Trwa ładowanie...

Gra w statki. Na czym polega?

Gra w statki jest znaną od dziesięcioleci świetną rozrywką dla całej rodziny, ale uwaga: w jednym rozdaniu rywalizować mogą ze sobą tylko dwie osoby. Jakie reguły obowiązują w grze?

Zobacz film: "Jak się bawić z dwulatkiem?"

spis treści

Grę w statki, znaną też pod nazwami bitwa morska i Salvo, na początku XX wieku wynalazł Clifford Von Vickler. Zabawę zna niemal cały świat. W Polsce była bardzo popularna w latach 80. i 90. XX wieku. I nic w tym dziwnego, bo to idealna rozrywka na długie, jesienne wieczory.

10 zabaw z dziećmi w deszczowe dni
10 zabaw z dziećmi w deszczowe dni [10 zdjęć]

Wolny weekend to czas, który często spędzamy z całą rodziną, oglądając film w telewizji. Często w trakcie...

zobacz galerię

1. Jak grać w statki?

Zaletą gry w statki jest fakt, że aby stanąć do rywalizacji, nie potrzeba żadnych akcesoriów. Wystarczy kartka papieru i coś do pisania. Na rynku są już dostępne specjalne plansze, ale i bez nich gra może odbyć się bez przeszkód.

4 powody, dla których gry komputerowe są dobre dla zdrowia
4 powody, dla których gry komputerowe są dobre dla zdrowia [6 zdjęć]

Przypomnijmy, co takiego dzieje się z osobą, która poświęca większość swojego czasu na kontakty z wirtualną...

zobacz galerię

2. Gra w statki - jakie reguły obowiązują?

Zawodnicy siadają tak, by przeciwnik nie mógł zajrzeć w planszę drugiego gracza. Każdy na swojej kartce rysuje dwa pola, najczęściej 10x10 (dużym ułatwieniem jest kartka w kratkę). Kolumny oznacza się pionowo literami od A do J, poziomo - od 1 do 10. Na jednej planszy gracz zaznacza swoje statki. To ich położenie będzie próbował odgadnąć przeciwnik. Na drugiej planszy zawodnik zaznacza oddane przez siebie strzały oraz trafione statki przeciwnika.

Statki mogą być zaznaczone w pionie lub w poziomie. Nie mogą się ze sobą stykać (ani bokami, ani rogami). Na początku gry należy ustalić, jakiej wielkości będą statki i ile będzie w sumie okrętów, np. jeden czteromasztowiec (gracze zaznaczają cztery kratki), dwa trójmasztowce, trzy jednomasztowce i jeden dwumasztowiec.

10 pomysłów na zabawy na świeżym powietrzu
10 pomysłów na zabawy na świeżym powietrzu

Dzieci zawsze chętnie bawią się na zewnątrz – nieważne, czy za oknem praży słońce, leje jak z cebra,...

przeczytaj artykuł

Przeciwnicy naprzemiennie próbują trafić w statek, podając współrzędne pola (np. A8). Statek zostaje zatopiony wówczas, gdy znane będzie już położenie całego okrętu. W przypadku celnego strzału, graczowi przysługuje kolejny ruch (i tak do momentu, aż chybi). Zwycięzcą jest gracz, który zatopi wszystkie okręty przeciwnika.

4 pomysły dla taty na kreatywną zabawę z dzieckiem
4 pomysły dla taty na kreatywną zabawę z dzieckiem [5 zdjęć]

Coraz częściej zdarza się, że tata pracuje do późnych godzin i wracając do domu, nie ma już siły na zabawę...

zobacz galerię

3. Dlaczego warto grać w statki?

Gra w statki to ciekawa forma spędzenia wolnego czasu z dzieckiem. Jej reguły są łatwe do przyswojenia dla 6- czy 7-latka. To też sposób, by pokazać, że dobra zabawa nie musi wiązać się z wydawaniem pieniędzy. Nie trzeba drogich gier czy komputera, by móc się świetnie bawić. Gra w statki wymaga planowania i przemyślanej strategii. Gracze muszą przemyśleć rozmieszczenie swoich okrętów na morzu, a następnie próbować je zatopić. Możliwości jest całe mnóstwo. Jedna rozgrywka trwa najczęściej ok. 40-50 minut.

W statki warto grać nie tylko w domu, ale też w podróży. Prostota tej gry sprawia, że bawić się można wszędzie. I choć powstały już wersje komputerowe gry w statki, najlepiej sprawdza się jej tradycyjna forma.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.