Nawet 5 godzin dziennie. "Plaga prac domowych musi się skończyć!"
"Co trzeci uczeń na odrabianie lekcji tylko z jednego przedmiotu przeznacza godzinę lub dłużej" - wynika z badań, na które powołuje się posłanka PO Kinga Gajewska. Najgorsza sytuacja jest w szkołach podstawowych.
1. Odrabianie lekcji i ich skutki
Spór o zasadność zadawania prac domowych trwa. Jednym z założeń związanych z planowanymi zmianami w szkołach jest ich likwidacja w podstawówkach - takiej zmiany domagała się opozycja jeszcze przed wyborami.
Pomysł ten spotkał się z ciepłym przyjęciem wielu nauczycieli i rodziców, są jednak także tacy, którzy postulują, że odejście od prac domowych nie przyniesie uczniom niczego dobrego.
W sporze na argumenty "za" i "przeciw" bierze tez udział posłanka PO Kinga Gajewska, która opublikowała na portalu X grafikę Demokratycznej Szkoły Językowej "The Lemon Tree". Wynika z niej m.in., że co trzeci uczeń na odrabianie lekcji tylko z jednego przedmiotu przeznacza godzinę lub dłużej. Przy założeniu pięciu lekcji dziennie czas potrzebny na odrobienie prac domowych wynosi od dwóch i pół do nawet pięciu godzin.
Twórcy raportu zwracają uwagę na to, że nadmiar prac domowych prowadzi nie tylko do przemęczenia uczniów, ale też do tego, że nie mają oni czasu na realizację własnych zainteresowań. Dodatkowo ich zadawanie pogłębia nierówności wśród dzieci.
"Ta plaga prac domowych musi się skończyć! Więcej nie znaczy lepiej. Polscy uczniowie uczą się poza szkołą dłużej niż w innych krajach. Praca w domu nie jest zła, ale jeśli jest jej zbyt dużo, zniechęca wszystkie dzieci do nauki, a dodatkowo pogłębia różnice edukacyjne między uczniami" - komentuje Gajewska.
Ta plaga prac domowych musi się skończyć! Więcej nie znaczy lepiej. Polscy uczniowie uczą się poza szkołą dłużej niż w innych krajach. Praca w domu nie jest zła, ale jeśli jest jej zbyt dużo zniechęca wszystkie dzieci do nauki, a dodatkowo pogłębia różnice edukacyjne między… pic.twitter.com/7cLTqBpy59
— Kinga Gajewska (@gajewska_kinga) November 3, 2023
2. Najwięcej odrabiania z matematyki
Posłanka zachęciła także swoich obserwatorów do zapoznania się z wynikami badań opracowanymi przez Instytut Badań Edukacyjnych. Według wyliczeń ich twórców, prace domowe najczęściej zadają nauczyciele matematyki - praktycznie na każdej lekcji.
"Praca domowa pełni bardziej funkcję sprawdzianu i utrwalenia, niż rozwijania tych umiejętności, których aktualnie uczniowi najbardziej brakuje" - napisano we wnioskach dotyczących prac domowych z matematyki.
W raporcie wypisano również typowe błędy związane z zadawaniem prac domowych - są to m.in. nierealistyczne oczekiwania wobec uczniów, zadawanie zbyt wielu zadań, zadawanie prac domowych "za karę", nie podawanie jasnych wytycznych dotyczących rozwiązywania zadań, a także niedostosowywanie poziomu prac domowych do możliwości uczniów słabszych i lepszych.
"Najefektywniejsze są zadania domowe, które stanowią kontynuację lekcji, mają jasno określony cel, są na odpowiednim poziomie, stymulują samodzielną pracę ucznia i są potem z nim omawiane" - zaznaczono.
Wnioski płynące z badań pokazują, że polscy uczniowie uczą się poza szkołą dłużej niż w innych krajach, a problem ten dotyczy przede wszystkim szkół podstawowych. Twórcy raportu zwrócili także uwagę na potrzebę większej współpracy między nauczycielami w szkole: "ustalenie wspólnej polityki, zasad i wymiany dobrych praktyk".
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl