Trwa ładowanie...

Gotowość szkolna. Jak się ją ocenia?

 Agnieszka Gotówka
Agnieszka Gotówka 11.08.2022 15:27
Gotowość szkolna. Jak się ją ocenia?
Gotowość szkolna. Jak się ją ocenia? (https://stock.adobe.com/)

Gotowość szkolna ma różne definicje, jednak wszystkie one wskazują, że jest to osiagnięcie przez dziecko takiego stopnia rozwoju umysłowego, emocjonalnego, społecznego i fizycznego, który pozwala mu podjąć naukę w szkole. Jak się ją bada?

spis treści

1. Co to jest gotowość szkolna?

Rozpoczęcie szkoły to trudny moment w życiu dziecka (i rodziców). Musi ono zmierzyć się z nowymi wyzwaniami, dodatkowo w kolejnych miesiącach stawiane przed nim będą coraz to wyższe wymagania. Sprostać im może uczeń, który osiągnął równowagę pomiędzy własnymi możliwościami rozwojowymi a wymaganiami szkoły.

Gotowość szkolna daje dziecku możliwość nie tylko udziału w życiu szkoły, ale też opanowania treści programowych. Oceniana jest na kilku poziomach: umysłowym, emocjonalnym, społecznym i fizycznym. Każdy z nich jest niezwykle istotny.

Zobacz film: "Wysokie oceny za wszelką cenę"
"Niektóre matki pytają, czy był na dłużej w toalecie..." Jakie zachowania rodziców najbardziej irytują nauczycielki w przedszkolu?
"Niektóre matki pytają, czy był na dłużej w toalecie..." Jakie zachowania rodziców najbardziej irytują nauczycielki w przedszkolu?

Te wieczne pytania, dlaczego synek nie zjadł całego obiadu. A chociaż mięsko? Czy dostał dolewkę kompotu?

przeczytaj artykuł

2. Gotowość szkolna. Od kiedy?

Nabywanie gotowości szkolnej to długotrwały proces. Do nauki w szkolnych ławkach w pewnym stopniu przygotowuje przedszkole, zwłaszcza tzw. "zerówka", obowiązkowi której w Polsce podlegają wszystkie dzieci. Istotną rolę w tym procesie odgrywają rodzice.

To oni bowiem najlepiej znają swoje dziecko i znają jego mocne oraz słabe strony. To pozwala im odpowiednio szybko reagować oraz wesprzeć swoją pociechę w nabywaniu i ćwiczeniu określonych umiejętności.

Nauczyciele przedszkolni w grupach 6-latków mają obowiązek pod koniec roku szkolnego przedstawić rodzicom informację o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Rodzice mają też prawo o ocenę gotowości szkolnej przez specjalistów z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, która administracyjnie współpracuje z przedszkolem (decyduje tu położenie placówki, a nie miejsce zamieszkania dziecka). Badanie jest bezpłatne.

Gotowość szkolna. Jak się ją ocenia?
Gotowość szkolna. Jak się ją ocenia?

Gotowość szkolna ma różne definicje, jednak wszystkie one wskazują, że jest to osiagnięcie przez dziecko

przeczytaj artykuł

3. Gotowość szkolna – przykład

Ocenę gotowości szkolnej przeprowadza się na kilku obszarach. Dokument w wersji pisemnej tworzy się według wzoru okrślonego przez Załącznik nr 3 do Rozporządzenia MEN z dnia 27 sierpnia 2019 w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków.

  • Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze fizycznym:

Mocne strony dziecka: wykazuje odpowiedni poziom rozwoju koordynacji ruchowej, radzi sobie z zadaniami z obszaru motoryki małej Zauważone trudności: wymaga doskonalenia używania chwytu pisarskiego Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: rozwijanie uzdolnień dziecka Wskazówki dla rodziców: doskonalenie pisania poprzez kolorowania lub wykonywanie szlaczków

  • Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze emocjonalnym:

Mocne strony dziecka: potrafi rozpoznać określone emocje, wdraża własne strategie raczenia sobie z emocjami Zauważone trudności: nadmierna wrażliwość (płaczliwość) Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: indywidualna praca z dzieckiem nastawiona na poradzenie sobie z akceptacją niepowodzeń Wskazówki dla rodziców: wzmacnianie motywacji dziecka

  • Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze społecznym:

Mocne strony dziecka: łatwo nawiązuje relacje rówieśnicze, w odpowiedni sposób wyraża swoje potrzeby Zauważone trudności: niechętnie dzieli się zabawkami Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: zachęcanie do współpracy z rówieśniakami, zaangazowanie dziecka w pomoc innym Wskazówki dla rodziców: umożliwienie częstych kontaktów z rówieśnikami

  • Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze poznawczym:

Mocne strony dziecka: rozpoznaje cyfry, sprawnie porozumiewa się językiem ojczystym, Zauważone trudności: wymaga doskonalenia w posługiwaniu się pojęciami dotyczącymi zjawisk przyrodniczych Podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka: rozwijanie umiejętności dziecka poprzez wyznaczenie dodatkowych zadań Wskazówki dla rodziców: rozwijanie zainteresowań dziecka

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze