Trwa ładowanie...

Czy witaminę D można przedawkować?

Nadmiar witaminy D w organizmie może być bardzo szkodliwy. Powoduje m.in. zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego. Na szczęście, hiperwitaminozie można zapobiec, stosując racjonalną dietę.

Zobacz film: "Dieta kobiety w ciąży"

spis treści

Witamina D jest dla organizmu niezwykle cenna – uczestniczy w regulacji gospodarki wapniowej. Przyczynia się zatem do formowania i mineralizacji kości.

1. Niedobór witaminy D

By organizm odpowiednio funkcjonował, musi otrzymać odpowiednie dawki witaminy D. Jej niedobór może być przyczyną:

depresji;

cukrzycy typu I;

• choroby nadciśnieniowej;

• bólu kości i stawów;

• nowotworów trzustki, prostaty i jelita grubego.

Witaminę D można przedawkować
Witaminę D można przedawkować (123RF)

Niedobór witaminy D organizm może również sygnalizować poprzez uczucie ciągłego zmęczenia i apatii. W przypadku przewlekłego niedoboru witaminy D może dojść do zwiększenia ryzyka zachorowalności na chorobę Leśniowskiego-Crohna, reumatoidalne zapalenie stawów czy stwardnienie rozsiane.

2. Nadmiar witaminy D

O przedawkowaniu witaminy D mówimy, gdy organizm otrzyma cztery razy większą dawkę od zalecanej. Objawy nadmiaru witaminy D w organizmie to:

• zwiększone uczucie pragnienia;

• brak apetytu;

nudności;

• zaburzenia pracy mózgu (otępienie, osłabienie);

• hiperkalcemia (nadmiar wapnia w organizmie);

• nadmierna potliwość;

• wzmożone oddawanie moczu;

ból głowy i oczu;

świąd;

biegunka.

Cała prawda o witaminie D
Cała prawda o witaminie D [10 zdjęć]

Czyż nie byłoby wspaniale, gdyby jedna witamina miała moc wpływania na mocne kości, chronienia przed...

zobacz galerię

U osób z nadmiarem witaminy D zwiększa się ryzyko zachorowania na kamicę nerkową oraz kamicę pęcherzyka żółciowego. Przedawkowanie witaminy D prowadzi do zakłócenia pracy serca. Dzieje się tak, ponieważ w wyniku nadmiaru witaminy D w tkankach odkłada się wapń.

3. Witamina D a opalanie

Niewielkie ilości witaminy D powstają w organizmie pod wpływem promieniowania UV, jednak nawet długie przebywanie na słońcu nie może doprowadzić do jej przedawkowania. Witamina D wytwarzana w ten sposób jest bowiem magazynowana w tkance tłuszczowej organizmu i uwalniania do krwiobiegu stopniowo.

By zaszła odpowiednia synteza witaminy D, skóra musi być poddana co najmniej 15-minutowej ekspozycji na działanie promieni UVB o długości fali 290-315 nm. Wpływ na ten proces ma rasa oraz rejon geograficznego zamieszkania, np. najwięcej witaminy D powstaje u osób rasy białej, które przebywają na terenie wyżynnym lub górzystym między godziną 10 a 15. Synteza witaminy D jest znacznie słabsza, jeśli skórę posmarujemy kremem przeciwsłonecznym z filtrem.

Musisz to wiedzieć

Witaminę D dostarczamy organizmowi wraz z pożywieniem. Najwięcej znajduje się jej w tłustych rybach morskich, tj. makrela, śledź, łosoś, tuńczyk. Spore dawki witaminy D dostarcza żółtko jaj.

By nie przedawkować witaminy D, warto zwracać uwagę na skład przyjmowanych suplementów diety. Sprawdźmy, ile w preparacie jest tego składnika (Wit d3) i dbajmy o zróżnicowaną dietę.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.