Gotowość szkolna. Jak się ją ocenia?
Gotowość szkolna ma różne definicje, jednak wszystkie one wskazują, że jest to osiagnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, który pozwala mu podjąć naukę w szkole. Jak się ją bada?
1. Co to jest gotowość szkolna?
Rozpoczęcie szkoły to trudny moment w życiu dziecka (i rodziców). Musi ono zmierzyć się z nowymi wyzwaniami, dodatkowo w kolejnych miesiącach stawiane przed nim będą coraz to wyższe wymagania. Sprostać im może uczeń, który osiągnął równowagę pomiędzy własnymi możliwościami rozwojowymi a wymaganiami szkoły.
Gotowość szkolna daje dziecku możliwość nie tylko udziału w życiu szkoły, ale też opanowania treści programowych. Oceniana jest na kilku poziomach: umysłowym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym. Każdy z nich jest niezwykle istotny.
2. Gotowość szkolna. Od kiedy?
Nabywanie gotowości szkolnej to długotrwały proces. Do nauki w szkolnych ławkach w pewnym stopniu przygotowuje przedszkole, zwłaszcza tzw. "zerówka", obowiązkowi której w Polsce podlegają wszystkie dzieci. Istotną rolę w tym procesie odgrywają rodzice.
To oni bowiem najlepiej znają swoje dziecko i znają jego mocne oraz słabe strony. To pozwala im odpowiednio szybko reagować oraz wesprzeć swoją pociechę w nabywaniu i ćwiczeniu określonych umiejętności.
Nauczyciele przedszkolni w grupach 6-latków mają obowiązek pod koniec roku szkolnego przedstawić rodzicom informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Rodzice mają też prawo o ocenę gotowości szkolnej przez specjalistów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która administracyjnie współpracuje z przedszkolem (decyduje tu położenie placówki, a nie miejsce zamieszkania dziecka). Badanie jest bezpłatne.
3. Gotowość szkolna – przykład
Ocenę gotowości szkolnej przeprowadza się na kilku obszarach. Dokument w wersji pisemnej tworzy się według wzoru okrślonego przez Załącznik nr 3 do Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2019 w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków.
- Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze fizycznym:
Mocne strony dziecka: wykazuje odpowiedni poziom rozwoju koordynacji ruchowej, radzi sobie z zadaniami z obszaru motoryki małej Zauważone trudności: wymaga doskonalenia używania chwytu pisarskiego Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: rozwijanie uzdolnień dziecka Wskazówki dla rodziców: doskonalenie pisania poprzez kolorowania lub wykonywanie szlaczków
- Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze emocjonalnym:
Mocne strony dziecka: potrafi rozpoznać określone emocje, wdraża własne strategie raczenia sobie z emocjami Zauważone trudności: nadmierna wrażliwość (płaczliwość) Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: indywidualna praca z dzieckiem nastawiona na poradzenie sobie z akceptacją niepowodzeń Wskazówki dla rodziców: wzmacnianie motywacji dziecka
- Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze społecznym:
Mocne strony dziecka: łatwo nawiązuje relacje rówieśnicze, w odpowiedni sposób wyraża swoje potrzeby Zauważone trudności: niechętnie dzieli się zabawkami Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: zachęcanie do współpracy z rówieśniakami, zaangazowanie dziecka w pomoc innym Wskazówki dla rodziców: umożliwienie częstych kontaktów z rówieśnikami
- Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze poznawczym:
Mocne strony dziecka: rozpoznaje cyfry, sprawnie porozumiewa się językiem ojczystym, Zauważone trudności: wymaga doskonalenia w posługiwaniu się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: rozwijanie umiejętności dziecka poprzez wyznaczenie dodatkowych zadań Wskazówki dla rodziców: rozwijanie zainteresowań dziecka