Trwa ładowanie...

Co to jest tofu?

Tofu to częsty składnik dań wegetariańskich i wegańskich. Stanowi odpowiednik dobrze znanego nam twarożku. Otrzymuje się go z mleka sojowego, które bogate jest w wapń, fosfor i białko. Jak jeść tofu i gdzie je kupić? Podpowiadamy.

Zobacz film: "Niedojrzałe liczi jest toksyczne"

spis treści

1. Czym jest tofu?

Tofu to żaden nowoczesny ''wynalazek". W Chinach znany jest od wieków. W Europie zdobył popularność w ostatnich latach, kiedy to modny stał się weganizm. To właśnie w diecie roślinnej twarożek sojowy bywa najczęściej wykorzystywany. Wyróżnia się bardzo dużą zawartością białka, dzięki czemu jest dobrym zamiennikiem mięsa.

Tofu w kuchni
Tofu w kuchni (123rf)

Według przekazów tofu powstało przez przypadek podczas zakwaszania mleka sojowego. Szybko jednak podbiło serca (i podniebienia!) Azjatów. Trudno wyobrazić sobie bez niego kuchnię japońską, wietnamską i tajlandzką.

2. Tofu – składniki odżywcze

Tofu to źródło wielu witamin i minerałów. W swoim składzie ma sporo wapnia, żelaza, fosforu oraz witamin z grupy B. Nie zawiera cholesterolu i ma niewiele kalorii, stąd tofu polecane jest osobom chcącym pozbyć się zbędnych kilogramów.

W tofu znaleźć można również fitoestrogeny (izoflawony). Naśladują one działanie naturalnych hormonów płciowych – estrogenów. Uważa się, że mogą łagodzić objawy menopauzy i zmniejszać ryzyko rozwoju niektórych nowotworów, m.in. raka piersi. Dzieje się tak dlatego, że izoflawony charakteryzują się zdolnością regulowania niektórych zjawisk związanych z niekontrolowanym wzrostem komórek nowotworowych.

Zauważono ponadto, że regularne spożywanie mleka sojowego i jego przetworów, w tym tofu, w znacznym stopniu zmniejsza ryzyko zachorowania na raka prostaty.

Bogate w fitoestrogeny tofu szczególnie polecane jest kobietom, u których pojawiają się pierwsze objawy zaburzenia cyklu miesiączkowego. Te naturalne hormony złagodzą objawy menopauzy, do których należą m.in. drażliwość, bóle głowy, uderzenia gorąca, potliwość, zmęczenie i osłabienie. Ale uwaga: tofu jest stosunkowo silnym alergenem. Osoby uczulone na soję nie powinny go spożywać. Warto też mieć na uwadze, że spożywanie soi i produktów sojowych w nadmiarze może negatywnie wpływać na pracę tarczycy.

3. Tofu w kuchni

Cechą wyróżniającą tofu jest jego neutralność smakowa. Twarożek sojowy przyjmuje smak innych produktów, stąd tak często dodaje się go m.in. do sałatek. Popularne jest też wędzone tofu. Smakoszy kuchni azjatyckiej zainteresuje z kolei zupa z tofu z dodatkiem papryczki chilli, trawy cytrynowej i boczniaków. Sojowy twarożek można również smażyć i grillować.

A jak szybko przygotować tofu? Przepisy na błyskawiczne dania sugerują podać je w wersji wegańskiej jajecznicy. Tofucznica, bo o niej mowa, to pomysł na pożywne i smaczne śniadanie. Robi się ją podobnie jak klasyczną jajecznicę.

Tofu może być też wykorzystywane do dań słodkich. W niektórych wegańskich przepisach zastępuje twaróg w serniku.

4. Gdzie kupić tofu?

Tofu stało się dziś na tyle popularnym produktem, że można kupić je niemal w każdym markecie (dawniej dostępny był w sklepach z produktami kuchni azjatyckiej). Za 200 g opakowanie naturalnego tofu zapłacić trzeba ok. 6 zł. Droższe jest tofu ekologiczne.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.