Lista lektur na rok szkolny 2020/2021 dla klas 1-3
Rok szkolny 2020/2021 nie należy do najłatwiejszych. Pandemia mocno daje się we znaki nie tylko dorosłym, ale i dzieciom, które muszą nauczyć się – nomen omen – uczyć w nowej rzeczywistości i za pomocą nowych narzędzi. Na tę chwilę bez zmian pozostaje jednak podstawa programowa, w której ujęte są lektury szkolne. Z jakimi książkami uczniowie muszą się zapoznać?
1. Lektury dla najmłodszych uczniów
W klasach 1-3 dzieci dopiero oswajają się ze szkołą. Uczą się czytać i pisać oraz wykonywać podstawowe działania matematyczne. Nauczyciel wychowania wczesnoszkolnego przekazuje najmłodszym wiedzę o świecie w sposób ciekawy, nierzadko w formie zabawy. Zaprasza ich też do świata książek. Pomóc w tym mają lektury szkolne.
Podstawa programowa dla edukacji wczesnoszkolnej, czyli klas 1-3, przewiduje 24 pozycje książkowe. Nie oznacza to jednak, że nauczyciel ma obowiązek je wszystkie omówić. Może on dowolnie wybrać tytuły, z którymi będzie chciał zapoznać uczniów.
2. Lista lektur dla dzieci klas 1-3 w roku szkolnym 2020/2021
- Hans Christian Andersen, Baśnie (do wyboru);
- Justyna Bednarek, Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek (czterech prawych i sześciu lewych);
- Jan Brzechwa, Brzechwa dzieciom;
- Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
- Waldemar Cichoń, Cukierku, ty łobuzie!;
- Agnieszka Frączek, Rany Julek! O tym, jak Julian Tuwim został poetą;
- Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
- Grzegorz Kasdepke, Detektyw Pozytywka;
- Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
- Barbara Kosmowska, Dziewczynka z parku;
- Maria Krüger, Karolcia;
- Astrid Lindgren, Dzieci z Bullerbyn;
- Hugh Lofting, Doktor Dolittle i jego zwierzęta;
- Marcin Pałasz, Sposób na Elfa;
- Joanna Papuzińska, Asiunia;
- Danuta Parlak, Kapelusz Pani Wrony;
- Roman Pisarski, O psie, który jeździł koleją;
- Janina Porazińska, Pamiętnik Czarnego Noska;
- Maria Terlikowska, Drzewo do samego nieba;
- Julian Tuwim, Wiersze dla dzieci;
- Barbara Tylicka, O krakowskich psach i kleparskich kotach. Polskie miasta w baśni i legendzie;
- Danuta Wawiłow, Najpiękniejsze wiersze;
- Łukasz Wierzbicki, Afryka Kazika;
- Łukasz Wierzbicki, Dziadek i niedźwiadek.
3. Jak zachęcić dziecko do czytania?
Nie każdy jest miłośnikiem literatury. Dla wielu uczniów przeczytanie lektury to nie przyjemność, a przykry obowiązek. Najczęściej wynika to z faktu braku odpowiedniego zainteresowania literaturą we wczesnym dzieciństwie.
Trudno nagle przekonać kilkulatka do czytania, jeśli wcześniej nie miał częstego kontaktu z książką. Warto więc jak najwięcej czytać dziecku, najlepiej od najmłodszych lat. Z całą pewnością będzie mu wówczas łatwiej wejść do świata literatury.
W przypadku uczniów klas 1-3, którzy dopiero uczą się płynnie czytać, lektury omawia się nieco inaczej niż w starszych klasach. Nauczyciel zachęca dzieci do ich samodzielnego czytania.
Może też poprosić rodziców, by pomogli dziecku zapoznać się z treścią książki. Na lekcjach czyta się ponadto fragmenty lektur, a jej omówienie przybiera często kształt zabawy.
Istotną rolę w przypadku kształtowania nawyku czytana książek ma też szkolna i osiedlowa biblioteka. Warto odwiedzać ją z dzieckiem jak najczęściej. W wielu tego typu miejscach prowadzone są zajęcia dla dzieci, podczas których dziecko może poznać bliżej literacki świat.
Warto też dać dziecku swobodę. Nie należy zmuszać malucha do czytania lub straszyć go złą oceną. Czytanie lektur to niezwykle ważny fragment szkolnej rzeczywistości. Ma za zadanie wprowadzić dziecko do świata literatury i za pomocą słowa pisanego omówić istotne problemy, z którymi niekiedy musimy się zmierzyć w rzeczywistym świecie.