Gestykulowanie może rozwijać twórcze myślenie u dzieci
Według badań w "Psychological Science", czasopiśmie Towarzystwa Nauk Psychologicznych, zachęcanie dzieci, aby używały gestów, gdy myślą, może pomóc im wymyślić więcej kreatywnych pomysłów.
"Nasze badania pokazują, że dzieci w sposób naturalny gestykulują, kiedy myślą o nowatorskich sposobach wykorzystania z przedmiotów codziennego użytku, a im bardziej gestykulują, tym więcej pomysłów przychodzi im do głowy" - mówi psycholog Elizabeth Kirk z Uniwersytetu York.
"Kiedy poprosiliśmy dzieci, aby gestykulowały, były w stanie wymyślić jeszcze bardziej kreatywne pomysły".
Istniejące badania wykazały, że gesty mogą pomóc rozwiązać niektóre rodzaje problemów. Kirk i jej koleżanka Carine Lewis z Uniwersytetu Hertfordshire postawiły hipotezę, że może to szczególnie pomagać wymyślać twórcze lub alternatywne zastosowania dla przedmiotów codziennego użytku.
"Gestykulowanie może pozwolić nam na zbadanie właściwości elementów, na przykład, ich pozycji, wielkości, kształtu itp. I może to wywołać kreatywne pomysły odnośnie do ich zastosowań" - wyjaśnia Kirk.
W pierwszym badaniu naukowcy porównali spontaniczną kreatywność dzieci, z tymi, które albo nie chciały lub nie mogły gestykulować.
W sumie badanie objęło 78 dzieci, od lat 9 do 11 lat, pokazano im serię obrazów przedstawiających zwykłe artykuły gospodarstwa domowego, w tym gazety, puszkę i czajnik. Naukowcy poprosili dzieci, by spojrzały na każdy obraz i wymieniły tak dużo nowych zastosowań, jak to możliwe.
Dzieci miały tyle czasu, ile chciały, kiedy przerywały, naukowcy zachęcali je, mówiąc: "Co jeszcze można z tym zrobić?" Część uczestników ukończyła zadanie dwukrotnie, w jednej wersji zadania, nosili oni rękawiczki, które ograniczały ich zdolność do gestykulacji.
ZOBACZ TAKŻE:
Naukowcy opisywali każdą sesję, mierząc liczbę nowych zastosować przedmiotów wymienioną przez każdego uczestnika, jak również ich oryginalność.
Zebrane dane pokazały, że intensywniejsza gestykulacja wiązała się z większą liczbą twórczych pomysłów.
Ograniczenie zdolności dzieci do gestu nie wpłynęła na ich zdolność do wymyślenia kreatywnych zastosowań dla obiektów: dzieci, które swobodnie gestykulowały, wymyśliły tyle samo pomysłów co ci, którzy nosili rękawiczki i nie mogli gestykulować. Co może wskazywać na jeszcze inne strategie twórcze, gdy ręce dzieci są ograniczone.
W drugim eksperymencie, 54 dzieci w przedziale od 8 do 11 lat, wykonywało takie samo zadanie polegające na wymyślaniu alternatywne zastosowań. W niektórych przypadkach dzieci gestykulowały normalnie; w innych przypadkach, naukowcy poprosili dzieci, aby pokazały rękoma, w jaki sposób użyć tych przedmiotów.
Dane wykazały, że zachęcanie dawało efekty. Dzieci, które gestykulowały normalnie, wykonały średnio 13 gestów, a ci, którzy zostali specjalnie poproszeni o gesty, wykonali średnio około 53 gesty.
Gesty i zachęcanie do nich wzmocniły kreatywność. Dzieci, które zostały zachęcone do gestu, wygenerowały większą liczbę nowych zastosowań dla przedmiotów codziennego użytku, niż zrobiły to dzieci, którym nie dano żadnej specjalnej instrukcji.
"Nasze odkrycia dają coraz liczniejsze dowody wskazujące na rolę gestów w myśleniu i mogą mieć zastosowanie w szkole" - twierdzą Kirk i Lewis w swoim artykule. "Sugerowanie dzieciom, aby używały gestów, gdy myślą, może pomóc im wykorzystać nowe pomysły. Dzieci powinny być zachęcane do gestykulowania, gdy myślą".