Co zrobić, by przeziębienie nie skazało malucha na ferie w łóżku?

Twoje dziecko nie może się doczekać zimowych ferii? Nic dziwnego, bo zapowiadają się same atrakcje – łyżwy, sanki, bitwy na śnieżki i rodzinne spacery. Jeśli martwisz się, że przeziębienie może pokrzyżować wasze plany, powinnaś zadbać o ochronę malucha przed wirusami i bakteriami. Co zrobić, żeby zapobiec zimowym infekcjom i w pełni wykorzystać okres ferii?

1. Skuteczna profilaktyka

Katar, kaszel, zatkany nos i ból gardła to najczęstsze dziecięce dolegliwości. Wirusy atakują zwłaszcza jesienią i zimą, gdy robi się chłodniej, a maluchy mają obniżoną odporność. Każda mama chce ustrzec dziecko przed chorobą i zażywaniem leków, dlatego tak ważna jest profilaktyka. Istnieje kilka skutecznych sposobów, by uniknąć zarażenia i przetrwać zimę w dobrej formie, nie martwiąc się o plany na ferie.

2. Higiena na zdrowie

Zacznij od odpowiedniej higieny – to podstawa, by uniknąć przeziębienia. Kształtuj w swoim dziecku dobre nawyki częstego mycia rąk. Po powrocie z przedszkola i szkoły, po zabawie i przed każdym posiłkiem pilnuj, by maluch umył ręce ciepłą wodą z mydłem. To przyzwyczajenie, które naprawdę może ochronić dziecko przed chorobą, ponieważ najwięcej groźnych bakterii i wirusów przenosi się właśnie z dłoni w okolicę nosa i ust, a stąd już krótka droga do spędzenia ferii w łóżku.

Zobacz film: "Pomysły na rodzinną aktywność fizyczną"

3. Zdrowy dom bez zarazków

Czy wiesz, że domowe sprzęty również mogą być siedliskiem bakterii, które powodują przeziębienia u dzieci? Właśnie dlatego ważne jest, by regularnie sprzątać, myć i prać dziecinne zabawki, a także często zmieniać pościel i piżamkę malucha. Pamiętaj też o systematycznym wietrzeniu pomieszczeń, ponieważ wpuszczenie świeżego powietrza zmniejszy stężenie zanieczyszczeń i zarazków w domu. Warto zadbać o odpowiednie nawilżenie powietrza w domu – ogrzewanie sprawia, że w większości mieszkań powietrze jest bardzo suche. Skutkiem są podrażnione i wysuszone błony śluzowe nosa i jamy ustnej u malucha, których objawami są katar i ból gardła.

4. Ubranie dopasowane do pogody

Wszystkie mamy boją się wpływu niskich temperatur, wiatru i śniegu na stan zdrowia swoich pociech. Aby ustrzec malucha przed przeziębieniem, powinnaś przede wszystkim dopasować ubiór do warunków na zewnątrz. Rezultatem przemarznięcia jest zwykle przeziębienie, ale pamiętajmy, że przegrzanie organizmu jest równie niebezpieczne dla zdrowia. Najlepiej ubierać dziecko „na cebulkę”, czyli stosować kilka warstw ubrań. Ten sposób ubierania zapewnia dobrą izolację przed wychłodzeniem. Sprawdza się również wtedy, gdy okazuje się, że na zewnątrz wcale nie jest tak zimno. Podczas spaceru możesz po prostu zdjąć malcowi jedną warstwę ubrań, a dziecko będzie mogło nadal komfortowo bawić się na zewnątrz.

5. Suplementy dla wzmocnienia malucha

Dowiedz się więcej

Jesienią, zimą, ale również wiosną, twoje dziecko może mieć obniżoną odporność. Aby wzmocnić malucha, warto stosować suplementy diety, które dostarczają porcji witamin i minerałów. Należy szukać preparatów zawierających witaminę C, ponieważ to właśnie ona najlepiej wspomaga pracę układu odpornościowego. Dobrymi, naturalnymi źródłami witaminy C są dzika róża oraz czarny bez. Regularne stosowanie suplementów diety sprawi, że maluch będzie odporny na ataki wirusów, a także będzie miał dobre samopoczucie i dużo energii do zabawy.

6. Sen na lepszą odporność

Dzięki odpowiedniej ilości snu twoje dziecko będzie mniej podatne na infekcje. W czasie snu organizm malucha regeneruje się i dotlenia, co wzmacnia jego odporność. Warto zadbać o to, by dziecko miało regularny rytm snu, czyli chodziło spać o jednej porze, a w ciągu dnia miało wzmacniającą drzemkę. Pamiętaj, że temperatura w pokoju dziecięcym nie powinna być zbyt wysoka – maluch będzie lepiej spał, a przy okazji hartował organizm, jeśli przed spaniem dobrze wywietrzysz pomieszczenie.

7. Codzienna aktywność na świeżym powietrzu

Znajdź czas na codzienny spacer z dzieckiem, również zimą. Spędzanie czasu na świeżym powietrzu uodparnia na choroby i jest świetną formą zabawy. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu to świetny sposób na dotlenienie organizmu. Poza tym zimowe słońce jest bezcennym źródłem witaminy D, tak ważnej dla zdrowia kości, ale też odporności malca. Korzystajcie z zimowych form ruchu – idźcie na łyżwy, sanki, narty. Sport uprawiany regularnie wzmacnia odporność i poprawia kondycję dziecka.

Zapomnij o feriach w domu, z gorączką i katarem – te proste metody pozwalają wzmocnić malucha i podbudować jego naturalną odporność. Dzięki temu będziecie mogli bez obaw planować zimowe wyjazdy i zabawy na zbliżające się ferie.

spis treści
rozwiń

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.
    Podoba Ci się ten artykuł? Chcesz więcej? Polub
    i bądź na bieżąco!