Przejdź na WP

Nauka poprzez zabawę – jak uczyć dzieci, angażując emocje?

Zabawa jest jedną z najważniejszych aktywności okresu dzieciństwa. To dzięki swobodzie w wyrażaniu emocji i myśli dziecko może przekazać swoje wyobrażenia o świecie. Zabawa jest także ważną formą spędzania wolnego czasu z rodzicami, którzy mają wtedy okazję okazać dziecku bliskość, akceptację i zaangażowanie.

Zobacz film: "Co należy wiedzieć na temat fizjologii dwulatka?"

Zabawa może przybierać różne formy: dziecko może bawić się swobodnie, pozwalając sobie na pełną fantazję, jak również rodzic może zaproponować dzieciom konkretny sposób bawienia się. Obie wersje przyczyniają się do rozwoju intelektualnego, ponieważ każda z nich uczy czegoś nowego. Nauka poprzez zabawę to przede wszystkim frajda i angażowanie emocji. A kiedy zaangażujemy emocje, szybciej się uczymy. Zatem zabawa może być doskonałą okazją do przyswajania nowej wiedzy i umiejętności.

1. Postaw na ruch

Zabawy ruchowe są najchętniej wybieranymi przez przedszkolaków. Dzieci uwielbiają skakać, biegać, eksplorować świat poprzez dotykanie wszystkiego, co nowe. Maluchy potrafią zauważyć najmniejszy szczegół: mrówkę, która akurat niesie kawałek listka, pręciki na kwiatach, pyłek we włosach przyjaciela. Głód poznawczy, który charakteryzuje dzieci w wieku przedszkolnym, może być zaspokojony poprzez swobodą zabawę. Ważne, aby pozwalać najmłodszym doświadczać świata: niech chodzą boso po piasku, bawią się w śniegu, biegają po placach zabawach. Warto podkreślić, jak fascynujący jest dla dzieci świat natury – chętnie poznają go na co dzień podczas rozmów czy zabaw z rodzicami.

2. Zachęć do zabawy w grupie

Kolejnym ważnym aspektem zabawy jako elementu uczenia się jest współpraca z innymi. Umiejętność bawienia się z rówieśnikami kształtowana jest przede wszystkim w przedszkolu, z rodzeństwem, na podwórkach. Dzieci dogadują się ze sobą, wymyślają plan działania, odgrywają role.

Zabawa rozumiana jako nauka współpracy stanowi podstawę uspołecznienia, radzenia sobie z konfliktami, osiągania kompromisów. Nic tak dobrze nie uczy umiejętności interpersonalnych jak wspólna zabawa z innymi: granie w gry planszowe, udawanie dorosłych, budowanie z klocków czy choćby wspólne wygłupy. Przydaje się także odrobina rywalizacji – zbieranie kolekcji naklejek czy magnesów to fascynujący wyścig, w którym dzieci chętnie uczestniczą.

3. Pozwól sobie na swobodę

Rozwój empatii i inteligencji emocjonalnej to kolejne aspekty zabawy. Podczas, gdy dzieci odgrywają role, muszą się dzielić czy wczuć w różne osoby. Wtedy rozwijają umiejętność rozumienia siebie i innych. Bawiąc się, maluchy chętniej niż zwykle wyrażają swoje myśli i odczucia. Ważne, abyśmy jako dorośli również pozwalali sobie na pełną swobodę podczas zabaw z dziećmi – w końcu jesteśmy modelem, z którego najmłodsi czerpią przykład. Im więcej emocji i bliskości włożymy w zabawę z dzieckiem, tym szybciej stworzymy z nim dobrej jakości relację.

4. Daj przestrzeń na kreatywność

Warto wspomnieć, że zabawa rozwija nie tylko umiejętności poznawcze, inteligencję emocjonalną i relacje międzyludzkie, ale także kreatywność. Twórczość jest ściśle związana ze swobodą i zaangażowaniem emocji. Podczas gdy dzieci spędzają czas wolny bawiąc się, ich fantazja nie zna granic.

Ważne, aby dać najmłodszym przestrzeń na kreatywność. Dzieciaki po prostu muszą trochę pobrudzić siebie i otoczenie wokół, stworzyć domek z krzeseł i poduch, biegać po domu i odkrywać to, co nowe. Zadziwiające, jak dużo pomysłów kryje się w małych głowach – stworzenie statku pirackiego to dla przedszkolaków nic specjalnie trudnego, o ile dorośli pozwalają na dowolność wyboru zabawy. Również my, bawiąc się z naszymi pociechami możemy swobodnie poruszyć naszą wyobraźnię – im więcej pomysłów, tym lepiej.

Polecane dla Ciebie

Pomocni lekarze

Szukaj innego lekarza

Komentarze

Wysyłając opinię akceptujesz regulamin zamieszczania opinii w serwisie. Grupa Wirtualna Polska S.A. z siedzibą w Warszawie jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.