Gordonki i ich wpływ na rozwój dziecka
Gordonki to zajęcia umuzykalniające dla najmłodszych, które wspomagają naturalny dla każdego człowieka proces rozumienia muzyki. Im młodsze dzieci trafią na Gordonki, tym więcej będą z nich miały korzyści, dlatego zdarza się, że uczestniczą w nich dzieci, które nie mają nawet miesiąca. Jak wyglądają takie zajęcia? Jak Gordonki wpływają na rozwój najmłodszych?
1. Co to są Gordonki?
Gordonki to zajęcia umuzykalniające dla dzieci. Forma oraz główne ich założenia to wynik doświadczeń naukowych i praktycznych badań znanego amerykańskiego jazzmana, a także pedagoga i psychologa muzyki, Edwina Eliasa Gordona.
Muzyk ten był uznanym badaczem, zajmującym się tworzeniem wielu publikacji o tematyce muzycznej, a jego doświadczenie pozwoliło mu na opisanie w całości procesu uczenia się muzyki i wyróżnienia poszczególnych etapów jej rozumienia.
Na tej podstawie stworzył Metodę Gordonowską, która zakłada, że każdy z nas rodzi się z pewnym poziomem muzycznych uzdolnień, które może rozwijać i przy okazji czerpać z tego korzyści dla całościowego rozwoju.
Gordon twierdził, że każde dziecko w największym stopniu przyswaja dźwięki od momentu narodzin do ukończenia 3. roku życia. Te początkowe lata życia są według muzyka niezwykle ważne w kontekście rozwoju umiejętności słuchowych, a więc także muzycznych.
2. Co wyróżnia Gordonki od innych zajęć muzycznych?
Gordonki łączą muzykę z ruchem, przy czym muzyka oznacza tutaj śpiew, słuchanie, ruch i grę na instrumentach. Zajęcia mają swobodny, nie narzucajacy charakter, w których czasie dzieci nie biorą udziału w ruchach naśladowniczych czy schematycznych (jak np. maszerowanie w takt muzyki).
Dzieci czują dużą swobodę w poruszaniu się, a ich reakcje ruchowo - muzyczne są w pełni akceptowane. Zadaniem osoby prowadzącej jest jedynie motywowanie i nakierowywanie ich.
Podczas Gordonek najważniejsza jest zabawa oraz korzystanie z atrakcyjnych dla dzieci przedmiotów, takich jak chusty, wstążki, piłki, kolorowe piórka, grzechotki, bański mydlane etc.
Nagrania używane na zajęciach nie są przerabiane - najważniejszy jest ruch, melodia oraz rytm. W czasie zabawy melodie prezentowane są w różnych skalach, dzięki czemu dzieci w łatwy sposób uczą się języka muzycznego.
Gordonowskie zajęcia można rozpocząć już w pierwszym miesiącu życia, choć zdarza się, że mamy uczestniczą w nich, gdy są jeszcze w ciąży.
3. Rola zabawy w Gordonkach
W czasie gordonkowych zajęć dziecko w pełni poddaje się zabawom muzycznym, które sprawiają mu przyjemność i które podążają za nim oraz jego potrzebami.
Jednym z głównych założeń Gordonek jest uczestnictwo rodziców w zabawach, których zadaniem jest podążanie za dzieckiem i angażowanie się w interpretowaną przez dziecko zabawę.
Umuzykalnianie Metodą Gordonowską wspomaga naturalny proces uczenia się muzyki przez powtarzanie prostych sekwencji, takich jak: ram, pam, pam itp. w określonych muzycznych ciągach. Po wielokrotnym potwórzeniu tych sekwencji dzieci zaczynają je odtwarzać w ustalonym rytmie.
4. Jak Gordonki wpływają na rozwój dziecka?
Naukowo udowodniono, ze zajęcia gordonowskie pozytywnie wpływają na rozwój dziecka. W atrakcyjny sposób łączą naukę z zabawą, a ich celem przede wszystkim jest nauka języka muzyki, czyli zabawa melodią, improwizacja i powtarzanie.
Jakie są korzyści z uczęszczania przez najmłodszych na zajęcia gordonkowe?
- wykorzystują maksymalny potencjał dziecka;
- zapewniają dzieciom kontakt z rówieśnikami;
- uczą dzieci kochać muzykę;
- rozwijają poczucie tonalne dziecka;
- zwiększają zasób słów dziecka.
Zajęcia gordonowskie są już na tyle popularne, że z pewnością znajdziemy je w każdym większym mieście. Jeśli tylko mamy taką możliwość, z pewnością warto choćby raz spróbować uczestnictwa z takich zajęciach, nasze dziecko może wiele zyskać!