Trwa ładowanie...

Pokazała zadanie ze sprawdzianu. "Jako matematyk jestem zażenowana"

Avatar placeholder
06.03.2024 09:27
Pokazała zadanie ze sprawdzianu. "Jako matematyk jestem zażenowana tym nauczycielem"
Pokazała zadanie ze sprawdzianu. "Jako matematyk jestem zażenowana tym nauczycielem" (East News, X)

Użytkowniczka portalu X (dawniej Twitter) opublikowała zadanie z matematyki ucznia klasy podstawowej ocenione przez nauczycielkę. "I jak nie poddać w wątpliwość kompetencji takiego nauczyciela" - piszą internauci.

spis treści

1. Zadanie matematyczne

Na to, że współczesna szkoła często zabija w uczniach motywację do nauki i kreatywne myślenie, nauczyciele, młodzież i rodzice zwracają uwagę od lat. Świadczą o tym masowo publikowane w sieci oceny wypracowań, testów i klasówek - często niesprawiedliwe, niezrozumiałe i sztywno odnoszące się do tzw. klucza do zadań.

Jednym z przykładów takiego stanu rzeczy może być opublikowany pod koniec lutego na portalu X (dawniej Twitter) fragment sprawdzianu z matematyki ucznia klasy podstawowej.

Zobacz film: "Na co zwrócić uwagę podejmując decyzję o tym, czy sześciolatek może pójść do szkoły?"

"Do jednej bluzki potrzeba sześć guzików. Oblicz, ile guzików potrzeba do czterech bluzek i trzech bluzek" - czytamy w poleceniu.

W odpowiednim miejscu uczeń wykonał działanie: 6 x 4 = 24 oraz 6 x 3 = 18. Mimo iż jego obliczenia były prawidłowe, nauczycielka dała mu za to zadanie jedynie jeden punkt na dwa możliwe. Dlaczego? Z jej oznaczeń na zadaniu wynika, że według niej uczeń powinien pomnożyć 4 x 6 oraz 3 x 6, a nie odwrotnie.

Ocena nauczycielki nie spodobała się internautom, z których większość jest zdania, że w ten sposób niszczy się kreatywne myślenie dzieci i każe im myśleć "pod klucz". Wiele osób zwraca ponadto uwagę, że mnożenie jest przemienne, co oznacza, że jeśli zamienimy czynniki miejscami, to otrzymamy taki sam wynik. Ten, który uzyskał uczeń w zadaniu, był więc prawidłowy.

Oto wybrane komentarze:

"Zadaniem szkoły powinno być nade wszystko uczenie myślenia. Myślenia. Kreatywności. Tutaj mamy jeden z wielu przykładów zabijania kreatywności";

"Zawsze powtarzałem i będę powtarzał, że co najmniej połowa nauczycieli w tym kraju nigdy nie powinna uczyć.";

"No przecież mnożenie jest naprzemienne. Dlaczego nie można zacząć od guzików?";

"Przemienność mnożenia mówi o tym, że jeśli zamienimy czynniki miejscami to otrzymamy taki sam wynik. Nauczycielka widzę bez elementarnej wiedzy";

"Rozkład logiczny zadania i podejście analityczne jak najbardziej wskazują na poprawność 4x6 i 3x6. Trzeba nauczyć rozróżniać mnożną (w tym przypadku bluzka - na pierwszym miejscu) od mnożnika (guziki - na drugim), przy czym nie ma znaczenia, że wynik jest zawsze ten sam";

"Jako matematyk jestem zażenowana tym nauczycielem i broniącymi go komentarzami";

"I jak nie poddać w wątpliwość kompetencji takiego nauczyciela".

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze