Oligofrenopedagogika. Czym się zajmuje?
Oligofrenopedagogika to dział pedagogiki specjalnej, która nastawiona jest na pracę z osobami niepełnosprawnymi intelektualnie. Jej efektem powinno być jak najlepsze wykorzystanie kompetencji ucznia, a także przygotowanie go do funkcjonowania w społeczeństwie.
1. Oligofrenopedagogika. Co to za specjalizacja?
W przypadku oligofrenopedagogiki fundamentalną kwestią jest współpraca z uczniem nastawiona na wykorzystanie jego największego potencjału. To wymaga poznania pacjenta, jego schorzenia, a także określenia jego predyspozycji.
Ma to na celu wzmocnienie mocnych stron ucznia, a także przygotowanie go do funkcjonowania w społeczeństwie. Efektem pracy może być większa samodzielność pacjenta, ale też możliwość korzystania z dóbr społecznych i kulturowych (również związanych z pracą zawodową i kontaktami z innymi ludźmi).
To co wyróżnia oligofrenopedagogikę, to jej dynamiczne podejście do niepełnosprawności umysłowej. Specjaliści zakładają, że współpracując z uczniem, mogą podnieść jego iloraz inteligencji, co z kolei przełoży się na sposób ich funkcjonowania w społeczeństwie (szkole, rodzinie, miejscu pracy).
Oligofrenopedagodzy współpracują z osobami niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim, a także z uczniami z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Kierują się wytycznymi wskazanymi w orzeczeniu. Mogą ponadto być nauczycielami wspomagającymi.
2. Oligofrenopedagogika. Co to znaczy?
Współpraca osoby upośledzonej umysłowo z oligofrenopedagogiem to długi proces. Specjalista pracuje z pacjentem w taki sposób, by zdobyć określony cel. Jest nim przede wszystkim usprawnianie zaburzonych funkcji rozwojowych i intelektualnych.
Ćwiczenia są dobierane indywidualnie, dzięki czemu odpowiadają konkretnym potrzebom edukacyjnym i rozwojowym. Muszą też być dostosowane do możliwości psychofizycznych ucznia.
Oligofrenopedagogika działa w taki sposób, by wydobyć z ucznia jego mocne strony. Ćwiczenia muszą mieć właściwy poziom trudności i być dobrze dobrane. Uczeń powinien też być mobilizowany i zachęcany do pokonywania dalszych wyzwań.
3. Dlaczego zajęcia z oligofrenopedagogiem są ważne?
Osoby niepełnosprawne intelektualnie są często wykluczane ze społeczeństwa. Rezygnują z samodzielności, nie podejmuja pracy zawodowej. Praca z oligofrenopedagogiem może pomóc to zmienić.
Regularne ćwiczenia wykonywane pod okiem oligofrenopedagoga mogą podnieść jakość życia pacjenta. W ten sposób zdobywa nowe kompetencje i umiejetności. Rośnie też jego poczucie własnej wartości, co ułatwia mu życie w społeczeństwie, a nie poza nim.
Dla wielu pacjentów z oligofrenopedagogiem to szansa na życie zawodowe i nawiązanie nowych kontaktów.