Trwa ładowanie...

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (872 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (403 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.

Gry wideo mogą skłaniać młodzież do picia alkoholu i palenia papierosów

Avatar placeholder
21.06.2019 11:57
Gry wideo mogą skłaniać młodzież do picia alkoholu i palenia papierosów
Gry wideo mogą skłaniać młodzież do picia alkoholu i palenia papierosów (123rf)

Alkohol i tytoń to używki występujące w niemal połowie z najbardziej popularnych gier. Informacja ta nie jest jednak wykorzystywana przez komisję, która dokonuje klasyfikacji wiekowej.

1. Alkohol i papierosy są bardzo popularne w grach

Eksperci twierdzą, że rodzice mogą być nieświadomi nieodpowiednich treści, z jakimi stykają się ich dzieci.

Nowe badania sugerują, że nastolatki, grające w gry wideo, dwa razy częściej próbują alkoholu lub papierosów. Badacze podejrzewają, że obecność używek w grach może wpłynąć na młodzież i zachęcić ją do spróbowania uzależniających substancji.

Rodzice nie do końca kontrolują, w co grają ich dzieci
Rodzice nie do końca kontrolują, w co grają ich dzieci (Shutterstock)
Zobacz film: "Sztuka: obserwuję – reportaż"

Naukowcy z brytyjskiego Centrum Badań Tytoniu i Alkoholu na Uniwersytecie w Nottingham zbadali treść najlepiej sprzedających się gier wideo z 2012 i 2013  roku.

Badano gry różnego typu: skradanki, przygodowe, strzelanki, survivalowe czy horrory. Uczeni przyglądali się też awatarom graczy, które wyglądają i zachowują się jak prawdziwi ludzie. Odkryli, że alkohol i tytoń były obecne w niemal połowie z najbardziej popularnych gier wideo.

Zobacz także

Przeprowadzono też badania wśród 1094 nastolatków w wieku od 11 do 17 lat, którzy grali w gry, wykorzystujące motyw alkoholu i papierosów.

Spośród pięciu najpopularniejszych gier, Grand Theft Auto V i VI zawierały najwyższy poziom wątków dotyczących alkoholu i palenia, przy czym wykorzystano wyłącznie fikcyjne marki. Pozostałe topowe gry zawierające takie odniesienia to: Call of Duty: Black Ops II, Call of Duty: Modern Warfare 3 i Assassin Creed III.

Naukowcy odkryli, młodzież, która grała co najmniej w jedną z tych gier, dwa razy częściej próbowała palić papierosy lub spożywać alkohol.

2. Gry nie są jednak takie złe

Jednak gry mają też swoją jaśniejszą stronę. Rodzice mogą myśleć , że to strata czasu, ale granie w gry wideo może polepszyć wyniki w szkole.

4 powody, dla których gry komputerowe są dobre dla zdrowia
4 powody, dla których gry komputerowe są dobre dla zdrowia [6 zdjęć]

Przypomnijmy, co takiego dzieje się z osobą, która poświęca większość swojego czasu na kontakty z wirtualną

zobacz galerię

Uczniowie, którzy grali w gry wideo prawie codziennie, coraz lepiej radzili sobie z takimi przedmiotami, jak matematyka, fizyka czy chemia.  Z kolei ci, którzy spędzili wiele godzin na portalach społecznościowych, takich jak Facebook, częściej mieli spore zaległości w nauce.

Kierujący badaniami dr Joanne Cranwell  z Centrum Badań Tytoniu i Alkoholu na Uniwersytecie w Nottingham, powiedział, że rodzice mniej troszczą się o to, w jakie gry grają ich dzieci, niż o to, jakie filmy oglądają.

"Podczas gdy 80 procent dzieci w wieku 10-15 lat gra w gry wideo lub online z ograniczeniem wiekowym powyżej ich rzeczywistego wieku, ponad połowa rodziców nie zdaje sobie sprawy ze szkodliwych treści. Gry wideo są wyraźnie atrakcyjne dla młodych, niezależnie od tego, do której grupy wiekowej należą” – mówi dr Cranwell.

Dodała, że ​​wydaje się, że komisji PEGI nie udaje się ograniczyć dostępu młodzieży do treści nieodpowiednich dla ich wieku, takich jak tytoń i alkohol.

"Twórcy gier mogą zmienić ten trend i zachęcać w swoich grach do unikania używek" - proponuje dr Cranwell .

Badanie zostało opublikowane w czasopiśmie "Cyberpsychology, Behavioral and Social Networking".

Oceń jakość naszego artykułu: Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
12345
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze