Nauczyciel wspomagający - kim jest, jaka jest jego rola?
Nauczyciel wspomagający to osoba, której zadaniem jest wspomaganie nauczania, włączanie dziecka w grupę lub w klasę szkolną. Dotyczy to uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie specjalnego kształcenia, w związku z autyzmem, zespołem Aspergera lub niepełnosprawnościami sprzężonymi. Odpowiednia organizacja pracy nauczyciela wspomagającego w sposób znaczący wzmacnia jakość edukacji włączającej w placówkach oświatowych. Jaka jest rola nauczyciela wspomagającego? Sprawdź!
1. Kim jest nauczyciel wspomagający?
Nauczyciel wspomagający to osoba posiadające kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej, której zadaniem jest wsparcie dziecka z niepełnosprawnością. W sposób ścisły współpracuje z nauczycielem prowadzącym ogólne zajęcia w klasie lub grupie przedszkolnej.
Nauczyciel ten zajmuje się nie tylko dzieckiem z niepełnosprawnością, choć jego obecność w klasie/grupie wiąże się z uczęszczaniem do niej takiego ucznia.
Najważniejszym zadaniem takiego nauczyciela jest włączyć niepełnosprawne dziecko do systemu edukacyjnego, w związku z czym nauczyciel wspomagający podejmuje wiele różnorodnych działań edukacyjnych, integracyjnych i wychowawczych z całą grupą/klasą, zawsze mając na uwadze dziecko dotknięte niepełnosprawnością.
2. Jakie kwalifikacje powinien mieć nauczyciel wspomagający?
Nauczyciel wspomagający, zgodnie z przepisami, powinien mieć przygotowanie z zakresu pedagogiki specjalnej (studia pięcioletnie magisterskie na kierunku pedagogika specjalna lub studia podyplomowe z tej dziedziny).
W szkołach i przedszkolach integracyjnych, do których wspólnie uczęszczają dzieci zdrowe i niepełnosprawne, istnieje formalny wymóg zatrudnienia nauczyciela wspomagającego.
## Jaka jest rola nauczyciela wspomagającego?
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9.08.2017 roku, w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym, nauczyciele wspomagający:
- wspólnie z innymi nauczycielami, wychowawcami i specjalistami prowadzą pracę wychowawczą z uczniami z niepełnosprawnością, niedostosowaniem społecznym oraz zagrożonymi niedostosowaniem społecznym;
- wspólnie z innymi nauczycielami prowadzą zajęcia edukacyjne oraz w porozumieniu z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami realizują zintegrowane działania i zajęcia, które określa program;
- na miarę potrzeb uczestniczą w zajęciach edukacyjnych prowadzonych przez innych nauczycieli, a także w zintegrowanych działaniach i zajęciach, określonych w programie, realizowanych przez innych nauczycieli, wychowawców i specjalistów;
- prowadzą zajęcia rewalidacyjne (odrębne zajęcia organizowane dla uczniów z niepełnosprawnością);
- udzielają pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne, a także nauczycielom, specjalistom i wychowawcom, realizującym określone w programie zintegrowane działania i zajęcia, w doborze metod i form pracy z uczniami niepełnosprawnymi, niedostosowanymi społecznie lub zagrożonymi niedostosowaniem społecznym.
Jak wynika z Rozporządzenia, nauczyciel wspomagający pracuje na trzech płaszczyznach:
- edukacyjnej;
- integracyjnej;
- wychowawczej.
Nauczyciel wspomagający powinien być swoistym promotorem, propagatorem edukacji włączającej, a także dzieci z niepełnosprawnością.