Zabawy w domu
Zabawy dla dzieci w domu są alternatywą dla gier i zabaw na świeżym powietrzu. Aura nie zawsze sprzyja aktywności w plenerze, więc warto wtedy pomyśleć o grach i zabawach, które będą pobudzały intelekt dzieci. Domowe zabawy pozytywnie wpływają na rozwój intelektualny dziecka, jego zdolność kojarzenia, spostrzegawczość i koncentrację. Są także skutecznym sposobem na nudę. Najlepiej, jeśli w zabawy w domu włączają się rodzice, bo mogą wówczas korygować błędy swoich pociech i wskazywać im poprawne rozwiązania. Zobacz, jakie zalety mają gry i zabawy dla dzieci w domu.
1. Zabawy z dziećmi w domu
Wiadomo, że dzieci uwielbiają rozrywkę na świeżym powietrzu, gdyż mają tam dużo przestrzeni i swobodę ruchów. Niestety pogoda nie zawsze sprzyja takiej aktywności i dzieci muszą wówczas zostawać w domu. Nic jednak straconego, bo o ile aktywność na świeżym powietrzu usprawnia rozwój fizyczny dziecka, o tyle domowe zabawy dla dziecipozytywnie wpływają na intelekt najmłodszych. Ważne jest jednak, by we wszelkich grach i zabawach uczestniczyli także rodzice, bo mogą przy okazji nauczyć swoje pociechy wielu istotnych rzeczy. Powinni ponadto dawać swoim dzieciom przykład, jak odpowiednio zachowywać się podczas danej zabawy i jak przegrywać z honorem. Zadaniem opiekunów w czasie gry jest także czuwanie nad odpowiednim zachowaniem dzieci. Jeśli któreś z nich postąpi nieuczciwie lub uderzy drugą osobę, muszą natychmiast zareagować i w odpowiedni sposób „ukarać” swoją pociechę.
2. Gry i zabawy dla dzieci w domu
Gry i zabawy, w które mogą bawić się dzieci w domu mają wiele zalet. Rozwijają zdolności manualne dziecka, zmuszają je do myślenia, pozytywnie stymulują jego wyobraźnię i stwarzają okazję do wspólnego spędzania czasu z rodzicami. Niektóre ciekawe zabawy dla dzieci w domuto:
- wełniana opowieść - jest to zabawa, która rozwija zdolności manualne i wyobraźnię dziecka; do jej przygotowania potrzebny jest kłębek wełny, białe kartki i klej; osoba, która rozpoczyna grę, opowiada jakąś historię, np. o śpiącej królewnie, a potem z włóczki układa kształt poduszki i przekleja ją do kartki; podobnie postępuje kolejna osoba, ale nie odcina wełny tylko podaje ją następnej osobie, bo dzięki temu powstaje opowieść na kartach, która jest połączona włóczką;
- niedokończona opowieść - osoba rozpoczynająca zabawę wypowiada pierwsze słowo, np. dziewczynka; następna dopowiada drugi wyraz, który będzie się łączył z pierwszym, np. miała; kolejna wymyśla następne słowo, np. piękny, a następna dopowiada słowo ogród; tak powstaje zdanie, a później cała opowieść, która ma układać się w logiczną całość;
- głuchy telefon - zabawę zna chyba każdy rodzic, więc jej reguł nie trzeba przypominać; głuchy telefon dostarcza niesamowitej zabawy i dużej ilości śmiechu;
- czary mary - zabawa ma rozwijać w dziecku spostrzegawczość; do zabawy przygotowujemy kilka zestawów przedmiotów, np. zestaw I - lusterko, książka, telefon, pierścionek; zestaw II - mała poduszka, parasol, torebka, czapka, szczotka do włosów; zestaw III - suszarka, gazeta, talerz, krem, płyta; każdy zestaw przykrywamy kolorową i nieprzezroczystą chustą i w tym czasie zabieramy z niego jeden przedmiot; po odsłonięciu dziecko powinno zgadnąć, którego przedmiotu brakuje; każdy zestaw może być wykorzystany kilka razy, bo można zabierać z niego różne przedmioty;
- figury matematyczne – już od 3. roku życia warto pokazywać twojemu maluchowi, jak wyglądają figury geometryczne; w tym celu narysuj na kartce – najlepiej różnymi kolorami – podstawowe figury matematyczne; powiedz, jak się nazywają i poproś dziecko o powtórzenie; następnie pokazuj losowo wybraną figurę i poproś swojego malucha o odgadnięcie jej nazwy; znacznym ułatwieniem zabawy jest zaprezentowanie kształtu konkretnej figury w najbliższym otoczeniu, np. trójkątem może być serek brie kupiony w sklepie; prostokątem – opakowanie budyniu, a kołem – podstawka pod filiżankę; dzięki takim skojarzeniom malec szybciej zapamięta kształt figur;
- pantofelek kopciuszka – dzieci siadają w kółeczku i ściągają po jednym kapciu, a drugi chowają za plecami; wybrana osoba idzie do środka i próbuje rozpoznać, do kogo należy dany but; pozostałe osoby mogą mu udzielać drobnych podpowiedzi.
Dobrym pomysłem jest również domowy plac zabaw, który możemy dostać w sklepach lub zrobić samemu. Dziecko z pewnością będzie zachwycone. Innym rozwiązaniem jest zbudowanie domku z kartonu, który maluchy też uwielbiają.
Wszystkie podane zabawy możesz urozmaicać i dostosowywać do warunków, jakie panują u ciebie w domu czy do przedmiotów, jakimi dysponujesz. W każdą możesz wnieść własną inicjatywę i kreatywność.