7 z 8Dialog z rodzicem
Niezwykle istotne są rozmowy z dzieckiem, ale też wspólnie spędzany czas. I nie chodzi tu tylko bycie w jednym pomieszczeniu, ale o realne bycie ze sobą. Nawet wspólne wypełnianie domowych obowiązków jest dla dziecka sygnałem, że jest rodzicowi potrzebne. Maluch czuje, że był w stanie pomóc osobie dorosłej.
Rozmawiając z dzieckiem, patrz na nie. Prowadźcie dialog, nie dopuść do sytuacji, w której dziecko będzie oczekiwało odpowiedzi, a ty nie będziesz mieć pojęcia, o czym mówiło. Jeśli czujesz, że jesteś zbyt zmęczona lub rozdrażniona, powiedz o tym dziecku i obiecaj, że wrócicie do tej rozmowy, kiedy tylko nabierzesz sił. I zawsze dotrzymuj słowa.
Poczucie niskiej wartości objawia się w sposób róznorodny, zależnie od wieku i ilości doświadczeń. Gdy dziecko jest w przedszkolu i ten deficyt nie jest naprawiony, najczęściej pojawia się silny opór wobec uczęszczania na zajęcia i dziecko albo płaczą, licząc na zrozumienie, albo zaczyna chorować. W tym czasie mogą pojawić się różne pojedyncze zwiastuny nerwicowe (np.moczenie nocne)
Dopiero pózniej, wskutek nakładania się problemów, pojawiają się przekonania o własnym małym znaczeniu dla innych, co najczęsciej owocuje zachowaniami agresywnymi (np. skargi na inne dzieci, nieposłuszeństwo, bijatyki).
Najważniejsze w okresie przedszkolnym jest sprawdzenie, czy dziecko ma w sobie wystarczająco dobre nastawienie do świata. Warto inicjować rozmowy o tym, czego sie boi i pomóc mu przełamać strach.