Przejdź na WP

Jaką wodę wybrać dla dziecka?

Bez jedzenia można wytrzymać jakiś czas, bez wody nie. Jest ona niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Poprawia działanie mózgu, usprawnia procesy myślowe, ma wpływ na pracę systemu termoregulacji, czyli utrzymanie prawidłowej ciepłoty ciała. Zależy od niej naprawdę wiele.

Zobacz film: "Woda z kurkumą. Jakie ma działanie?"

1. Ile wody potrzeba?

Ilość wody niezbędnej do wypicia każdego dnia jest zależna od wieku i masy ciała. Na początku swojego życia odpowiednią ilość dzieci dostają wraz z mlekiem matki bądź w odpowiednich proporcjach wraz z mlekiem modyfikowanym. Niemowlętom w wieku trzech miesięcy potrzeba od 750 do 850 ml wody dziennie. Sześciomiesięczny maluch powinien otrzymywać od 950 do 1100 ml dziennie, roczne dziecko od 1150 do 1300 ml. Oczywiście w miarę wzrostu dziecka, rośnie jego zapotrzebowanie na wodę, podobnie jak i podczas wzmożonej aktywności fizycznej czy w upalne dni. Około 10. roku życia jest to półtora litra dziennie. Nastolatki w wieku od 11 do 18 lat powinny już wypijać około dwóch litrów wody każdego dnia.

Dziecko należy edukować od samego początku i przyzwyczajać do picia wody tak, by wyrobić w nim nawyk sięgania po nią, nawet w momentach, w których nie czuje ono wielkiego pragnienia. Wyrobienie nawyku picia czystej wody, pozbawionej cukru i zbędnych kalorii wspiera zdrowy rozwój, oczyszcza organizm z toksyn, wspomaga metabolizm, zapobiega zaparciom.

2. Rodzaje wód

Na rynku można wyróżnić (w zależności od pochodzenia) trzy rodzaje wód: źródlaną, mineralną i stołową. Woda źródlana pochodzi z podziemnego złoża, z którego wypływa naturalnie lub jest z niego czerpana. Jej skład chemiczny może nieznacznie się zmieniać. Zawiera śladowe ilości składników mineralnych i właściwie niewiele różni się od wody z kranu, oprócz tego, że jest czystsza chemicznie i mikrobiologicznie. Świetnie nadaje się do gotowania. Jest też dobrym wyborem w przypadku dzieci, ponieważ ze względu na niski stopień mineralizacji (zawiera 150 – 500 mg/l), dzieci mogą ją pić niemal bez ograniczeń.

Woda mineralna pochodzi ze złoża podziemnego, które jest izolowane od zanieczyszczeń zewnętrznych i zawiera w sobie dużo mikro- i makroskładników. Jest znacznie lepsza do picia. Może być niskozmineralizowana (zawiera wówczas poniżej 500 mg składników mineralnych/l), średniozmineralizowana (500-1500 mg/l) i wysokozmineralizowana (powyżej 1500 mg/l). Woda stołowa zaś to mieszanka wody źródlanej z naturalną wodą mineralną, składnikami mineralnymi czy naturalnymi solami.

Nawadniające napoje, które są zdrowsze niż woda
Nawadniające napoje, które są zdrowsze niż woda [6 zdjęć]

Co pić, gdy na dworze żar leje się z nieba? Jak się nawadniać? Czysta woda nie zawsze zdaje egzamin....

zobacz galerię

3. Jaka woda jest najlepsza?

Oferta wód mineralnych na rynku jest bardzo szeroka. Często naturalną wodę mineralną wypierają te smakowe, które ze względu na dużą zawartość cukru lub innych substancji słodzących nie są najlepszym wyborem dla dziecka.

Już matki w ciąży czy karmiące piersią powinny zastanowić się nad wyborem wody, która najkorzystniej będzie oddziaływać na malucha. Najlepszym wyborem są naturalne wody mineralne, ewentualnie zwykła woda z kranu, ale tylko przegotowana oraz oligoceńska. W diecie dziecka karmionego sztucznie jedzenie powinno być przygotowywane jedynie na bazie przegotowanej niskozmineralizowanej wody butelkowanej o niskiej zawartości sodu. Najlepiej, gdy woda, którą podaje się dzieciom, ma temperaturę pokojową.

Zobacz też:

Dzieci, które ukończyły rok życia mogą już pić wodę nieprzegotowaną i niskozmineralizowaną. Trzylatkowi można podać średniozmineralizowaną, pamiętając i kontrolując, by nie zawierała więcej niż 20 mg/l sodu i siarczanów, a przeznaczona dla dzieci poniżej 7 lat nie więcej niż 1,5 mg/l fluorków.

4. Czego w wodzie nie powinno zabraknąć?

W wodzie mineralnej, którą podaje się dzieciom, nie powinno zabraknąć ważnych składników mineralnych: wapnia, potasu oraz magnezu. Każdy z pierwiastków odgrywa inną rolę. Wapń będzie wzmacniał zęby i kości malucha, potas pobudzi pracę mięśni i nerwów, a magnez wspomoże pracę układu nerwowego.

5. Jakiej wody nie podawać dziecku?

Wody wysokozmineralizowane, z dużą zawartością sodu, gazowane oraz lecznicze nie są przeznaczone dla najmłodszych. Na rynku jest sporo naturalnych wód mineralnych, posiadających pozytywną ocenę Instytutu Matki i Dziecka czy Centrum Zdrowia Dziecka. Zawsze warto przed zakupem wody dla swojej pociechy sprawdzić czy posiada odpowiednie atesty (np. Państwowego Zakładu Higieny) i certyfikaty. Dają one gwarancję jakości, czystości i dopuszczalnego składu, a w przypadku najmłodszych pewność warto mieć. W wodzie już po kilku godzinach po otwarciu butelki mogą się rozwinąć drobnoustroje, dlatego należy ją przechowywać w lodówce, jednak nie dłużej niż dwa dni.

Jaką wodę wybrać dla dziecka?
Jaką wodę wybrać dla dziecka? (123rf)

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.