Trwa ładowanie...

Angielski dla dziecka – kiedy i jak zacząć?

Artykuł sponsorowany
(Materiał Partnera)

Czasy, w których nauka polegała na nudnym wkuwaniu odchodzą w zapomnienie. Wiedza o tym, w jaki sposób ludzki umysł się uczy, stale się rozwija. Pozwala to na dopasowanie najlepszych metod nauczania do naturalnych potrzeb dzieci w danym wieku. W jaki więc sposób dzieci najefektywniej uczą się języków obcych i kiedy warto zacząć naukę drugiego języka?

Poznaj wskazówki zebrane przez Early Stage, szkołę języka angielskiego dla dzieci i młodzieży, które pomogą w zaplanowaniu edukacji językowej Twojego dziecka.

Kiedy dziecko może zacząć naukę języka obcego?

(Materiał Partnera)

Z biologicznego punktu widzenia – im wcześniej, tym lepiej. Uważa się, że nauka języka przebiega najszybciej od urodzenia do około 6-8 roku życia. Jest to czas, kiedy dziecięcy umysł jest niezwykle chłonny, a nauka przebiega w bardzo naturalny sposób. Dziecko w tym czasie uczy się języka swoich rodziców – początkowo osłuchuje się z dźwiękami, następnie naśladuje głoski i sylaby, zaczyna wypowiadać całe słowa, później zdania. Podobna sytuacja dzieje się w przypadku nauki drugiego języka.

Pierwsze lata życia dziecka to również czas kształtowania się aparatu mowy. Jest to zatem dobry moment, aby dziecko swobodnie opanowało wszystkie charakterystyczne dla danego języka dźwięki.

Lata przedszkolne i wczesnoszkolne są zatem najlepszym momentem na rozpoczęcie nauki drugiego języka. Jest to czas, który daje ogromny dydaktyczny potencjał – warto więc ułatwić dziecku start i – jeśli tylko masz taką możliwość – zapisać dziecko na kurs języka angielskiego.

A co ze starszymi dziećmi?

Kluczem do sukcesu jest odpowiednio dobrana grupa pod względem wieku i poziomu znajomości języka. Jeśli masz starsze dziecko, które chciałoby poszerzyć swoją znajomość językową, nic straconego. Pamiętaj jednak, aby upewnić się, czy wybrana przez Ciebie szkoła tworzy grupy jednorodne. Nauka ma być przede wszystkim przyjemnością i otwierać na nowe możliwości – powinna przebiegać w komfortowych warunkach i ze świadomością, że wszyscy są sobie równi. Z tego powodu w Early Stage zwracamy ogromną uwagę, aby grupy tworzyły dzieci w tym samym wieku i na podobnym poziomie znajomości języka.

Jak powinny wyglądać zajęcia angielskiego dla dzieci?

(Materiał Partnera)

Zdolność skupienia uwagi rośnie wraz z dzieckiem, dlatego czas trwania zajęć i ich sposób prowadzenia, powinien być dostosowany do wieku. Inaczej wygląda to w przypadku przedszkolaków, inaczej u nastolatków. Z naszego doświadczenia wynika, że optymalny czas trwania zajęć wynosi od 50 minut u najmłodszych dzieci do 90 minut u starszych grup.

Co ciekawe, nadal jest to więcej niż standardowe 45 minut, które pamiętamy ze szkoły, a które wydawało się trwać wieczność! Ogromną rolę odgrywa tu jednak sposób prowadzenia zajęć.

Zajęcia dla dzieci powinny wykorzystywać ich naturalną potrzebę ruchu i zabawy oraz kontaktu z rówieśnikami. Lekcje powinny być dynamiczne, a aktywności przeplatać się ze sobą – aby był czas na żywą interakcję w grupie oraz spokojną pracę indywidualną w wyciszeniu z podręcznikiem.

Co więcej dłuższe zajęcia są w stanie “pomieścić” wszystkie niezbędne lekcyjne czynności bez obaw, że lektor będzie musiał gonić z materiałem. Dzięki dłuższym zajęciom jest czas na wprowadzanie i powtarzanie słownictwa oraz gramatyki czy angażujące aktywności, które pomagają uczniom w utrwalaniu materiału i zachęcają do praktycznego wykorzystywania języka. Jest również przestrzeń na sprawdzenie obecności, wyciągnięcie podręczników i uspokojenie dziecięcych umysłów, aby były gotowe do działania. A jak mogą wyglądać zajęcia angielskiego dla dzieci? W Early Stage np. tak:

Zobacz film: "Zajęcia angielskiego dla dzieci w Early Stage"

Co pomaga dzieciom w nauce języków?

Warto pamiętać, że z nauką można naprawdę się polubić. Ważne jest jednak to, kto i jak uczy. Nie chodzi o nudne wkuwanie słówek i gramatyki. Nawet jeśli dziecko zapamięta wszystko z zajęć, nie oznacza to wcale, że będzie chętnie na takie lekcje uczęszczało. A jak wiadomo, chętniej uczymy się tego, co lubimy. Aby obudzić w dzieciach pasję do języka warto zapisać dziecko na kurs języka angielskiego, podczas którego będzie panowała przyjazna atmosfera i będzie po prostu ciekawie! Skuteczne nauczanie dzieci opiera się na dobrych relacjach w grupie oraz na integrowaniu zmysłów, które potęgują efekt przyswajania języka. Warto więc, aby szkoła, do której zapiszesz dziecko, wykorzystywała w swojej metodzie m.in. poniższe elementy.

Piosenki i rymowanki

Niektóre melodie czy rymowanki na tyle trwale zapisują się w naszej pamięci, że po wielu latach możemy je bezbłędnie odtworzyć. Co ciekawe, nauka języka i poznawanie nowych melodii pobudzają te same struktury w mózgu. Z tego względu rytmiczne powtarzanie czy wyśpiewywanie słów i całych zwrotów pomaga w ich trwałym przyswajaniu.

Muzyka wyzwala również pozytywne emocje, które korzystnie wpływają na procesy związane z zapamiętywaniem. Ćwiczenia, które oparte są o odpowiednio przygotowane piosenki, pomagają więc dzieciom w utrwalaniu słów i poprawnych struktur gramatycznych, z kolei rymowanie uczy podziału na sylaby, poprawnej wymowy i intonacji.

Kolorowe materiały

Za pomocą zmysłu wzroku dociera do ludzkiego umysłu aż 85% informacji. Z kolei kolory przykuwają uwagę, pomagają w zapamiętywaniu i działają na wyobraźnię. Nic więc dziwnego, że dzieci odnoszą bardzo dobre efekty, gdy w trakcie zajęć korzystają z kolorowych podręczników czy kart obrazkowych.

Ważne, aby materiały były dostosowane do wieku dziecka – młodsze dzieci potrzebują mocniejszych bodźców, aby skupić swoją uwagę, podczas gdy dla nastolatka zbyt duże natężenie kolorów może działać rozpraszająco. Dla starszaków idealnie sprawdzą się komiksy, zabawne historyjki czy rebusy.

Ruchowe aktywności

(Materiał Partnera)

Ruch jest naturalną potrzebą człowieka – towarzyszy nam od pierwszych dni na świecie. Dla dzieci ruch jest o tyle ważny, że pomaga im w rozładowywaniu energii i emocji. Badania wskazują również, że w systemie nerwowym człowieka istnieje sieć łącząca percepcję i czynności motoryczne. Ruch doskonale działa na mózg, pomagając mu w przyswajaniu wiedzy, rozwijaniu wyobraźni i kreatywności. Pomaga synchronizować półkule mózgowe, wpływając pozytywnie na poziom skupienia uwagi.

Tym samym zajęcia, które wzbogacone są o klaskanie, tupanie czy tańczenie, pozytywnie wpływają na efektywność nauki. Dzięki ruchowi mózg wytwarza również endorfiny, które będąc hormonami szczęścia, wpływają pozytywnie na dziecięce doświadczenia z zajęć.

Jak widać angielski dla dzieci może być niezwykłą przygodą – aby tak było, musi odbywać się w odpowiednich warunkach i w oparciu o przyjazną metodę. Jeśli szukasz szkoły języka angielskiego dla swojego dziecka, która rozbudza w dzieciach pasję do języka – zapraszamy do Early Stage! Uczymy w 800 szkołach w całej Polsce, więc możliwe, że znajdziesz nas w dogodnej dla siebie lokalizacji.

Artykuł sponsorowany
Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza