Jak narysować człowieka?
Jak narysować człowieka? Dzieci zwykle rozpoczynają swoją przygodę z kredkami od rysowania mamy lub taty, choć początkowo trudno ich na nich rozpoznać. Dopiero w późniejszych latach uczą się jak to zrobić poprawnie, jednak w przypadku dzieci dużo ważniejsze są spontaniczne rysunki niż dokładne i szczegółowe rysunki człowieka czy przedmiotu. Warto postawić na rozwój kreatywności i pomysłowości.
1. Kiedy dziecko zaczyna rysować?
Mniej więcej w trzecim roku życia dziecko rozpoczyna przygodę z rysowaniem. Coraz śmielej i sprawniej tworzy coraz to nowe "dzieła" ku uciesze, a czasem i wzruszeniu najbliższych. Bardzo często rysuje mamę lub tatę, co początkowo bardziej przypomina tzw. głowonogi (owal lub koło plus odchodzące od niej kreski jako ręce i nogi) niż ludzi.
Z wiekiem dziecko staje się coraz bardziej świadome wyglądu ciała człowieka i już w piątym roku życia rysunek malucha ma dużo więcej szczegółów, pojawiają takie elementy jak włosy, dłonie, stopy, czy szyja.
2. Na co zwrócić uwagę podczas nauki rysowania?
Naukę rysowania warto rozpocząć od zapewnienia dziecku dobrych jakościowo i zróżnicowanych materiałów plastycznych: kredek, farb, różnej grubości pędzli i kartek o różnej fakturze.
Jak nauczyć dziecko rysować człowieka? W sieci jest mnóstwo tutoriali pokazujących dokładne instrukcje. Według niektórych z nich dobrze jest nauczyć dziecko rysować człowieka w wersji bardziej kreskówkowej - kreska po kresce, rozpoczynając od okrągłej głowy, prostokątnej szyi, podłużnego tułowia, nóg i rąk, na końcu dorysowując poszczególne elementy stroju i twarzy.
Warto jednak zachęcać do spontanicznego rysowania, bez narzucania sztywnych ram. Według psychologów, w przypadku dzieci dużo ważniejsza jest kreatywność niż powielanie gotowych rozwiązań.
Dokładne odwzorowanie człowieka może być dobrym ćwiczeniem na sprawność rączki i w tym przypadku przynosi korzyści. Spontaniczne rysowanie zaś rozwija wyobraźnię i kreatywność. Warto podążać za tokiem zabawy dziecka, nie narzucając swoich pomysłów, a towarzysząc, będąc obok.
Wyręczanie dziecka w wymyślaniu zabaw z czasem może wywołać u dziecka bierność i pozbawić je inwencji twórczej. Warto też mieć na uwadze, że dziecko może się zniechęcić, gdy wyjdzie nam nieco lepiej rysunek niż jemu.