Czytanie książek obrazkowych dzieciom może pomóc w leczeniu popularnych zaburzeń językowych

Badanie kliniczne nad wykorzystaniem czytania książek w ramach pomocy dzieciom w wieku przedszkolnym ze specyficznymi zaburzeniami językowymi do nauki słów pozwoliło określić, że dziecko z takim zaburzeniem, aby się nauczyć nowego słowa, musi je usłyszeć 36 razy w porównaniu z 12 razami u typowo rozwijających się dzieci.

Jest to pierwszy dowód, który mógłby doprowadzić do opracowania skutecznej terapii dla dzieci ze specyficznymi zaburzeniami językowymi, coś, na co według Holly Storkel, która opracowała badanie, jest pilne zapotrzebowanie.

Takie zaburzenia to subtelne i często nierozpoznane upośledzenie językowe, mimo że jest tak powszechne, jak ADHD, dotykając około 7 proc. dzieci.

Zobacz film: "Przekarmianie dzieci"

"Dzieci z te mają trudności w uczeniu się nowych słów, co zwiększa ryzyko późniejszych problemów z czytaniem i niepowodzeń w nauce" - powiedziała Storkel, profesor i pracownik Uniwersytetu Kansas.

Dzieciom ze specyficznymi zaburzeniami językowymi rodzice powinni dużo czytać
Dzieciom ze specyficznymi zaburzeniami językowymi rodzice powinni dużo czytać

Badanie było wersją interaktywnego czytania książek, strategii opartej na badaniach, w których osoba dorosła omawia słówka z bajki z dziećmi przed w trakcie i po przeczytaniu książki opisując lub definiując słowo i pokazuje inne sposoby, jak można go używać. Chociaż przeciętne dziecko nauczy się tylko pięć słów w trakcie badania, inni nauczyli się aż od 12 do 14 słów.

W badaniu wykorzystującym model zaadoptowany z nietoksycznych badań leków, wzięło w nim udział 27 dzieci w wieku przedszkolnym, ze specyficznymi zaburzeniami językowymi, które przydzielono losowo do jednej z czterech grup intensywności interaktywnego czytania książki: 12, 24, 36 i 48. Po 36 ekspozycjach nie było dalszej poprawy w nauczaniu słów.

ZOBACZ TAKŻE:

W kolejnym badaniu, finansowanym przez Narodowy Instytut Głuchoty i Innych Zaburzeń Komunikacyjnych, Storkel dostosowuje leczenie dzieci ze specyficznymi zaburzeniami językowymi, aby zwiększyć liczbę uczonych słów.

Celem jest ustalenie, czy jest to lepsze dla dziecka, gdy słyszy słowa wiele razy w jednym czytaniu i czytać książkę mniejszą ilość razy lub usłyszeć słowo mniej razy w jednym czytaniu, ale czytać książkę przy wielu różnych okazjach.

Storkel powiedziała, że jednym z obiecujących aspektów opracowanej metody opartej na czytaniu książki jest to, że może ona być stosowana przez rodziców i nauczycieli z minimalnym szkoleniem.

Bestsellery Empiku 2016 – nominacje wśród książek i filmów dla dzieci
Bestsellery Empiku 2016 – nominacje wśród książek i filmów dla dzieci [10 zdjęć]

Doskonale wiemy, że czytanie książek dzieciom wpływa korzystnie na ich rozwój. Literatura kształtuje...

zobacz galerię

"Na razie rodzice dzieci ze specyficznymi zaburzeniami językowymi powinni zdać sobie sprawę, że ich dzieci muszą ćwiczyć nowe słowa często, aby móc się ich nauczyć i je zapamiętać" – powiedziała Storkel.

"Kiedy zauważysz, że istnieje słowo, którego twoje dziecko nie zna, staraj się znaleźć sposoby pracy nad tym słowem w codziennych obowiązkach, rozmowach i czytaniu książek i uświadomić sobie, że będą musiały być one wykonywane w ciągu wielu tygodni".

Logopedzi, którzy chcą rozpocząć korzystanie z tego nowego podejścia, mogą swobodnie uzyskać dostęp do materiałów potrzebnych dla zastosowania tej terapii w Ku ScholarWorks, cyfrowym repozytorium.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!