Stopniowanie przymiotników w języku angielskim
Stopniowanie przymiotników w języku angielskim odbywa się na dwa sposoby: przez dodanie odpowiedniej końcówki lub opisowo. Jak zapamiętać tę zasadę? I jak w prosty sposób wytłumaczyć dzieciom zasady stopniowania przymiotników?
1. Stopniowanie przymiotników: angielski (ćwiczenia)
W języku angielskim stopień wyższy (comparative) przymiotnika tworzymy poprzez dodanie końcówki -er, a stopień najwyższy (superlative) poprzez dodanie końcówki -est (uwaga: przed stopniem najwyższym dodajemy przedimek the)
W przypadku przymiotników jednosylabowych wygląda to następująco:
- tall – taller (np. Jan is taller than Franek – Jan jest wyższy niż Franek) – the tallest
- nice – nicer – the nicest
- small – smaller – the smallest
Dla przymiotników dwusylabowych i dłuższych, stopień wyższy tworzymy poprzez dodanie more, a najwyższy za pomocą the most (np. popular – more popular – the most popular; beautiful – more beautiful – the most beautiful).
1.1. Jak stopniować przymiotniki po angielsku?
Zapamiętaj:
- kiedy przymiotnik kończy się na -e, dodajemy tylko -r i -st (large – larger)
- w przypadku przymiotników jednosylabowych kończących się na spółgłoskę poprzedzoną samogłoską, podwajamy tę spółgłoskę (np. big – bigger – the biggest; hot – hotter – the hottest)
- przymiotniki kończące się na -y zamieniamy na -i i dodajemy -er lub -est (np. dry – drier – the driest, happy – happier – the happiest)
2. Jakie błędy są najczęstsze przy stopniowaniu przymiotników i jak ich unikać?
Wśród zasad stopniowania przymiotników w języku angielskim jest kilka wyjątków. Trzeba je zapamiętać:
- good (dobry) – better (lepszy) – the best (najlepszy),
- bad (zły) -worse (gorszy) – the worst (najgorszy),
- far (daleko) – further (dalej) – the furthest (najdalej),
- many (dużo – z rzeczownikami policzalnymi) – more (więcej) – the most (najwięcej),
- much (dużo – rzeczownikami niepoliczalnymi) – more (więcej) – the most (najwięcej),
- little (mało) – less (mniej) – the least najmniej).
Wśród najczęściej popełnianych błędów są:
- brak podwojonej spółgłoski w zapisie,
- brak zamiany “y” na “i”,
- błędne użycie “more” i “most”,
- zapominanie o “the”,
- mieszanie form regularnych i nieregularnych.
3. Jakie przykłady z codziennego życia pomogą dzieciom zrozumieć stopniowanie przymiotników?
Wiele osób pyta, jakie są zabawne ćwiczenia i gry edukacyjne na naukę stopniowania przymiotników. Trudno tu o jednoznaczną odpowiedź. Pewnych zasad trzeba się po prostu nauczyć. Możecie również:
- słuchać piosenek i bajek po angielsku (im bardziej naturalny kontakt z jezykiem, tym lepiej); możecie np. umówić się z dzieckiem, że korzystając z platform streamingowych, będziecie wyłączać polskiego lektora,
- zapisać w formie fiszek kilka zdań, w których występuje stopniowanie przymiotników, np. I like you the most (Ciebie lubię najbardziej), Better late than never (Lepiej późno niż wcale), Don’t go further! (Nie idź dalej!), The new rules are definitely better than the old ones (Nowe zasady są zdecydowanie lepsze od starych),
- przesłuchujcie piosenki po angielsku i postarajcie się wyłapać jak najwięcej przymiotników w formie wyższej i najwyższej.