Wielkie zmiany w klasach I-III. Odwrócił się trend na katechezie
Jeszcze do niedawna mówiło się o tym, że odpływ uczniów z lekcji religii jest zauważalny przede wszystkim w szkołach średnich i ostatnich klasach szkół podstawowych. Teraz trend się zmienia. 10 czerwca rozpoczęło się 398. Zebranie Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, na którym duchowni rzymskokatoliccy rozmawiają o zmianach w szkolnej katechezie, które przeprowadza ministra edukacji Barbara Nowacka.
1. Spada zainteresowanie lekcjami religii
W poznańskich szkołach, jak przekazała "Gazeta Wyborcza", dwa lata temu na religię chodziło ok. 70 proc. uczniów szkół podstawowych i mniej więcej jedna trzecia uczniów szkół średnich. Obecnie liczba chętnych spada.
- Syn jest w pierwszej klasie i nawet przez myśl mi nie przeszło, by zapisać go na lekcje religii. Nie zagłębiając się w dramatyczną wiarygodność Kościoła, postanowiliśmy w ogóle go nie ochrzcić. A zaznaczę, że urodzona kilka lat wcześniej córka jest ochrzczona. W tych okolicznościach trudno, żeby dziecko chodziło na religię - mówi mama ośmioletniego Antka.
Antek wraz z dziewięciorgiem innych dzieci zamiast na lekcje religii uczęszcza do świetlicy. Podobna sytuacja jest u drugoklasisty z jednej ze społecznych szkół w Poznaniu, którego mama przyznaje, że także nie był chrzczony.
"Rosnąca z każdym rokiem laicyzacja polskiego społeczeństwa przekłada się na spadek uczniów chodzących na lekcje religii" - komentował jesienią sytuację Piotr Tomasik, konsultor Komisji Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski w rozmowie z PAP.
2. Zmniejszenie liczby godzin religii w szkołach
Przemysław Foligowski, dyrektor wydziału oświaty w urzędzie miasta Poznania, przyznaje, że tendencję malejącą jeśli chodzi o liczbę dzieci uczęszczających na religię widać nie tylko w Poznaniu, ale i w całej Polsce. Jak zaznacza, obecnie ok. 40 proc. uczniów w podległych UM szkołach uczestniczy w takich zajęciach.
- W podstawówkach był trend, że do komunii świętej dzieci na religię chodziły, potem był spadek zainteresowanie w środkowych klasach, a w klasie ósmej lekki wzrost, który wynikał z bierzmowania. W liceach już nie ma nawet jednej trzeciej zainteresowanych uczennic i uczniów - mówi.
To, co można zrobić w takiej sytuacji, jak zaznacza Foligowski, to wystąpić do władz poznańskiej kurii o zmniejszenie liczby godzin religii z dwóch do jednej tygodniowo.
- Zmniejszenie zainteresowania lekcjami religii jest procesem, który w ogóle nie jest sterowany przez samorząd, co uważam za bardzo duży plus. Jest to sytuacja oddolna - tłumaczy Marta Mazurek, radna miejska i po raz drugi wiceprzewodnicząca komisji oświaty i wychowania.
Jak wynika z danych Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego w 2022 roku ochrzczono najmniej dzieci (302 tys.) odkąd Kościół prowadzi statystyki (nie ma danych na 2023 rok). Spadki obserwowane są także w przypadku bierzmowania i ślubów kościelnych.
3. Rozmowy Kościoła z MEN
10 czerwca rozpoczęło się 398. Zebranie Plenarnego Konferencji Episkopatu Polski, którego głównym tematem będzie nauczanie religii w szkole w kontekście zmian wprowadzonych przez Barbarę Nowacką, ministrę edukacji. Chodzi m.in. o usunięcie oceny z religii ze średniej.
- Do tego momentu odbyły się dwa spotkania tego zespołu (Komisji Wychowania Katolickiego KEP) w MEN. Dotyczyły one dwóch kwestii, które w rozporządzeniach pani minister zaproponowała czy już wprowadziła: niewliczania ocen z religii do średniej na świadectwach i (...) łączenia klas podczas zajęć z lekcji religii - powiedział bp Wojciech Osial, przewodniczący Komisji Wychowania Katolickiego KEP, cytowany przez PAP.
Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl