Trwa ładowanie...

Jak obliczyć prędkość? Wzór

Matematyka jest jedną z podstawowych dziedzin nauki dzieci w szkole. Z przedmiotem tym warto być na bieżąco, ponieważ nawet drobne zaległości powodują, że dalsze etapy przestają być zrozumiałe. Wielu uczniów ma problemy z obliczaniem na podstawie wzoru. Dziś podajemy wzór na prędkość. Sprawdź, czy już go znasz!

Zobacz film: "Wysokie oceny za wszelką cenę"

spis treści

1. Jak obliczyć prędkość?

W wektorowej definicji prędkość jest wielkością fizyczną, która wyraża zmianę położenia wektora w czasie. Jest również wielkością oznaczającą drogę przebytą w określonej jednostce czasu. Wartość prędkości nazywana jest często szybkością. Podstawową jednostką prędkości w układzie SI jest metr na sekundę.

Prędkość może być definiowana w różny sposób, wyrażana jest zaś w zależności od rodzaju ruchu lub układu współrzędnych.

Wartością prędkości jest szybkość, podstawowy wzór na prędkość więc właśnie szybkość wyznacza. Aby ją obliczyć, przyjmijmy oznaczanie S jako przebyta droga, a t jako czas potrzebny na jej przebycie.

Wzór na prędkość w znaczeniu szybkości to:

V = S/t

To wzór na prędkość średnią. Odnosi się on do sytuacji, w której zakładamy ruch jednostajny. W ruchu tym bowiem prędkość chwilowa, z jaką porusza się ciało, równa się prędkości średniej.

Matematyczne esy-floresy
Matematyczne esy-floresy [4 zdjęcia]

Zabawy i ćwiczenia do nauki i liczenia - figury.

zobacz galerię

2. Wzór na prędkość zmodyfikowany

Wzór, który przedstawiliśmy, wyznacza wartość prędkości, pomijając jednak zwrot oraz kierunek. Często uwzględnienie tych elementów jest dla obliczeń kluczowe, dlatego istnieją na prędkość wzory zmodyfikowane.

W wektorowej postaci warto uwzględnić informację o tym, że kierunek tego wektora zgodny jest z kierunkiem, w który przesuwa się ciało.

Dlaczego dzieci nie radzą sobie z matematyką?
Dlaczego dzieci nie radzą sobie z matematyką?

Matematyka królową nauk? W stwierdzeniu tym wiele jest prawdy, wszak światem dorosłych rządzą liczby....

przeczytaj artykuł

Przyjmując za wektor przesunięcia oznaczenie delta S, t zaś jako czas, w którym nastąpiło to przesunięcie, to średnią prędkość wektorową może obliczyć wg wzoru:

V = (D)S/t

Gdzie:

V - szybkość; D - delta; S - szybkość; t - czas.

Średnia prędkość i średnia prędkość wektorowa są sobie równe jedynie, jeśli mamy do czynienia z ruchem prostoliniowym.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska Media SA z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.