Zachowanie dziecka w przedszkolu a sukces w dorosłym życiu
Nie tylko osiągnięcia w nauce dziecka, ale także umiejętność dzielenia się z innymi i radzenie sobie z emocjami mają związek z osiągnięciem sukcesu w dorosłym życiu. Przekonują o tym badania amerykańskich naukowców.
1. Oceniono 800 przedszkolaków
Każdy rodzic zdaje sobie sprawę z tego, jak ważna w rozwoju dziecka jest nauka dzielenia się zabawkami czy radzenie sobie z emocjami, takimi jak złość czy smutek. Nie wszyscy jednak wiedzą, że tzw. społeczne i emocjonalne umiejętności, które dziecko opanuje w okresie przedszkolnym, mogą wpłynąć na jego dalsze życie zawodowe.
Na podstawie badań 800 dzieci uczęszczających do przedszkola stwierdzono, że istnieje związek pomiędzy zdolnościami osiąganymi w tym wieku a osiąganiem sukcesów w dorosłym życiu. Wyniki opublikowano w „American Journal of Public Health”.
2. Badania amerykańskich naukowców
Naukowcy z Penn State University oraz Duke University zwrócili uwagę na to, w jaki sposób nauczyciele oceniali umiejętności emocjonalne ich wychowanków. Przyjrzeli się ocenom dokonanym w 1991 roku.
Wychowawcy oceniali dzieci w oparciu o poszczególne czynniki: słuchanie innych, dzielenie się materiałami, rozwiązywanie problemów z rówieśnikami czy bycie pomocnym. Każde dziecko otrzymało ocenę ogólną.
Naukowcy po latach sprawdzili, jak wygląda dorosłe życie każdej osoby. Zbadano, czy skończyli szkołę ponadgimnazjalną, studia, a także czy pracują. Przeanalizowano również problemy z prawem, uzależnienia i choroby psychiczne.
3. Wyniki badań zaskakują
Wyniki zaskoczyły badaczy. Dzieci, które w przedszkolu pomagały innym oraz chętnie dzieliły się zabawkami, w dorosłym życiu częściej od innych kończyły studia. Szybciej od rówieśników znajdywały także pracę w pełnym wymiarze godzin.
Ich rówieśnicy, którzy mieli w przedszkolu problemy, np. z rozwiązywaniem konfliktów, rzadziej kończyli studia, a nawet szkołę ponadgimnazjalną. Częściej za to wpadali w uzależnienia i problemy z prawem. To pokazuje, jak zasady wpajane od najmłodszych lat przez rodziców i wychowawców, kształtują życie każdego młodego człowieka.
Z badań jasno wynika, że rodzice popełniają błąd skupiając się wyłącznie na zdobywanych przez dziecko osiągnięciach w nauce. Te ważniejsze umiejętności - społeczne i emocjonalne – uznając niejako za niepotrzebne.
Tylko wychowanie zgodne z zasadami inteligencji emocjonalnej dziecka pozwoli mu na dobry start w przyszłość. Rozwijając ich ciekawość i kreatywność, wzbudzimy w maluchu chęć poznawania świata. A to w przyszłości może przełożyć się na sukcesy zawodowe i prywatne.