Trwa ładowanie...
Artykuł zweryfikowany przez eksperta: Mgr Anna Czupryniak

Zabawy grupowe dla dzieci

Avatar placeholder
Mgr Anna Czupryniak 13.07.2021 22:54
Zabawy grupowe dla dzieci
Zabawy grupowe dla dzieci

Zabawy integracyjne są ważne dla rozwoju dzieci. Zmuszają je do myślenia i zdrowej rywalizacji, a także rozwijają ich zdolności do porozumiewania się z innymi. Sprzyjają budowaniu pozytywnych relacji międzyludzkich w przyszłości. Otwierają je na własne uczucia, wyzwalają w nich emocje i uczą reagowania w mniej sprzyjających warunkach.

spis treści

1. Cel zabaw grupowych

Grupa ma siłę nacisku i wpływy. Dzieci biorące udział w różnego rodzaju zabawach grupowych integrują się z daną grupą, odnajdują w niej swoje położenie i uczą się spełniać rozmaite role. Ważne jest, aby w zabawach grupowych kładziono nacisk na porozumienie bez przemocy, naukę tolerancji i szacunku wobec drugiej osoby.

Celem organizowania różnego rodzaju zabaw grupowych jest: stworzenie okazji do zastanowienia się nad problemem zaufania i do przeanalizowania własnych relacji z ludzi; stworzenie warunków i umożliwienie uczestniczącym w zabawie zdobycia umiejętności efektywnej komunikacji, podejmowania decyzji oraz radzenia sobie ze stresem; wyodrębnienie zachowań i cech wzbudzających zaufanie.

Zobacz film: "Całodobowe przedszkola dla dzieci"

Każdy uczestnik takich zabaw powinien po zakończeniu zajęć wyjść z przekonaniem, że jego obraz siebie na tle grupy jest pozytywny. Z założenia bowiem wszelkiego rodzaju gry i zabawy grupowe dla dzieci mają umożliwiać im budowanie pozytywnego obrazu samego siebie. Mają je też zachęcać do współdziałania w grupie i pogłębiać naturalne systemy wsparcia grupowego, takie jak: koleżeństwo, zaufanie, uczciwość i szacunek.

2. Przykłady zabaw grupowych

Zabawa ARKA NOEGO polega na tym, że dzieci losują kartki z nazwami zwierząt. Na sygnał prowadzącego zabawę, wydają dźwięk charakterystyczny dla tego zwierzęcia, które mają na kartce i po tym muszą odnaleźć swoją parę. Pierwsza część sprzyja integracji i współdziałaniu.

Następnie każdy z uczestników otrzymuje specjalnie przygotowane kartki, które są puste. Tylko jedna osoba ma karteczkę z określonym zwierzęciem, ale nikomu tego nie ujawnia. Prowadzący buduje atmosferę, w której uczestnicy zastanawiają się, z której strony usłyszą dźwięk wywołanego zwierzęcia.

Na umowny znak wszyscy mają bardzo głośno wydać charakterystyczny głos. Odzywa się tylko ten uczestnik, który ma napisane na kartce zwierzę. Druga część tej zabawy rozładowuje napięcie, a ta osoba, która wydawała charakterystyczny głos pełni rolę lidera.

Zabawa 7 FASOLEK polega na zdobyciu jak największej ilości informacji na temat innych dzieci. Każde dziecko na starcie ma 7 fasolek. Na znak prowadzącego dzieci podchodzą do innych uczestników zabawy i zadają różne pytania. Pytany może odpowiedzieć tylko „tak” lub „nie”. Za każde „tak” pytający otrzymuje fasolkę. Kto uzbiera najwięcej, wygrywa.

Zabawa KTO WOŁA sprzyja rozwojowi zmysłów słuchu, ale także otwiera na niuanse dotyczące różnic w sposobie akcentowania wyrazów, modulacji głosu czy barwy. Dzieci siadają w kręgu, jedno dziecko powinno być odwrócone tyłem poza kręgiem. Wyznaczona osoba cicho woła dziecko spoza kręgu. Dziecko ma wskazać tę osobę i powiedzieć jej imię.

Zabawa PUSZKA PANDORY polega na tym, aby wykonywać zadania, które losowo przypadają w momencie otworzenia puszki. Dzieci śpiewają piosenkę, siedząc w kręgu. W tym czasie podają sobie puszkę. Na znak prowadzącego milkną, a dziecko, które akurat trzyma puszkę, otwiera ją i losuje z niej zadanie.

Zadanie to musi wykonać. Stopień trudności zadań jest losowy. Do niektórych zadań dzieci potrzebują pomocy kogoś z grupy. Zabawa sprzyja integracji, współdziałaniu, rozładowaniu napięć i wyróżnia wykonujących zadania na tle grupy.

ŚWIŃSKI OGONEK to świetna zabawa na rozruszanie dzieci po zbyt długim czasie spędzonym w bezruchu. Doskonale też wpływa na poprawę humoru. Na ścianie wieszamy narysowaną świnkę bez ogonka. Dzieci otrzymują kawałek sznurka z doklejonym na końcu kawałkiem taśmy klejącej i muszą z zawiązanymi oczami podejść i trafić w świnkę.

Wcześniej dziecko, które ma zawiązane oczy zostaje kilkakrotnie obrócone wokół własnej osi. Inne dzieci mogą nakierowywać dziecko, które podejmuje próbę trafienia z ogonkiem do świnki.

Zabawa LUDZIE DO LUDZI to typowa zabawa integracyjna, utrwalająca położenie poszczególnych części ciała. Dzieci łączą się w pary, stojąc w luźnej gromadzie. Prowadzący wymienia: witają się nasze dłonie, witają się nasze stopy, witają się nasze uszy, a dzieci dotykają siebie wymienianymi częściami ciała. Na hasło „ludzie do ludzi” następuje zmiana partnerów w parach.

Zabawa w WĘZEŁ GORDYJSKI polega na tym, że dzieci stoją z zamkniętymi oczami w kole. Następnie z wyciągniętymi przed siebie rękami ruszają do środka koła i łączą się z innymi uczestnikami. W ten sposób powstaje plątanina, którą trzeba rozwiązać, nie puszczając rąk.

W zabawach integracyjnych dzieci ważnym aspektem łączącym wszystkie zabawy jest integracja grupy. To co je różni między sobą, to charakterystyczny cel nadrzędny do osiągnięcia przez daną grupę, ze względu na wiek członków grupy.

Inny to będzie cel dla przedszkolaków, np. poznanie innych członków w grupie i zapamiętanie ich imion. Inny dla dziesięciolatków, np. zachęcenie do współdziałania w grupie z elementami asertywności.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Zabawy dla dzieci w grupie - propozycje zabaw.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze