Trwa ładowanie...

Podmiot. Jaka to część zdania, czym jest zdanie bezpodmiotowe?

Podmiot to obok orzeczenia najważniejsza część zdania. Nazywa wykonawcę czynności, którą wyraża orzeczenie. Jego znajomość wymagana jest zarówno na egzaminie ósmoklasisty, jak i na maturze. Jak szybko znaleźć podmiot w zdaniu? Czym najczęściej jest wyrażony? Jakie są rodzaje podmiotu? Uporządkuj swoją wiedzę na temat tej części zdania.

Zobacz film: "Dlaczego dziewczynki mają lepsze oceny w szkole?"

spis treści

1. Co to jest podmiot?

Podmiot to nadrzędna część zdania. Razem z orzeczeniem tworzy związek główny. Podmiot wskazuje element, o którym mówi się w zdaniu. Zwykle wyrażamy go rzeczownikiem występującym w mianowniku, choć nie jest to jedyna możliwość.

W stronie czynnej wskazuje wykonawcę czynności, którą wyraża orzeczenie, obiekt podlegający procesowi wyrażonemu orzeczeniem lub też znajdujący się w stanie, które wyraża orzeczenie.

Przykładem podmiotu w stronie czynnej jest m.in.:

  • Ewa je ogórka - Ewa jest podmiotem, oznacza osobę wykonującą daną czynność;
  • Iza rośnie - Iza jest podmiotem, oznacza obiekt, który podlega procesowi wzrostu;
  • Stefan śpi - Stefan jest podmiotem, oznacza obiekt, który obecnie śpi.

Podmiot w stronie biernej oznacza obiekt, wobec którego czynność jest wykonywana.

Przykładem podmiotu w stronie biernej jest następujące zdanie:

  • Ogórek został zjedzony przez Ewę.

Podmiotem w tym zdaniu jest ogórek, Ewa to wykonawca czynności.

Rekomendowane przez naszych ekspertów

2. Jaką częścią mowy wyrażamy podmiot?

Podmiot w języku polskim zwykle jest wyrażony:

Jego rolę może pełnić także:

Rolę podmiotu pełnić może dowolne wyrażenie, czy też znak, traktowany w tym przypadku jak przedmiot, któremu przypisujemy dane właściwości. Taki podmiot zwykle ujmujemy w cudzysłów.

3. Rodzaje podmiotów

W języku polskim wyróżniamy następujące typy podmiotów:

  • podmiot gramatyczny (wyrażony w mianowniku, odpowiada na pytania: kto? co?), np. Mirek pojechał do sklepu;
  • podmiot domyślny (nie możemy go wskazać bezpośrednio w zdaniu, domyślamy się go z formy orzeczenia), np. Pójdę do klubu;
  • podmiot logiczny (wyrażony w dopełniaczu, odpowiada na pytania: kogo? czego?), np. Nie ma róży bez kolców;
  • podmiot szeregowy (oznacza kilku wykonawców czynności), np. Kasia, Ania i Marysia grały w piłkę.

4. Co to jest zdanie bezpodmiotowe?

W języku polskim możemy się spotkać ze zdaniami, które nie zawierają podmiotu. Nazywamy je zdaniami bezpodmiotowymi. Zazwyczaj zawierają orzeczenia w funkcjonujące w formach bezosobowych, zakończone na -to, -no lub wyrazami takimi jak "mówi się", "wydaje się" itp.

Przykłady takich zdań to np.:

  • Wydaje się to niemądre.
  • Zaznaczono werset w książce.
  • Zanosi się na słoneczną pogodę.

5. Jak łatwo odnaleźć podmiot w zdaniu?

Jeśli chcemy w łatwy sposób odnaleźć w zdaniu podmiot, w pierwszej kolejności powinniśmy poszukać w nim orzeczenia. Następnie powinniśmy zadać sobie pytanie, kto wykonuje daną czynność.

Oto kilka przykładów:

  1. Moja siostra otrzymała medal.

Orzeczeniem będzie czasownik "otrzymała". Gdy zadamy sobie pytanie, kto wykonał czynność z orzeczenia, otrzymamy odpowiedź: siostra, która będzie w tym zdaniu podmiotem.

  1. Iza została namówiona przez Stefana.

Orzeczenie w tym zdaniu to "została namówiona". Zadając pytanie, kto wykonał czynność z orzeczenia, otrzymamy odpowiedź: Iza i to ona jest w tym zdaniu podmiotem.

  1. Karmnik służy okolicznym wróblom.

Orzeczenie w tym zdaniu to "służy". Gdy zadamy pytanie, kto lub co wykonało czynność, otrzymamy odpowiedź: karmnik, który jest podmiotem w tym zdaniu.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze
Szukaj innego lekarza
Komentarze
Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.