Trwa ładowanie...

Podstawa programowa przedszkole. Jaka obowiązuje?

 Agnieszka Gotówka
16.12.2022 09:13
Podstawa programowa przedszkole. Jaka obowiązuje?
Podstawa programowa przedszkole. Jaka obowiązuje? (https://stock.adobe.com/)

Podstawa programowa w przedszkolu określa umiejetności, jakie powinno nabyć dziecko przed pójściem do szkoły. Jest ona realizowana zarówno w przedszkolach publicznych, jak i niepublicznych.

spis treści

1. Podstawa programowa (przedszkole) – obszary rozwoju

Zacznijmy od wyjaśnienia, co to jest podstawa programowa. Jest to dokument określony Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej ogłoszony przez właściwego ministra do spraw oświaty i wychowania. Zawiera zestaw treści nauczania i umiejętności, które musi zdobyć dziecko na danym etapie edukacji.

Nowa podstawa programowa w przedszkolu nie tylko opisuje proces edukacji, ale kładzie też akcent na wspomaganie rozwoju fizycznego, emocjonalnego, społecznego i poznawczego.

Zobacz film: "Ile i co powinien jeść przedszkolak?"

"Celem wychowania przedszkolnego jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka. Wsparcie to realizowane jest przez proces opieki, wychowania i nauczania – uczenia się, co umożliwia dziecku odkrywanie własnych możliwości, sensu działania oraz gromadzenie doświadczeń na drodze prowadzącej do prawdy, dobra i piękna. W efekcie takiego wsparcia dziecko osiąga dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji" – wskazuje najnowsza podstawa programowa w przedszkolu.

"Niektóre matki pytają, czy był na dłużej w toalecie..." Jakie zachowania rodziców najbardziej irytują nauczycielki w przedszkolu?
"Niektóre matki pytają, czy był na dłużej w toalecie..." Jakie zachowania rodziców najbardziej irytują nauczycielki w przedszkolu?

Te wieczne pytania, dlaczego synek nie zjadł całego obiadu. A chociaż mięsko? Czy dostał dolewkę kompotu?

przeczytaj artykuł

Aktualna podstawa programowa w przedszkolu określa zadania przedszkola, do których należą m.in:

  • wsparcie wielokierunkowej aktywności dziecka,
  • wzmacnianie poczucia wartości i indywidualności,
  • przedstawianie dziecku treści adekwatnych do jego poziomu rozwoju, możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania (z poszanowaniem indywidualnych potrzeb izainteresowań),
  • przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne.

Według podstawy programowej przedszkole ma obowiązek organizować zajęcia, które umożliwią dziecku poznawanie kultury i języka mniejszości narodowej lub etnicznej lub języka regionalnego, np. kaszubskiego.

2. Co powinien umieć 6-latek (podstawa programowa)?

Dziecko opuszczające mury przedszkola powinno m.in.:

  • zgłaszać potrzeby fizjologiczne i samodzielnie wykonywać podstawowe czynności higieniczne,
  • samodzielnie się ubierac i rozbierać (również zapinać guziki i wiązać sznurowadła),
  • spożywać posiłki z użyciem sztućców, nakrywać do stołu i sprzątać po posiłku,
  • komunikować potrzebę ruchu i odpoczynku,
  • uczestniczyć w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich,
  • inicjować zabawy konstrukcyjne, majsterkować, budować,
  • używać chwytu pisarskiego podczas rysowania i pierwszych prób pisania.
Bostonka szaleje w przedszkolach. "Zachoruje prawie każde dziecko"
Bostonka szaleje w przedszkolach. "Zachoruje prawie każde dziecko"

Charakterystyczna wysypka na dłoniach, stopach i w obrębie ust – bostonka. To na nią choruje obecnie

przeczytaj artykuł

3. W jaki sposób podstawa programowa ukierunkowuje pracę wychowawczo-dydaktyczną?

Realizacja podstawy programowej w przedszkolu powinna się odbywać w warunkach zapewniajacych bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne. A to oznacza, że w pierwszej kolejności dziecko musi mieć zrealizowana podstawowe potrzeby. Jeśli będzie wyspane i najedzone, wówczas jest otwarte na nowe doświadczenia.

Nauczyciel wybiera taką metodę pracy dydaktyczno-wychowawczej, które angażuje jak najwięcej zmysłów dziecka. Zachęca też kilkulatków do aktywności. Proponuje im zadania, które nie są ani za łatwe, ani za trudne. Wykorzystuje też każdą nadarzającą się okazję do kształtowania umiejętności dzieci.

Istotny jest też ruch na świeżym powietrzu. Zajęcia na zewnątrz kształtują świadomość ekologiczną dzieci, ukazują też piękno otaczającej rzeczywistości i uczą szacunku dla przyrody.

We współczesnym przedszkolu duży nacisk kładzie się też na współpracy z rodzicami, stąd zaprasza się ich do grupy, by czytali najmłodszym bajki, wspólnie wykonywali prace plastyczne lub opowiedzieli o wykonywanym zawodzie lub swojej pasji.

Polecane dla Ciebie
Pomocni lekarze