Jak uzupełniać niedobory witaminy D?

Witamina D nazywana jest „słoneczną witaminą”, ponieważ to właśnie słońce stanowi podstawowe źródło jej pozyskiwania. Jest ona niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Odpowiada za wytrzymałość układu kostnego oraz prawidłową pracę systemu odpornościowego. W przypadku kobiet ciężarnych oraz karmiących piersią niedobór witaminy D może mieć bardzo negatywne skutki dla zdrowia dziecka i prowadzić do ciężkich chorób w wieku dorosłym. Aby zapewnić dziecku jak najlepsze warunki rozwoju i uniknąć powikłań, każda mama powinna przyjmować suplementy diety zawierające witaminę D.

spis treści

Zobacz film: "Prawidłowy przyrost masy ciała w ciąży"

1. Niedobór witaminy D

Badania wykonywane w różnych miejscach świata wykazały, że niedobór witaminy D występuje praktycznie w całej populacji. Pozyskanie odpowiedniej ilości tej witaminy z produktów spożywczych jest bardzo trudne. Większe jej dawki zawarte są jedynie w mięsie ryb, które mogą niestety zawierać również niebezpieczne dla zdrowia toksyny. Z kolei w innych produktach spożywczych, takich jak jajka kurze czy mleko, witamina D występuje jedynie w śladowych ilościach niewystarczających do pokrycia powstałego deficytu.

Niedobór witaminy D rośnie w całej populacji
Niedobór witaminy D rośnie w całej populacji (123RF)

Jednak to nie pokarm stanowi podstawowe źródło witaminy D, lecz słońce, którego promienie aktywują jej syntezę w skórze. Niestety, w naszym kraju liczba dni słonecznych jest bardzo mała i synteza witaminy D jest możliwa jedynie w okresie wiosenno-letnim, gdy słońce znajduje się wysoko na niebie. Poza tym obecnie coraz mniej czasu spędzamy na świeżym powietrzu, a coraz częściej jesteśmy zamknięci w czterech ścianach, co również bardzo przyczynia się do niedoboru witaminy D. Okazuje się, że bardzo często jedynym wyjściem jest suplementacja.

2. Witaminy dla kobiet ciężarnych

Sposób odżywiania się kobiety ciężarnej ma ogromny wpływ zarówno na jej zdrowie, jak i prawidłowy rozwój płodu. Niedobór witaminy D bardzo często prowadzi do wystąpienia niebezpiecznych chorób między innymi cukrzycy ciążowej, bakteryjnej infekcji pochwy oraz rzucawki przedporodowej. Schorzenia te stanowią bezpośrednie zagrożenie dla zdrowia i życia matki oraz jej nienarodzonego dziecka.

Jedzenie bogate w witaminę D
Jedzenie bogate w witaminę D [10 zdjęć]

Witamina D może być syntetyzowana w organizmie ludzkim na skutek działania promieniowania słonecznego....

zobacz galerię

Sposób odżywiania się przyszłej matki ma bezpośredni wpływ na rozwój płodu. Liczba powikłań, które są wynikiem niedoboru witaminy D, jest bardzo duża. Mogą one mieć skutek zarówno natychmiastowy, jak i długofalowy. Aby zapewnić dziecku jak najlepsze warunki rozwoju, kobieta ciężarna powinna prawidłowo się odżywiać i pamiętać o suplementacji.

Musisz to wiedzieć

3. Witamina D a rozwój dziecka

Jednym z głównych zadań witaminy D jest stymulowanie wchłaniania fosforu i wapnia. Fosfor jest podstawowym budulcem tkanek miękkich, na przykład serca i mózgu. Natomiast wapń odpowiada za mocne kości i zęby. Gdy kobieta ciężarna dba o odpowiednią suplementację witaminy D, może zapobiec wielu groźnym powikłaniom zagrażającym noworodkowi, takim jak wadliwa budowa układu kostnego lub niska masa urodzeniowa. Suplementacja diety zmniejsza również prawdopodobieństwo wystąpienia niedoboru wapnia we krwi, czyli tak zwanej hipokalcemii. Niski poziom wapnia może być między innymi przyczyną krzywicy w wieku dziecięcym lub rozmiękczania kości w późniejszym okresie. Właściwy poziom witaminy D sprzyja prawidłowemu rozwojowi mózgu dziecka.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.