Likwidacja egzaminu ósmoklasisty? Pomysł skonsultowało 7 tys. dyrektorów szkół
Likwidacja egzaminu ósmoklasisty, usunięcie kuratorów oświaty i ograniczenie liczebności klas do 18 uczniów - to tylko niektóre pomysły zaprezentowane przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, które mają szansę wejść w życie.
1. Zmiany w oświacie
Odkąd nastąpiła zmiana na stanowisku Ministra Edukacji Narodowej, którą to funkcję, zamiast Przemysława Czarnka, od grudnia 2023 roku sprawuje Barbara Nowacka, dużo mówi się o planowanych zmianach w polskim szkolnictwie. Mają one objąć m.in. odchudzenie podstawy programowej, zrezygnowanie z jednej lekcji religii w tygodniu oraz z prac domowych - to ostatnie przynajmniej w klasach 1-3 szkół podstawowych.
Teraz Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty apeluje o jeszcze inne zmiany, w tym o zlikwidowanie egzaminu ósmoklasisty. Marek Pleśniar z OSKKO tłumaczył, że nie ma on dla uczniów żadnej wartości.
- Ten egzamin ósmoklasisty to złe rozwiązanie, bo nauczyciele zbytnio koncentrują się na przygotowaniu do egzaminów, a nie na przekazywaniu wiedzy. Poza tym odbywa się on na zakończenie nauki w szkole podstawowej, więc uczeń nie otrzyma informacji zwrotnej o tym, co należy poprawić ani nikt mu w tym nie pomoże. Cena tego egzaminu dla dzieci, ale też dla szkół, jest zbyt wysoka w porównaniu z zyskiem z niego - mówił w rozmowie z "Rzeczpospolitą".
Z kolei prof. Marek Konopczyński z Komitetu Nauk Politycznych PAN zaproponował, że egzamin ósmoklasisty, który jest kryterium rekrutacji do szkół ponadpodstawowych, mógłby być zastąpiony rozmowami kwalifikacyjnymi.
- Ale trzeba tak to zrobić, by nie dochodziło do dyskryminowania uczniów, bo każda szkoła będzie chciała wybrać sobie tych najzdolniejszych. Może gdyby nie było rankingów szkół, to nie byłoby problemu bardziej i mniej obleganych placówek - wyjaśnił.
W dokumencie zaproponowanym przez Ogólnopolskie Stowarzyszenie Kadry Kierowniczej Oświaty, które skonsultowano z 7 tys. dyrektorów szkół, zaproponowano również m.in. zmniejszenie liczebności klas do 18 uczniów, likwidację ocen cyfrowych na rzecz opisowych oraz likwidację kuratorów oświaty.
- Ostatnie lata pokazały, jak można wykorzystywać kuratoria oświaty do celów politycznych. Widzieliśmy, co robili kuratorzy, z których najbardziej znana była Barbara Nowak, ale przecież takie rzeczy działy się też w innych województwach. Odejdźmy od myśli, że kurator oświaty ma jakąś władzę nad szkołą. Władzę ma dyrektor, a kurator jest po to, by mu pomagać - powiedział prof. Marek Konopczyński.
Do zaproponowanych zmian odniosła się wiceminister edukacji Katarzyna Lubnauer.
- Poddajemy analizie wszystkie propozycje zawarte w dokumencie przygotowanym przez OSKKO. Zdajemy sobie sprawę z tego, ze ministerstwo przez osiem lat było zamknięte na konsultacje społeczne. My chcemy to zmienić. (...) Chcemy, aby szkoły zyskały większą autonomię. O szczegółach tych rozwiązań możemy z każdym rozmawiać - zdradziła cytowana przez "Rzeczpospolitą".
- Wymyślmy polską szkołę na nowo. Nie róbmy tego szybko ani z doskoku. Porozmawiajmy, wspólnie zastanówmy się nad zmianami i ustalmy długoterminowy plan działania. Ważne, by robić to we współpracy ze wszystkimi środowiskami szkolnymi - powiedział Pleśniar.
Tegoroczny egzamin ósmoklasisty ma się odbyć w dniach 14-16 maja 2024 roku. Jego wyniki mają być znane 3 lipca.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl