Dziewczęta tracą wiarę we własny talent już w wieku sześciu lat
Dziewczęta zaczynają postrzegać siebie jako mniej utalentowane od chłopców już w wieku 6 lat, orzekła grupa amerykańskich naukowców. Mówią, że "przygnębiające" wyniki sugerują, iż problem może mieć wpływ na przyszłe kariery dziewczynek.
1. Starsze dziewczęta nie są pewne swoich możliwości
Zespół naukowców z Uniwersytetu Princeton, Uniwersytetu w Nowym Jorku i Uniwersytetu w Illinois zbadał, kiedy zaczęły pojawiać się te stereotypy na temat płci. W badaniu wzięło udział 400 dzieci, opublikowano je w czasopiśmie „Science”. Początkowo 5-latni chłopcy i dziewczęta mieli podobną samoocenę, różnice wyszły na jaw dopiero po roku. Podejrzewa się, że powodem takiego stanu rzeczy jest przekaz mediów, nauczycieli i innych dzieci.
W czasie badania podzielono dzieci w wieku pięciu, sześciu i siedmiu lat na grupy, w których wykonywali różne ćwiczenia. W jednym z nich, czytano historię o kimś, kto jest "naprawdę inteligentny", ale nie było jasne, o kim dokładnie ta historia jest. Potem dzieci miały zgadnąć, kto był bohaterem.
Do wyboru miały dwóch mężczyzn i dwie kobiety. W wieku pięciu lat, chłopcy wybierali mężczyzn, a dziewczęta wybierały kobiety w 75 proc. przypadków. Ale już rok później zarówno chłopcy, jak i dziewczęta częściej wybierali mężczyzn.
W innym scenariuszu grupy dzieci grały w nową grę planszową. Niektóre pudełka były oznakowane „dla dzieci, które są naprawdę inteligentne”, inne zaś „dla dzieci, które potrafią bardzo się strać”.
Zarówno dziewczynki, jak i chłopcy chętnie wybierali gry wymagające myślenia, jednak dziewczynki w wieku sześciu i siedmiu lat rzadziej mówiły, że podoba im się gra dla inteligentnych dzieci.
Prof Andrzej Cimpian, jeden z naukowców, którzy brali udział w badaniu, powiedział, że "wnioski, które wynikają z tych danych mówią, że małe dzieci są narażone wpływy współczesnej kultury, która zakłada, że geniusz jest częściej mężczyzną niż kobietą.
To przygnębiające, że te efekty pojawiają się tak wcześnie. Kiedy je widzisz, zdajesz sobie sprawę, jak trudne będzie życie niektórych dziewczynek".
2. Stereotypy przyjęte w młodym wieku kształtują całe późniejsze życie
We wcześniejszych badaniach przyjrzał się karierom akademickim i ich związkom z wrodzoną błyskotliwością, która pozwala odnieść sukces. Argumentował on, że tym więcej osób oceniło potrzebę geniuszu – w dziedzinach takich jak fizyka i filozofia - im mniej kobiet angażowało się w te dziedziny nauki.
Prof Cimpian dodał, że stereotypy wykształcone w dzieciństwie mogą wpłynąć na przyszłe życie. W wieku pięciu, sześciu lub siedmiu lat nie myślisz o karierze, ale kiedy robisz to za kilkanaście lat, przekonania z dzieciństwa biorą w tym udział. To narasta, jak kula śnieżna”.
Zobacz także
Główny autor badań, dr Lin Bian podkreśla, jak ważne jest uświadamianie rodziców i nauczycieli, aby podkreślali znaczenie ciężkiej pracy.
"Badania sugerują, że każdy radzi sobie lepiej, jeżeli wierzy, że ciężka praca jest kluczem do sukcesu. W naszych badaniach okazało się, dziewczyny są w szczególności wrażliwe na wpływ komunikatów poświęconych ciężkiej pracy - stały się równie zainteresowane „mądrą” grą, jak chłopcy. W ten sposób podnosimy znaczenie ciężkiej pracy jako środka do sukcesu. Może to chronić, a nawet promować interesy młodych dziewcząt" – mówi.