Trwa ładowanie...

Wykaz skoków rozwojowych w 1. roku życia dziecka

W pierwszym roku życia każdego dziecka następuje wiele zmian nie tylko fizycznych, ale także psychicznych. Maluch zaczyna dostrzegać i rozumieć bodźce, które stymulują go do działania. Czasem tych bodźców jest bardzo dużo i to powoduje, że u dziecka pojawia się niepokój, a nawet stres. Nie zmienia się pielęgnacja niemowlaka, ale zmienia się sposób postrzegania przez niego świata.

Zobacz film: "Wypróżnianie niemowląt - częstotliwość"

Diametralne zmiany w zachowaniu dziecka mogą sugerować kolejną fazę skoku rozwojowego. Najczęściej jest on poprzedzony czasem, w którym maluch może być płaczliwy, trudno jest go uspokoić, nie chce spać. Może też być sytuacja odwrotna, w której dziecko staje się wyciszone, a najbezpieczniej czuje się w ramionach swoich rodziców.

Każdy etap rozwojowy to zmiany nie tylko w zachowaniu dziecka, ale także w jego umiejętnościach. Czasem rodzice, obserwując swoją pociechę, mają wrażenie, że przez jedną noc nauczyła się całej listy nowych umiejętności. Moment przejściowy, czyli czas zmian w zachowaniu dziecka, może trwać krótko, ale u dzieci starszych może się wydłużyć. Oczywiście nie wolno zapominać o tym, że rozwój psychoruchowy u dziecka to kwestia indywidualna. Jednak bez względu na wiek czy preferencje dziecka, jeśli chodzi o czynności, wszystko uzależnione jest od prawidłowej pracy mózgu.

spis treści

1. Skoki rozwojowe

1.1. 5 tydzień w rozwoju dziecka

  • Zmysły dziecka są bardziej wrażliwe na bodźce z otaczającego je świata.

  • Maluch dłużej skupia uwagę.

  • Zwiększa się świadomość dotyku.

  • Pojawia się pierwszy świadomy uśmiech.

  • Układ pokarmowy zaczyna lepiej funkcjonować, a to powoduje, że maluch mniej ulewa.

  • W trakcie płaczu mogą pojawić się pierwsze łzy.

Rozwój dziecka jest niezwykle dynamiczny
Rozwój dziecka jest niezwykle dynamiczny (123RF)

1.2. 7–9 tydzień w rozwoju dziecka

  • Zwiększa się świadomość ciała dziecka, np. orientuje się w schemacie rączek.

  • Zwiększa się kontrola nad ruchami, ale będą one jeszcze nie w pełni skoordynowane.

  • Maluch unosi głowę.

  • Próbuje dotykać i łapać przedmioty.

  • Interesuje się otoczeniem, np. rozgląda się, przygląda twarzom.

  • Bawi się swoim głosem, wydaje pierwsze dźwięki i wsłuchuje się w nie.

  • Pozytywnie reaguje na piosenki.

Rozwój dziecka do pierwszego roku
Rozwój dziecka do pierwszego roku [12 zdjęć]

Pierwszy miesiąc. Miesięczny maluch może przypadkiem zatrzymać wzrok na twarzy rodzica. Wydaje gardłowe...

zobacz galerię

1.3. 11–12 tydzień w rozwoju dziecka

  • Zaczyna rozpoznawać emocje.

  • Następuje koordynacja ruchowo-wzrokowa.

  • Do trzymania przedmiotów zaczyna używać obu dłoni.

  • Może podnieść się do pozycji siedzącej przy przytrzymaniu go za ręce.

  • Bada przedmioty organoleptycznie.

  • Jest już duża świadomość ciała, np. dziecko zaczyna bawić się swoimi dłońmi.

  • Bawi się swoim głosem.

  • Potrafi dać do zrozumienia, że nudzi go długo trzymana zabawka.

Musisz to wiedzieć

1.4. 14–19 tydzień w rozwoju dziecka

  • Przekręca się z pleców na brzuch.

  • Podejmuje próby raczkowania.

  • Podparte na dłoniach potrafi unieść tułów.

  • Przekłada zabawkę z jednej dłoni do drugiej.

  • Świadomie zrzuca zabawki na podłogę.

  • Rozpoznaje swoich rodziców.

  • Zaczyna reagować na własne imię.

  • Rozumie niektóre polecenia, np. nie wolno.

  • Zachęcone uderza zabawką o stół i robi to w pełni świadomie.

  • Potrafi zasygnalizować, że chce być noszone na rękach.

  • Gdy jest najedzone, potrafi to okazać, np. odpycha butelkę z jedzeniem.

  • Pojawiają się nowe dźwięki, zaczyna posługiwać się spółgłoskami.

1.5. 22–26 tydzień w rozwoju dziecka

  • Może pojawić się lęk separacyjny.

  • Dziecko zaczyna rozumieć, że konkretne działanie daje jakiś efekt, np. płacz powoduje, że mama je przytula.

  • Rozumie także, że niektóre sytuacje mogą być ze sobą połączone.

  • Zaczyna się większa koordynacja ruchowa.

  • Zaczyna siadać samodzielnie bez podparcia.

  • Potrafi zastosować chwyt palec wskazujący – kciuk i w ten sposób podnieść zabawkę.

  • Potrafi wyjąć przedmioty, np. z pudełka, i je tam włożyć z powrotem.

  • Zwraca uwagę na szczegóły, np. metka na kocyku.

  • Zaczyna naśladować proste gesty, np. machanie rączką na do widzenia.

1.6. 33–37 tydzień w rozwoju dziecka

  • Zauważa, że przedmioty mogą być do siebie podobne.

  • Na tym etapie według specjalistów zaczyna kształtować się inteligencja.

  • Potrafi przytulić swojego pluszaka i okazać uczucia.

  • Potrafi podjąć inicjatywę do zabawy.

1.7. 41–48 tydzień w rozwoju dziecka

  • Potrafi tworzyć sekwencje ruchów.

  • Rozróżnia kolejność wydarzeń.

  • Umie powiedzieć nie, gdy nie ma ochoty np. na wypicie soku.

  • Zaczyna dopasowywać kształty.

  • Zaczyna się także etap nauki chodzenia.

  • Potrafi wykazać chęć do zabawy.

  • Dzieli się jedzeniem.

  • Rozpoznaje swoje zabawki.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.