Będzie powrót zapomnianego egzaminu? Tego domagają się nauczyciele
Nauczyciele z Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych poprosili w piśmie o uwzględnienie ich obecności w ramach przygotowań projektu najbliższych zmian w edukacji. Ich zdaniem ich głos był dotąd pomijany.
1. Pismo nauczycieli do MEN-u
Nauczyciele należący do Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych wystosowali pismo do ministry edukacji Barbary Nowackiej oraz wiceministry Katarzyny Lubnauer. Zwracają uwagę na to, że edukacja przyrodnicza jest marginalizowana i zapraszają do "poprawienia losu Nauczycieli przyrodników, Uczniów i wszelkich środowisk związanych z edukacją przyrodniczą".
"W ciągu ostatnich lat zlikwidowano gimnazja, egzamin przyrodniczy, zapowiedziano egzamin ósmoklasisty z przedmiotu dodatkowego, następnie wycofano się z niego, wprowadzono godziny tzw. 'czarnkowe', odchudzono obowiązki dokumentacyjne nauczycieli w taki sposób, że wywołał efekt zgoła odwrotny od zamierzonego. Zmieniono podstawy programowe, zwiększono w sposób znaczący wymagania egzaminacyjne na maturze i przeprowadzono szereg niekorzystnych działań, których efektem było pogorszenie wyników w Programie Międzynarodowej Oceny Umiejętności Uczniów podług poprzedniego badania i miejsca na świecie" - napisano w piśmie.
Nauczyciele zaprosili także obie ministry do udziału w transmisji na żywo, by porozmawiać o planowanych zmianach.
To nie pierwszy raz, gdy nauczyciele należący do Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Przedmiotów Przyrodniczych zwracają uwagę na marginalizowanie edukacji przyrodniczej. Pod koniec października 2023 roku opracowali i złożyli na ręce liderów partii tworzących koalicję rządową list zawierający 16 punktów związanych z propozycjami zmian i ulepszeń. Jednym z nich był powrót do egzaminu z przyrody na koniec ósmej klasy.
Zwrócono wówczas uwagę m.in. na brak zaplecza w szkołach, które pozwoliłoby z jednej strony na prezentowanie doświadczeń chemicznych przez nauczyciela, a z drugiej na samodzielne ich wykonywanie przez uczniów.
Nauczyciele podkreślili także, że likwidacja egzaminu z przedmiotów przyrodniczych, jaki odbywał się po gimnazjum, sprawiła, że uczniowie nie interesują się tymi przedmiotami w szkole podstawowej. Co więcej, idąc do szkoły ponadpodstawowej, nie wiedzą, jaki jest ich poziom wiedzy przyrodniczej, nie mogą więc podjąć właściwej decyzji związanej chociażby z wyborem profilu klasy (a jeśli chcieliby zapisać się do klasy biologiczno-chemicznej, to decyduje o tym egzamin z języka polskiego).
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl