Średnia tylko z 5 przedmiotów? Pula pomysłów się powiększa
Brak ocen z wf-u, plastyki, techniki i muzyki to jedna z wielu propozycji, która pojawiła się pod apelem wiceministry edukacji Izabeli Ziętki, która poprosiła nauczycieli, uczniów i rodziców o zgłaszanie swoich pomysłów na ważne zmiany w szkolnictwie.
1. Co zmienić w polskiej szkole?
Zmian w szkolnictwie po wyborach niecierpliwie oczekują zarówno nauczyciele, jak i uczniowie i ich rodzice. Czego będą dotyczyć? Zgodnie z zapowiedziami nowej ministry edukacji Barbary Nowackiej w pierwszej kolejności m.in. odchudzenia podstawy programowej, zmniejszenia liczby lekcji religii, odejście od przedmiotu historia i teraźniejszość oraz likwidacji lub ograniczenia prac domowych.
Przedstawiciele nowego rządu zapraszają także do rozmów nad zmianami samych zainteresowanych. Pod koniec grudnia wiceministra edukacji Izabela Ziętka poprosiła uczniów, nauczycieli i rodziców, by napisali, jakich ich zdaniem zmian potrzebuje edukacja. Odzew był ogromny: wpis zgromadził ponad 4,6 tysięcy komentarzy.
2. Zmiana w wyliczeniu średniej
Propozycje były najróżniejsze, wiele z nich dotyczyło systemu oceniania, przemyślanej podstawy programowej, godnego wynagradzania nauczycieli. Pojawiły się także konkretne pomysły. O dwóch z nich w swoim filmie mówiła dr Marzena Żylińska, doktor nauk humanistycznych, metodyczka i neurodydaktyczka.
- Ja też dorzuciłam swoje trzy grosze i zaproponowałam, by odejść od wyliczania średniej ze wszystkich przedmiotów, żeby świadectwo z paskiem nie było dla tych, którzy mają same piątki i szóstki, bo to ma naprawdę bardzo niedobre konsekwencje. Jeśli w ósmej klasie musimy już robić tę selekcję, to niech uczniowie wskazują np. pięć przedmiotów, z których chcieliby, żeby średnią wyliczyć - proponuje dr Żylińska.
Ekspertka poparła również pomysł, którzy nauczyciele i rodzice wielokrotnie powtarzali w komentarzach na Facebooku. Dotyczy likwidacji ocen z wf-u, plastyki, techniki i muzyki. Podkreśliła, że ich brak przyniesie uczniom wiele korzyści.
- Bo jak porównywać talent dzieci - czy plastyczny, czy muzyczny? Jak można według tej samej tabelki mierzyć skok wzwyż dziecka, które jest szczupłe, skoczne, wysokie i dziecka, które ma kilkanaście centymetrów mniej? Przecież to jest niedorzeczne. Zobaczcie, ilu uczniów właśnie dlatego przestaje chodzić na wf. Gdyby to były przedmioty, na których można by się wykazać zaangażowaniem i dostałoby się zaliczenie lub brak, jak ktoś nie pracuje, to przełożyłoby się to na nastawienie do tych przedmiotów - postuluje dr Żylińska.
@marzenazylinska Odpowiadanie użytkownikowi @Alinabook15 ♬ Love Of My Life - Metrow Ar
Czy zaproponowane zmiany zostaną wzięte pod uwagę? Czas pokaże. Trzeba jednak przyznać, że zaproszenie nauczycieli, uczniów i rodziców do dialogu i chęć wysłuchania ich propozycji wydaje się być dobrym pierwszym krokiem na drodze do zmian w oświacie.
"Jestem wdzięczna za każdy komentarz i każdą z setek prywatnych wiadomości. Część z nich już przeczytałam, pozostałe na pewno przeczytam, wszystkie są dla mnie niezwykle cenne, bo stoi za nimi konkretny człowiek ze swoimi problemami, z którymi od lat odrzucany był przez system. Człowiek, którego często nie widać w bezdusznych ankietach i statystycznych słupkach, a który jest uczestnikiem edukacyjnego procesu. Komunikacja jest początkiem zmiany" - napisała ministra Ziętka, dziękując za komentarze pod swoją prośbą dotyczącą dyskusji nad zmianami w szkolnictwie.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl