają jednak, że wyniki są zaskakujące ponieważ dotyczą mężczyzn w bardzo młodym wieku. To może oznaczać, że dieta w okresie dojrzewania ma największy wpływ na późniejsze działanie mógu.

Wyniki badań zostały zaprezentowane na zgromadzeniu American Heart Association w Chicago.

Uwaga! Jeśli zauważysz, że zmiana diety nie wpływa na poprawę efektywności u swojej pociechy, lepiej udaj się do neurologa dziecięcego.

Produkty, które niszczą mózg. Osłabiają pamięć i koncentrację
Produkty, które niszczą mózg. Osłabiają pamięć i koncentrację [6 zdjęć]

Odpowiednie żywienie ma bardzo duże znaczenie dla sprawności ciała i ducha. Podczas gdy awokado, orzechy...

zobacz galerię

Zobacz też: Najlepsze źródła magnezu. Nie będziesz potrzebować suplementów.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza