7 z 8Po czym poznać, że dziecku należy ograniczyć czas spędzany z nowoczesnymi technologiami?
Sygnały alarmowe niewłaściwego korzystania z nowych technologii przez dziecko mają dwojaki charakter: z czego jest skłonne zrezygnować, żeby bawić się np. tabletem oraz w jakim stylu z nich korzysta.
Istnieją trzy podstawowe rzeczy, które prawidłowo rozwijający się maluch lubi tak samo, jak sprzęty elektroniczne: kontakt z rodzicem, aktywność ruchowa, zabawy z rówieśnikami. Jeśli dziecko wyraźnie przedkłada korzystanie z tabletu nad te podstawowe aktywności, rodzic powinien ograniczyć czas lub zmienić formę korzystania.
Druga grupa niepokojących objawów to sposób korzystania i efekty zabawy. Niewłaściwe jest, jeśli dziecko nie potrafi samodzielnie zakończyć zabawy, domaga się gier nieadekwatnych do jego wieku, skupia się na biernym korzystaniu (graniu). Takie dzieci sprawiają wrażenie, że same nie zakończyłyby zabawy i zawsze przejście do następnej aktywności, np. innej zabawy, spaceru, posiłku, wymaga interwencji z zewnątrz.
Oceniając sposób korzystania dziecka z nowych technologii, warto zwrócić uwagę na pewien paradoks. Jeśli dziecko deklaruje, że gra na tablecie to jego ulubiona rozrywka, dlaczego jest płaczliwe i rozdrażnione, gdy kończy zabawę? Przecież preferowane aktywności i rozwijanie zainteresowań przynoszą relaks, zadowolenie i miły nastrój. Jeśli tak nie jest, to jednoznaczny sygnał dla rodzica, że należy uważnie przyjrzeć się, z czego dziecko korzysta w tablecie, bo jest to z pewnością dla niego niekorzystne.