Czytanie książek obrazkowych dzieciom może pomóc w leczeniu popularnych zaburzeń językowych
Badanie kliniczne nad wykorzystaniem czytania książek w ramach pomocy dzieciom w wieku przedszkolnym ze specyficznymi zaburzeniami językowymi do nauki słów pozwoliło określić, że dziecko z takim zaburzeniem, aby się nauczyć nowego słowa, musi je usłyszeć 36 razy w porównaniu z 12 razami u typowo rozwijających się dzieci.
Jest to pierwszy dowód, który mógłby doprowadzić do opracowania skutecznej terapii dla dzieci ze specyficznymi zaburzeniami językowymi, coś, na co według Holly Storkel, która opracowała badanie, jest pilne zapotrzebowanie.
Takie zaburzenia to subtelne i często nierozpoznane upośledzenie językowe, mimo że jest tak powszechne, jak ADHD, dotykając około 7 proc. dzieci.
"Dzieci z te mają trudności w uczeniu się nowych słów, co zwiększa ryzyko późniejszych problemów z czytaniem i niepowodzeń w nauce" - powiedziała Storkel, profesor i pracownik Uniwersytetu Kansas.
Badanie było wersją interaktywnego czytania książek, strategii opartej na badaniach, w których osoba dorosła omawia słówka z bajki z dziećmi przed w trakcie i po przeczytaniu książki opisując lub definiując słowo i pokazuje inne sposoby, jak można go używać. Chociaż przeciętne dziecko nauczy się tylko pięć słów w trakcie badania, inni nauczyli się aż od 12 do 14 słów.
W badaniu wykorzystującym model zaadoptowany z nietoksycznych badań leków, wzięło w nim udział 27 dzieci w wieku przedszkolnym, ze specyficznymi zaburzeniami językowymi, które przydzielono losowo do jednej z czterech grup intensywności interaktywnego czytania książki: 12, 24, 36 i 48. Po 36 ekspozycjach nie było dalszej poprawy w nauczaniu słów.
ZOBACZ TAKŻE:
W kolejnym badaniu, finansowanym przez Narodowy Instytut Głuchoty i Innych Zaburzeń Komunikacyjnych, Storkel dostosowuje leczenie dzieci ze specyficznymi zaburzeniami językowymi, aby zwiększyć liczbę uczonych słów.
Celem jest ustalenie, czy jest to lepsze dla dziecka, gdy słyszy słowa wiele razy w jednym czytaniu i czytać książkę mniejszą ilość razy lub usłyszeć słowo mniej razy w jednym czytaniu, ale czytać książkę przy wielu różnych okazjach.
Storkel powiedziała, że jednym z obiecujących aspektów opracowanej metody opartej na czytaniu książki jest to, że może ona być stosowana przez rodziców i nauczycieli z minimalnym szkoleniem.
"Na razie rodzice dzieci ze specyficznymi zaburzeniami językowymi powinni zdać sobie sprawę, że ich dzieci muszą ćwiczyć nowe słowa często, aby móc się ich nauczyć i je zapamiętać" – powiedziała Storkel.
"Kiedy zauważysz, że istnieje słowo, którego twoje dziecko nie zna, staraj się znaleźć sposoby pracy nad tym słowem w codziennych obowiązkach, rozmowach i czytaniu książek i uświadomić sobie, że będą musiały być one wykonywane w ciągu wielu tygodni".
Logopedzi, którzy chcą rozpocząć korzystanie z tego nowego podejścia, mogą swobodnie uzyskać dostęp do materiałów potrzebnych dla zastosowania tej terapii w Ku ScholarWorks, cyfrowym repozytorium.