Przejdź na WP

Niezdrowa żywność wpływa na mózg dziecka. Producenci śmieciowego jedzenia mogą trafić pod sąd

Eksperci zajmujący się żywieniem dzieci rozważają wykorzystanie prawnych rozwiązań, aby zmniejszyć wpływy producentów śmieciowego jedzenia na mózgi dzieci. Uważa się, że w reklamach stosowany jest neuromarketing, który wpływa na dziecięce umysły.

Zobacz film: "Czy od zimnych lodów można dostać anginy?"

1. Reklamy manipulują dziecięcymi umysłami

Czy producenci śmieciowego jedzenia zostaną formalnie oskarżeni? Eksperci zajmujący się żywieniem dzieci i młodzieży poważnie rozważają skorzystanie z takiego rozwiązania.

Dziecięce mózgi, pod wpływem neuromarketingu wykorzystywanego w reklamach, mogą zacząć inaczej postrzegać rzeczywistość. To swoiste "włamanie" do świadomości dziecka.

Podobne akcje stosują producenci słodyczy, przekąsek, słodkich napojów i tzw. śmieciowego jedzenia z fastfoodami na czele. Reklamy w radiu, telewizji, portalach społecznościowych, grach i "przemycanie" pewnych treści w filmachto codzienność młodych ludzi. Nie są wobec wywieranej presji obojętni.

Na konferencji Center for Digital Democracy już blisko dekadę temu ostrzegano przed podobnymi praktykami "wycelowanymi" w młodych ludzi.

Frito-Lay, zgodnie z informacjami podawanymi przez " The Guardian", zatrudnia specjalistów z dziedziny neuromarketingu. Badano m.in. odczucia towarzyszące jedzeniu chrupek Cheetos, a na ich podstawie nagrano reklamę "Orange Underground".

Wykorzystany w tytule kolor pomarańczowy nawiązywał do zabarwienia chrupek. Po ich spożyciu na palcach dzieci zostawały charakterystyczne pomarańczowe drobinki. Wspomnianą reklamę uhonorowano nagrodą Advertising Research Foundation.

W "Journal of Cognitive Neuroscience" opisano metody wyuczania nawyków żywieniowych poprzez prezentowanie określonych rodzajów jedzenia. Nauromarketing wykorzystuje sprzężenia w obrębie umysłu do ukierunkowania konsumentów na konkretne zakupy.

Wykorzystuje się w tym celu określone kolory, dźwięki itd. Współczesna wiedza neurologiczna o reakcjach organizmu pozwala docierać naprawdę głęboko do podświadomości.

Najłatwiej "wkraść" się do mózgów dzieci, które chłoną rzeczywistość jak gąbka. Dowiedziono, że dzieci, które częściej widzą obrazy słodyczy, chętniej po nie sięgają niż te, które zwykle patrzą na warzywa.

Złe nawyki żywieniowe ukształtowane w dzieciństwie są zagrożeniem dla zdrowia, a nawet życia w okresie dorosłości. Śmieciowe jedzenie może prowadzić do cukrzycy, miażdżycy, nadwagi, otyłości, szeregu chorób serca i układu krążenia, a nawet do rozwoju niektórych nowotworów i zaburzeń na płaszczyźnie emocjonalnej.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Producenci żywności adresują reklamy do dzieci
Producenci żywności adresują reklamy do dzieci (123RF)

Rekomendowane przez naszych ekspertów

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.